Zakres ryzyka budowy i ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii oraz szczegółowe czynniki uwzględniane przy ich ocenie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 22 grudnia 2021 r.
w sprawie zakresu ryzyka budowy i ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii oraz szczegółowych czynników uwzględnianych przy ich ocenie

Na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2166) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
zakres ryzyka budowy i ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii uwzględnianych przy ocenie wpływu zobowiązań wynikających z umów o poprawę efektywności energetycznej na poziom państwowego długu publicznego oraz deficyt sektora finansów publicznych;
2)
szczegółowe czynniki uwzględniane przy ocenie ryzyk, o których mowa w pkt 1.
§  2. 
Ryzyko budowy obejmuje zdarzenia powodujące zmianę kosztów lub terminów wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących, w szczególności związane:
1)
z odpowiedzialnością za prace projektowe;
2)
z udziałem jednostki sektora publicznego w oszczędnościach kosztów wygenerowanych przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii w zakresie prac projektowych lub budowy;
3)
ze spełnieniem kryteriów zakończenia budowy;
4)
z zakończeniem poszczególnych etapów budowy, które pociągają za sobą płatności jednostki sektora publicznego na rzecz dostawcy usług związanych ze zużyciem energii;
5)
z pracami poprawkowymi, które zostały wykonane w celu usunięcia usterek lub wad ujawnionych podczas odbioru prac projektowych lub budowy;
6)
z refundacją przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii kosztów poniesionych przez jednostkę sektora publicznego.
§  3. 
Ryzyko uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii obejmuje zdarzenia wskazane w umowie o poprawę efektywności energetycznej skutkujące nieuzyskaniem gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii, w szczególności związane:
1)
z odpowiedzialnością za eksploatację nowego środka trwałego;
2)
z zachowaniem odpowiednich standardów w zakresie eksploatacji nowego środka trwałego;
3)
z zatwierdzeniem planu eksploatacji nowego środka trwałego;
4)
z poniesieniem kosztów eksploatacji nowego środka trwałego przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii zgodnie z harmonogramem;
5)
z utworzeniem przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii wyodrębnionego rachunku, na którym gromadzone będą środki finansowe na pokrycie kosztów eksploatacji nowego środka trwałego;
6)
z ustaleniem gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii;
7)
z brakiem określenia gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii;
8)
z brakiem obiektywnego systemu monitorowania i mierzenia poziomu oszczędności energii;
9)
z procedurą zatwierdzania przez jednostkę sektora publicznego systemu monitorowania i mierzenia poziomu średniorocznych oszczędności energii;
10)
ze sprawdzaniem przez jednostkę sektora publicznego wydajności nowego środka trwałego w stosunku do gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii;
11)
z wystąpieniem sytuacji powodujących konieczność korekty zakładanego gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii.
§  4. 
Przy ocenie ryzyka budowy i ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii uwzględnia się w szczególności czynniki takie jak:
1)
udział środków publicznych w nakładach inwestycyjnych poniesionych przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii na wytworzenie nowych środków trwałych lub ulepszenie już istniejących, z wyłączeniem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.);
2)
charakter, termin i wysokość płatności dokonywanych przez jednostkę sektora publicznego na rzecz dostawcy usług związanych ze zużyciem energii, w tym zasady zmiany charakteru, terminu i wysokości tych płatności;
3)
zasady waloryzacji płatności dokonywanych przez jednostkę sektora publicznego na rzecz dostawcy usług związanych ze zużyciem energii;
4)
zasady rozliczeń w przypadku nieosiągnięcia poziomu oszczędności energii założonego w umowie o poprawę efektywności energetycznej;
5)
zasady rozliczeń w przypadku osiągnięcia wyższego poziomu oszczędności energii niż założony w umowie o poprawę efektywności energetycznej;
6)
zakres i charakter zdarzeń wynikających z naruszeń jednostki sektora publicznego oraz przypadków siły wyższej, powodujących po stronie dostawcy usług związanych ze zużyciem energii podwyższenie kosztów eksploatacji nowego środka trwałego;
7)
sposób obliczania odszkodowań, ulg lub zwolnień z tytułu zdarzeń wynikających z naruszeń jednostki sektora publicznego oraz przypadków siły wyższej, powodujących po stronie dostawcy usług związanych ze zużyciem energii podwyższenie kosztów eksploatacji nowego środka trwałego;
8)
zasady dotyczące charakteru zmian umowy o poprawę efektywności energetycznej oraz skutki tych zmian, w szczególności jeżeli zmiany te dotyczą podziału ryzyka pomiędzy stronami takiej umowy;
9)
zmiany w przepisach prawnych mające wpływ na realizację umowy o poprawę efektywności energetycznej;
10)
zakres i charakter ubezpieczeń wymaganych od dostawcy usług związanych ze zużyciem energii, w tym zasady dotyczące zmiany zakresu i charakteru tych ubezpieczeń;
11)
gwarancje udzielone przez jednostkę sektora publicznego lub dostawcę usług związanych ze zużyciem energii odnoszące się do zabezpieczenia ryzyka budowy lub ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii;
12)
zasady przedterminowego rozwiązania umowy o poprawę efektywności energetycznej, w tym wypłaty odszkodowania z tego tytułu;
13)
zasady zawieszenia wykonania określonych postanowień umowy o poprawę efektywności energetycznej, w przypadku gdy druga strona dopuści się naruszeń;
14)
data wygaśnięcia umowy o poprawę efektywności energetycznej;
15)
stan środka trwałego i jego wartość na zakończenie okresu obowiązywania umowy o poprawę efektywności energetycznej;
16)
prawo jednostki sektora publicznego do przyjęcia na siebie wykonania określonych działań, zastępujących działania dostawcy usług związanych ze zużyciem energii;
17)
wysokość udziału jednostki sektora publicznego w zysku dostawcy usług związanych ze zużyciem energii.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.
1 Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.2452

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres ryzyka budowy i ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii oraz szczegółowe czynniki uwzględniane przy ich ocenie.
Data aktu: 22/12/2021
Data ogłoszenia: 29/12/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2022