Udzielanie pomocy de minimis na realizację przedsięwzięć wydawniczych wspierających eksport.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 grudnia 2021 r.
w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację przedsięwzięć wydawniczych wspierających eksport

Na podstawie art. 4a ust. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2020 r. poz. 299) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa przeznaczenie, warunki dopuszczalności, tryb udzielania oraz sposób monitorowania pomocy finansowej, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zwanej dalej "pomocą", dotyczącej przedsięwzięć wydawniczych wspierających eksport, zwanych dalej "przedsięwzięciami wydawniczymi".
2. 
Pomoc jest udzielana jako pomoc de minimis zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1, z późn. zm.).
§  2. 
1. 
Pomoc jest udzielana jako dotacja na dofinansowanie kosztów przedsięwzięć wydawniczych.
2. 
Pomoc jest udzielana wyłącznie mikroprzedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorcom w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), wykonującym działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  3. 
Minister właściwy do spraw gospodarki udziela pomocy, jeżeli przedsiębiorca:
1)
przed terminem realizacji przedsięwzięcia wydawniczego, nie wcześniej niż 20 grudnia roku poprzedniego i nie później niż 31 października roku kalendarzowego, w którym będzie realizowane przedsięwzięcie wydawnicze, złoży prawidłowy i kompletny wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia wydawniczego, zwany dalej "wnioskiem", wraz z informacjami, oświadczeniami lub zaświadczeniami, o których mowa w art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 743) oraz w załączniku nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. poz. 311, z 2013 r. poz. 276 oraz z 2014 r. poz. 1543);
2)
nie ma zaległości podatkowych i zaległości z tytułu ubezpieczeń społecznych;
3)
nie otrzymał, z innych źródeł, pomocy publicznej na realizację przedsięwzięcia wydawniczego objętego wnioskiem;
4)
należycie wypełnia zobowiązania wynikające z umów zawartych z ministrem właściwym do spraw gospodarki;
5)
uzyska pozytywną ocenę planowanego przedsięwzięcia wydawniczego, o której mowa w § 7.
§  4. 
1. 
Minister właściwy do spraw gospodarki udziela pomocy na dofinansowanie kosztów przedsięwzięć wydawniczych do wyczerpania środków finansowych przeznaczonych na ten cel w danym roku budżetowym.
2. 
Informacja o wyczerpaniu środków finansowych jest ogłaszana na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw gospodarki. Wnioski złożone po dniu ogłoszenia tej informacji pozostawia się bez rozpoznania.
§  5. 
1. 
Przedsiębiorca składa wniosek wraz z wymaganymi dokumentami, o których mowa w § 3 pkt 1.
2. 
Wzór wniosku jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3. 
W przypadku gdy wniosek lub wymagane dokumenty są niekompletne lub nieprawidłowe, minister właściwy do spraw gospodarki wzywa pisemnie przedsiębiorcę do ich uzupełnienia lub poprawienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Jeżeli po upływie terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, przedsiębiorca nie uzupełni lub nie poprawi wniosku lub wymaganych dokumentów, wniosek pozostawia się bez rozpoznania.
4. 
W przypadku gdy po uzupełnieniu lub poprawieniu wniosku lub wymaganych dokumentów, zgodnie z ust. 3, nadal są one niekompletne lub nieprawidłowe, minister właściwy do spraw gospodarki ponownie wzywa pisemnie przedsiębiorcę do ich uzupełnienia lub poprawienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.
5. 
Wniosek lub wymagane dokumenty, które nie zostały uzupełnione lub poprawione w trybie określonym w ust. 4, pozostawia się bez rozpoznania.
§  6. 
1. 
Minister właściwy do spraw gospodarki rozpatruje wnioski według kolejności ich wpływu do urzędu obsługującego tego ministra, w terminie 30 dni od dnia doręczenia kompletnego i prawidłowego wniosku.
2. 
W przypadku wyczerpania środków finansowych minister właściwy do spraw gospodarki informuje o tym przedsiębiorcę pisemnie w terminie 30 dni od dnia doręczenia wniosku, a wniosek pozostawia się bez rozpoznania.
§  7. 
Minister właściwy do spraw gospodarki ocenia planowane przedsięwzięcie wydawnicze, biorąc pod uwagę jego proeksportowy charakter.
§  8. 
1. 
Dofinansowaniu podlegają poniesione przez przedsiębiorcę, związane z przedsięwzięciem wydawniczym koszty:
1)
papieru, druku, składu, redakcji i korekty, łamania i naświetlania, oprawy, opakowania, oznakowania;
2)
nośników danych i zapisu treści cyfrowych, w tym nadruku i oznakowania;
3)
tłumaczenia;
4)
wysyłki.
2. 
Poniesione koszty należy udokumentować kopiami faktur, rachunków lub innych dokumentów potwierdzających dokonanie płatności, zwanych dalej "dokumentami potwierdzającymi poniesione koszty".
3. 
Całkowita kwota pomocy nie może przekroczyć 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, o których mowa w ust. 1.
4. 
Limit pomocy, jaka może zostać udzielona przedsiębiorcy na realizację przedsięwzięcia wydawniczego, na podstawie złożonego wniosku, wynosi 25 000 zł.
§  9. 
1. 
Podstawą udzielenia pomocy jest umowa o udzielenie dotacji zawarta między ministrem właściwym do spraw gospodarki a przedsiębiorcą.
2. 
Przedsiębiorca składa sprawozdanie z realizacji przedsięwzięcia wydawniczego, zwane dalej "sprawozdaniem", wraz z kopiami dokumentów potwierdzających poniesione koszty.
3. 
Wzór sprawozdania jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
4. 
W przypadku gdy sprawozdanie lub dokumenty potwierdzające poniesione koszty są niekompletne lub nieprawidłowe, minister właściwy do spraw gospodarki wzywa pisemnie przedsiębiorcę do ich uzupełnienia lub poprawienia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
5. 
W przypadku niezłożenia sprawozdania lub niedopełnienia obowiązku uzupełnienia lub poprawienia sprawozdania przedsiębiorca traci prawo do uzyskania dotacji.
6. 
W przypadku niedopełnienia obowiązku uzupełnienia lub poprawienia dokumentów potwierdzających poniesione koszty przedsiębiorca traci prawo do dofinansowania kosztów, które nie zostały należycie udokumentowane.
7. 
Dotacja jest wypłacana po złożeniu prawidłowego i kompletnego sprawozdania zgodnie z ust. 2.
§  10. 
1. 
Do wniosków złożonych przed dniem 1 czerwca 2021 r. stosuje się przepisy rozporządzenia uchylanego w § 11.
2. 
Do warunków udzielania pomocy oraz umów o udzielenie dotacji zawartych na podstawie wniosków złożonych przed dniem 1 czerwca 2021 r. stosuje się przepisy rozporządzenia uchylanego w § 11.
§  11. 
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację przedsięwzięć wydawniczych promujących eksport lub sprzedaż na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej (Dz. U. poz. 1572).
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

WNIOSEK o dofinansowanie kosztów przedsięwzięcia wydawniczego

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

SPRAWOZDANIE z realizacji przedsięwzięcia wydawniczego

wzór

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024