Upoważnianie uznanej organizacji do wykonywania zadań administracji morskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 29 sierpnia 2023 r.
w sprawie upoważniania uznanej organizacji do wykonywania zadań administracji morskiej 2

Na podstawie art. 8 ust. 11 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2023 r. poz. 1666) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
minimalny zakres postanowień umowy, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, zwanej dalej "ustawą", zawieranej między ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej a uznaną organizacją;
2)
szczegółowy sposób i tryb sprawowania nadzoru nad uznanymi organizacjami upoważnionymi do wykonywania zadań administracji morskiej;
3)
szczegółowy zakres informacji zawartych w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 8 ust. 9 ustawy;
4)
szczegółowy zakres informacji zawartych w sprawozdaniu i ocenie, o których mowa w art. 8 ust. 8 pkt 2 lit. f ustawy, oraz termin ich przekazania.
§  2. 
Minimalny zakres postanowień umowy, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, obejmuje postanowienia dotyczące:
1)
zastosowania i celu umowy;
2)
warunków ogólnych;
3)
zakresu zadań powierzanych uznanej organizacji, w tym:
a)
przeprowadzania inspekcji i wydawania certyfikatów statkom,
b)
możliwości jednorazowego powierzenia uznanej organizacji dodatkowych zadań administracji morskiej,
c)
zapobiegania powstawaniu konfliktu interesów w związku z innymi rodzajami działalności tej organizacji,
d)
obowiązku współpracy uznanej organizacji z organami inspekcji państwa portu w celu usuwania stwierdzonych przez tę inspekcję uchybień lub rozbieżności;
4)
podstawy prawnej wykonywanych zadań, w tym zasad określania i stosowania interpretacji postanowień umów międzynarodowych oraz decyzji dyrektora urzędu morskiego właściwego dla portu macierzystego statku w przypadku wydania pierwszego certyfikatu zwolnienia lub zgody na zastosowanie rozwiązań równoważnych;
5)
procedury informowania przez uznaną organizację organów administracji morskiej w przypadku:
a)
zadań takich jak przeprowadzanie inspekcji i wydawanie certyfikatów statkom,
b)
jednorazowego powierzenia uznanej organizacji dodatkowych zadań administracji morskiej,
c)
zmiany klasy statku, jej zawieszenia, przywrócenia i utraty,
d)
gdy statek nie jest zdatny do wyjścia w morze bez powodowania zagrożenia dla statku lub znajdujących się na nim osób lub nie może uprawiać żeglugi bez powodowania zagrożenia dla środowiska morskiego,
e)
innym niż wymienione w lit. a-d;
6)
warunków współpracy uznanej organizacji z administracją morską w zakresie opracowywania i przekazywania przepisów i procedur dotyczących budowy, wyposażenia, utrzymania i przeglądów statków - w celu zapewnienia jednolitej interpretacji konwencji międzynarodowych, w tym języka i formy;
7)
opłat na rzecz budżetu państwa w związku z zadaniami zrealizowanymi przez uznaną organizację;
8)
procedur postępowania administracyjnego;
9)
poufności informacji przekazywanych między uznaną organizacją a organami administracji morskiej;
10)
odpowiedzialności, w tym finansowej, za szkody niemajątkowe i majątkowe powstałe w wyniku działania upoważnionej uznanej organizacji oraz obowiązku posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z działalnością upoważnionej uznanej organizacji w zakresie upoważnienia lub innego zabezpieczenia w tym zakresie, przy czym odpowiedzialność za te szkody nie może zostać ograniczona do kwot mniejszych niż kwoty wskazane w art. 5 ust. 2 lit. b dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/15/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach oraz odpowiednich działań administracji morskich (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 47, z późn. zm.);
11)
szczegółowego zakresu upoważnienia uznanej organizacji obejmującego:
a)
typy i wielkość statków,
b)
przepisy prawa krajowego i międzynarodowego,
c)
zatwierdzanie dokumentacji technicznej i planów,
d)
inspekcje i audyty,
e)
wystawianie, potwierdzanie i odnawianie certyfikatów,
f)
działania naprawcze,
g)
przekazywanie organom administracji morskiej informacji w zakresie objętym umową;
12)
wypowiedzenia umowy;
13)
naruszenia warunków umowy;
14)
rozstrzygania sporów;
15)
korzystania z podwykonawców;
16)
wprowadzania zmian do umowy;
17)
wejścia w życie i czasu trwania umowy;
18)
daty, miejsca i formy sporządzenia umowy;
19)
w ramach sprawowanego nadzoru organów administracji morskiej nad upoważnioną uznaną organizacją:
a)
zapewnienia przez uznaną organizację dostępu do:
dokumentacji systemu zarządzania jakością,
wewnętrznych instrukcji, cyrkularzy i wytycznych,
dokumentacji dotyczącej statków o polskiej przynależności,
b)
współpracy podczas tego nadzoru,
c)
dostarczania przez uznaną organizację informacji i danych, dotyczących w szczególności uszkodzeń i wypadków statków oraz wyników inspekcji państwa portu, w tym zatrzymań i uchybień powiązanych z odpowiedzialnością upoważnionej uznanej organizacji.
§  3. 
1. 
W ramach harmonogramu działań przewidzianych w programie nadzoru, o którym mowa w art. 8 ust. 8 pkt 1 lit. a ustawy, dyrektor urzędu morskiego sporządza plan wizyt na statkach oraz w siedzibie armatora statku, obejmujący inspekcje doraźne, audyty dodatkowe oraz udział w charakterze obserwatora zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy w inspekcjach i audytach przeprowadzanych przez upoważnioną uznaną organizację z uwzględnieniem, że:
1)
wizytę na statku podlegającym umowom międzynarodowym planuje się nie rzadziej niż raz na pięć lat;
2)
audyt dodatkowy armatora statku planuje się nie rzadziej niż raz na pięć lat;
3)
wizyty na statkach zidentyfikowanych jako stwarzające zwiększone ryzyko dla bezpieczeństwa żeglugi, środowiska oraz bezpieczeństwa zdrowia i życia na morzu planuje się z częstotliwością, która w ocenie organu inspekcyjnego pozwoli zmniejszyć to ryzyko do bezpiecznego poziomu.
2. 
Dyrektor urzędu morskiego przeprowadza inspekcje doraźne i audyty dodatkowe oraz bierze udział w charakterze obserwatora zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy w inspekcjach i audytach przeprowadzanych przez upoważnioną uznaną organizację zgodnie z planem wizyt, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Po każdej wizycie na statku lub w siedzibie armatora statku dyrektor urzędu morskiego przekazuje upoważnionej uznanej organizacji informację o wynikach inspekcji albo audytu, albo wnioskach z ich obserwacji.
4. 
W przypadku wykrytych niezgodności dyrektor urzędu morskiego zobowiązuje upoważnioną uznaną organizację do podjęcia działań naprawczych i monitoruje skuteczność tych działań.
§  4. 
1. 
Przewodniczący zespołu audytującego, o którym mowa w art. 8 ust. 8a ustawy, przekazuje upoważnionej uznanej organizacji plan audytu, obejmujący zakres i termin jego przeprowadzenia, nie później niż 14 dni przed dniem rozpoczęcia audytu.
2. 
Audyt obejmuje sprawdzenie, czy upoważniona uznana organizacja:
1)
spełnia minimalne kryteria, o których mowa w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady(WE) nr 391/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 11, z późn. zm.);
2)
wykonuje zadania administracji morskiej zgodnie z umową;
3)
prawidłowo realizuje zadania, do których wykonywania została upoważniona;
4)
w przypadku zatrzymania statku przez inspekcję państwa portu podjęła działania polegające w szczególności na współpracy z inspektorami inspekcji państwa portu w celu usunięcia uchybień wykrytych na statku podczas inspekcji oraz, w razie potrzeby, zapewnieniu obecności na statku swojego przedstawiciela;
5)
powiadomiła organ inspekcyjny o każdym przypadku stwierdzenia, że stan statku lub jego wyposażenia nie odpowiada danym zawartym we właściwym certyfikacie lub że statek nie jest zdatny do wyjścia w morze bez zagrożenia dla bezpieczeństwa żeglugi lub środowiska morskiego, oraz podjęła działania naprawcze.
3. 
Przewodniczący zespołu audytującego sporządza raport z przeprowadzonego audytu, którego egzemplarz lub odwzorowanie cyfrowe jest przekazywane upoważnionej uznanej organizacji.
4. 
W przypadkustwierdzeniauchybieńministerwłaściwydosprawgospodarkimorskiej wyznacza upoważnionej uznanej organizacji termin ich usunięcia.
§  5. 
Sprawozdanie upoważnionej uznanej organizacji, o którym mowa w art. 8 ust. 9 ustawy, zawiera informacje o:
1)
spełnianiu kryteriów lub warunków, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1;
2)
przeprowadzonych inspekcjach i audytach oraz wystawionych albo potwierdzonych certyfikatach w formie zestawienia zawierającego datę przeprowadzenia inspekcji albo audytu i wystawienia albo potwierdzenia certyfikatu;
3)
należnościach stanowiących dochód budżetu państwa pobieranych przez upoważnioną uznaną organizację;
4)
dodatkowych wymaganiach dla statków o polskiej przynależności;
5)
awariach i wypadkach statków o polskiej przynależności klasyfikowanych lub certyfikowanych przez upoważnioną uznaną organizację;
6)
wynikach inspekcji państwa portu na statkach o polskiej przynależności klasyfikowanych lub certyfikowanych przez upoważnioną uznaną organizację, w tym liczbie uchybień, liczbie uchybień związanych z działalnością upoważnionej uznanej organizacji i liczbie zatrzymań.
§  6. 
Sprawozdanie dyrektora urzędu morskiego, o którym mowa w art. 8 ust. 8 pkt 2 lit. f ustawy, zawiera informacje o:
1)
liczbie statków znajdujących się we właściwości dyrektora urzędu morskiego:
a)
nad którymi nadzór klasyfikacyjny sprawowała upoważniona uznana organizacja,
b)
które certyfikowała upoważniona uznana organizacja;
2)
czynnościach dyrektora urzędu morskiego podejmowanych w ramach sprawowania nadzoru nad działalnością upoważnionych uznanych organizacji oraz ich wynikach;
3)
liczbie i terminach wizyt na statkach oraz w siedzibie armatora statku przeprowadzonych przez dyrektora urzędu morskiego w ramach sprawowania nadzoru nad działalnością upoważnionych uznanych organizacji.
§  7. 
Ocena dyrektora urzędu morskiego, o której mowa w art. 8 ust. 8 pkt 2 lit. f ustawy, zawiera:
1)
dane dotyczące:
a)
awarii i wypadków statków znajdujących się we właściwości dyrektora urzędu morskiego i klasyfikowanych lub certyfikowanych przez upoważnioną uznaną organizację,
b)
wyników inspekcji państwa portu na statkach znajdujących się we właściwości dyrektora urzędu morskiego i klasyfikowanych lub certyfikowanych przez upoważnioną uznaną organizację,
c)
wyników inspekcji doraźnych i audytów dodatkowych przeprowadzonych przez dyrektora urzędu morskiego w ramach sprawowania nadzoru nad działalnością upoważnionych uznanych organizacji

- wraz z odniesieniem się organu inspekcyjnego do tych danych i wskazaniem, czy jest to tendencja wzrostowa czy spadkowa;

2)
informacje o:
a)
wynikach przeprowadzanych inspekcji i audytów dodatkowych oraz wnioskach z obserwacji inspekcji i audytów przeprowadzanych przez upoważnioną uznaną organizację, w których dyrektor urzędu morskiego brał udział w charakterze obserwatora zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy,
b)
skuteczności działań naprawczych podjętych przez uznaną organizację;
3)
wnioski dotyczące dalszej współpracy organów administracji morskiej z upoważnioną uznaną organizacją.
§  8. 
Dyrektor urzędu morskiego przekazuje ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej sprawozdanie i ocenę, o których mowa w art. 8 ust. 8 pkt 2 lit. f ustawy, w terminie do końca pierwszego kwartału roku następującego po roku, którego dotyczy to sprawozdanie i ta ocena.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 3
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury(Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/15/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach oraz odpowiednich działań administracji morskich (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 47, Dz. Urz. UE L 366 z 20.12.2014, str. 83 oraz Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 241).
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 września 2014 r. w sprawie upoważniania uznanej organizacji do wykonywania zadań administracji morskiej (Dz. U. poz. 1334), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 261).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024