Sprawa T-416/23: Skarga wniesiona w dniu 18 lipca 2023 r. - Evroins inshurans grup/ EIOPA

Skarga wniesiona w dniu 18 lipca 2023 r. - Evroins inshurans grup/ EIOPA
(Sprawa T-416/23)

(C/2024/1097)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Evroins inshurans grup AD (Sofia, Bułgaria) (przedstawiciele: A. Morogai, F. Giurgea i H. Draghici adwokaci)

Strona pozwana: Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o wydanie orzeczenia, w którym zostanie stwierdzone, że:

- EIOPA działała z przekroczeniem swoich uprawnień regulacyjnych w związku ze swoją rolą i zaangażowaniem w zainicjowanie, sporządzenie i opublikowanie raportu EIOPA zatytułowanego "Wycena rezerw technicznoubezpieczeniowych brutto i netto dla portfela OC komunikacyjnego Euroins Romania Asigurare - Reasigurare SA (EIOPA-23- 149)" z dnia 28 marca 2023 r. ("raport EIOPA");

- EIOPA naruszyła prawa Evroins inshurans grup ("Euroins") i Euroins Romania Asigurare-Reasigurare SA ("Euroins Romania") oraz działała w sposób nadmierny i dyskryminujący, ponieważ nie zwróciła się do Euroins Romania o przedstawienie uwag na temat ustaleń zawartych w raporcie EIOPA i nie przyznała Euroins Romania dostępu do tego raportu EIOPA;

- EIOPA naruszyła zasady proporcjonalności, niezależności, obiektywizmu i przejrzystości, gdy odmówiła wydania Euroins i Euroins Romania raportu EIOPA; oraz

- raport EIOPA jest nieważny od dnia jego wydania.

Zarzuty i główne argumenty

W uzasadnieniu skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że EIOPA działała z przekroczeniem swoich uprawnień regulacyjnych w zakresie inicjowania, sporządzenia i opublikowania raportu EIOPA

- doszło do naruszenia kompetencji EIOPA określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 1  przy wydawaniu raportu EIOPA, ponieważ rozporządzenie nr 1094/2010 nie ustanawia podstawy prawnej ani uprawnień regulacyjnych dla EIOPA po pierwsze, do inicjowania i przeprowadzania własnych ocen rezerw technicznoubezpieczeniowych brutto i netto dla portfela ubezpieczeń komunikacyjnych odpowiedzialności cywilnej zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w państwie członkowskim UE, a po drugie, do sporządzania raportu, takiego jak raport EIOPA, zawierającego wnioski z takiej oceny;

- EIOPA przekroczyła swoje uprawnienia regulacyjne na mocy rozporządzenia nr 1094/2010, gdy dokonała oceny wyceny rezerw technicznoubezpieczeniowych brutto i netto dla portfela OC komunikacyjnego Euroins Romania Asigurare - Reasigurare SA oraz wydała raport EIOPA, ponieważ takie uprawnienia są zastrzeżone dla krajowych organów nadzoru, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE 2 .

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia przez EIOPA przepisów rozporządzenia nr 1049/2010, dyrektywy 2009/138 i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/35 3  oraz zasad proporcjonalności, równego traktowania, niezależności, obiektywizmu i przejrzystości przy wydawaniu raportu EIOPA:

- EIOPA przeprowadziła ocenę rezerw technicznoubezpieczeniowych brutto i netto dla portfela OC komunikacyjnego Euroins Romania bez umożliwienia zainteresowanemu zakładowi ubezpieczeń - tj. Euroins Romania - uczestnictwa w takiej ocenie, dostarczenia EIOPA aktualnych, kompletnych i dokładnych danych technicznych i finansowych wymaganych do takiej oceny lub przedstawienia swoich uwag do wniosków z oceny EIOPA ustalonych w raporcie EIOPA lub w każdym przypadku przed opublikowaniem raportu EIOPA;

- EIOPA odmówiła Euroins i Euroins Romania dostępu do raportu EIOPA, jednocześnie zezwalając na ujawnienie takiego raportu EIOPA rumuńskim sądom;

- wydanie sprawozdania EIOPA nie było spowodowane żadną sytuacją nadzwyczajną uregulowaną w art. 18 rozporządzenia nr 1094/2010, a zatem było nadmierne;

- poprzez raport EIOPA, EIOPA dyskryminuje Euroins Romania w porównaniu z innymi zakładami ubezpieczeń w Rumunii i z innych państw członkowskich;

- doszło do niesprawiedliwego traktowania Euroins Romania z uwagi na raport EIOPA, ponieważ nie zaoferowano temu podmiotowi możliwości uznania, oceny i odniesienia się do ustaleń EIOPA;

- raport EIOPA został wydany z naruszeniem uregulowanych w art. 1 ust. 6 rozporządzenia nr 1094/2010 obowiązków EIOPA: "zapobiegania arbitrażowi regulacyjnemu i promowania równych warunków konkurencji", "zwiększania konwergencji nadzorczej na rynku wewnętrznym" oraz "zapewnienia sprawiedliwego traktowania wszystkich zainteresowanych stron".

3. Zarzut trzeci dotyczący nadużycia władzy przez EIOPA przy wydawaniu raportu EIOPA.

- poprzez (i) niepowiadomienie Euroins Romania na jakimkolwiek etapie oceny o jej przebiegu, (ii) niezaoferowanie Euroins Romania możliwości przekazania EIOPA jakichkolwiek szczegółów/komentarzy/informacji itp. podczas oceny oraz (iii) zezwolenie na ujawnienie raportu EIOPA sądom, EIOPA wspierała rumuński organ nadzoru finansowego w jego stronniczym i niezgodnym z prawem dochodzeniu w sprawie Euroins Romania i w ostatecznym wyeliminowaniu tego podmiotu z rumuńskiego rynku ubezpieczeń;

- istnieje rozbieżność między celami, dla których na mocy traktatu FUE i rozporządzenia nr 1094/2010 przyznano EIOPA uprawnienia nadzorcze a faktycznym celem i wynikiem raportu EIOPA - tj. wsparciem udzielonym rumuńskiemu organowi nadzoru finansowego w bezprawnym i stronniczym prowadzeniu dochodzenia w sprawie Euroins Romania, udostępnieniem raportu EIOPA sądom i ostatecznie ograniczeniem prawa Euroins Romania do rzetelnej oceny jej rzeczywistej sytuacji finansowej i do sprawiedliwego procesu.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. 2010 L 331, s. 48)
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (wersja przekształcona) (Dz.U. 2009 L 335, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/35 z dnia 10 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. 2015 L 12, s. 1).

Zmiany w prawie

Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024