Zmiana rozporządzenia w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 22 marca 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego 2

Na podstawie art. 187 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970, z 2021 r. poz. 784, 847 i 1898 oraz z 2022 r. poz. 655) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 2 grudnia 2020 r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 17) w załączniku:
1)
w § 1 w ust. 1:
a)
po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) KAS - rozumie się przez to Krajową Administrację Skarbową;",

b)
po pkt 8 dodaje się pkt 8a w brzmieniu:

"8a) PLACI - rozumie się przez to dane ładunku z państwa trzeciego przekazywane przed załadunkiem, o których mowa w pkt 6.8.7 załącznika do rozporządzenia 2015/1998;",

c)
po pkt 14 dodaje się pkt 14a w brzmieniu:

"14a) rozporządzeniu 2015/2447 - rozumie się przez to rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 558, z późn. zm.);";

2)
w § 2 w ust. 1 w pkt 5 w lit. d średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. e w brzmieniu:

"e) współpracy KAS z Prezesem Urzędu polegającej na prowadzeniu analizy PLACI oraz działań podejmowanych ze względu na jej wynik;";

3)
w § 15 w ust. 1 w pkt 1 lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) proponowane alternatywne środki ochrony;";

4)
w § 18 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Zarządzający lotniskiem może wydać czasową kartę identyfikacyjną portu lotniczego osobie zatrudnionej w strefie operacyjnej lotniska, w punktach handlowych lub usługowych zlokalizowanych w strefie ogólnodostępnej lotniska albo wykonującej w tych strefach obowiązki związane z funkcjonowaniem lotniska, wobec której przeprowadzono z wynikiem pozytywnym standardowe sprawdzenie przeszłości, zgodnie z art. 189b ustawy.";

5)
w § 19:
a)
w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) w przypadku członka misji dyplomatycznej akredytowanego w Rzeczypospolitej Polskiej - Protokół Dyplomatyczny Ministerstwa Spraw Zagranicznych, po uzyskaniu oświadczenia szefa misji dyplomatycznej, składanego w imieniu państwa wysyłającego, potwierdzającego fakt sprawdzenia informacji, o których mowa w art. 189c ust. 1 pkt 2 ustawy.",

b)
dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, uznaje się za spełnienie wymogu określonego w art. 189c ust. 1 pkt 2 ustawy.";

6)
po § 21 dodaje się § 21a w brzmieniu:

"§ 21a. 1. Czasową kartę indentyfikacyjną portu lotniczego wydaje się inspektorom Komisji Europejskiej na czas prowadzenia inspekcji na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 72/2010 z dnia 26 stycznia 2010 r. ustanawiającego procedury przeprowadzania inspekcji Komisji w zakresie ochrony lotnictwa.

2. Karta, o której mowa w ust. 1, zawiera:

1) informacje, o których mowa w pkt 1.2.5.1 lit. a-e załącznika do rozporządzenia 2015/1998, podane przez inspektora Komisji Europejskiej;

2) zabezpieczenie przed jej podrobieniem lub przerobieniem.

3. Do wydawania karty, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów § 18 ust. 3 pkt 2-6 i § 19-21.

4. Podczas przebywania w strefach zastrzeżonych lotniska inspektorzy Komisji Europejskiej są eskortowani zgodnie z pkt 1.2.7 załącznika do rozporządzenia 2015/1998.”;

7)
w § 24 uchyla się ust. 4;
8)
dodaje się rozdział 23 w brzmieniu:

"Rozdział 23

Współpraca w zakresie analizy PLACI

§ 88. Prezes Urzędu współpracuje z KAS przy organizacji szkoleń z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego, wymaganych na potrzeby analizy PLACI, oraz udostępnia KAS informacje przydatne w analizie PLACI.

§ 89. 1. KAS niezwłocznie informuje Prezesa Urzędu, a w przypadku zagrożenia dla statku powietrznego znajdującego się w polskiej przestrzeni powietrznej lub mającego się znaleźć w tej przestrzeni - również Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, o:

1) przypadkach, o których mowa w art. 186 ust. 4 i 5 rozporządzenia 2015/2447;

2) braku otrzymania potwierdzenia, o którym mowa w pkt 6.8.7.6 lit. b załącznika do rozporządzenia 2015/1998;

3) przypadkach, o których mowa w § 90.

2. KAS niezwłocznie informuje Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego o przypadkach, o których mowa w § 90.

§ 90. 1. Jeżeli statek powietrzny znajduje się w przestrzeni powietrznej, a przesyłka, w odniesieniu do której urząd celno-skarbowy wystawił powiadomienie o odmowie załadunku zgodnie z pkt 6.8.7.5 załącznika do rozporządzenia 2015/1998, znajduje się na pokładzie tego statku powietrznego, przewoźnik lotniczy, operator, podmiot lub osoba w państwie trzecim otrzymująca powiadomienie niezwłocznie informuje o tym naczelnika urzędu celno-skarbowego, do którego została złożona przywozowa deklaracja skrócona dotycząca przesyłki.

2. Przewoźnik lotniczy, operator, podmiot lub osoba w państwie trzecim, otrzymawszy powiadomienie wydane przez organ celny państwa trzeciego stosującego system analizy danych ładunku przed załadunkiem zgodnie z zasadami określonymi w normach SAFE Światowej Organizacji Celnej, o których mowa w pkt 6.8.7.10 załącznika do rozporządzenia 2015/1998, w odniesieniu do przesyłki spełniającej kryteria określone w pkt 6.8.7.10 załącznika do rozporządzenia 2015/1998, niezwłocznie informuje o tym naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego miejscowo ze względu na miejsce, gdzie znajduje się przesyłka, a jeżeli statek powietrzny znajduje się w przestrzeni powietrznej - Naczelnika Mazowieckiego Urzędu Celno-Skarbowego w Warszawie.

§ 91. Prezes Urzędu podejmuje współpracę z właściwymi organami państwa trzeciego, w którym znajduje się przesyłka, o której mowa w art. 186 ust. 4 i 5 rozporządzenia 2015/2447, oraz w stosownych przypadkach z właściwymi organami innego państwa, których dotyczy przewóz przesyłki podlegającej analizie PLACI.

§ 92. Prezes Urzędu, Szef KAS, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego udostępniają sobie wzajemnie dane punktów kontaktowych do wymiany informacji w ramach współpracy w zakresie analizy PLACI.".

§  2. 
Wnioski o wprowadzenie odstępstw od wymagań w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia są rozpatrywane na podstawie przepisów dotychczasowych.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 Niniejsze rozporządzenie służy stosowaniu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/255 z dnia 18 lutego 2021 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. UE L 58 z 19.02.2021, str. 23).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024