Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowego wykazu polskich kosztów kwalifikowalnych, parametrów utworów audiowizualnych oraz dokumentów związanych z przyznawaniem wsparcia finansowego na produkcję audiowizualną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 22 grudnia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego wykazu polskich kosztów kwalifikowalnych, parametrów utworów audiowizualnych oraz dokumentów związanych z przyznawaniem wsparcia finansowego na produkcję audiowizualną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 198) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 11 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowego wykazu polskich kosztów kwalifikowalnych, parametrów utworów audiowizualnych oraz dokumentów związanych z przyznawaniem wsparcia finansowego na produkcję audiowizualną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej (Dz. U. poz. 309 oraz z 2020 r. poz. 2376) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 5:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Minimalna liczba punktów koniecznych do uzyskania wsparcia finansowego wynosi 51.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Niespełnienie kryterium określonego w teście kwalifikacyjnym skutkuje nieprzyznaniem punktów.";

2)
załącznik nr 4 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Do wniosków o wydanie certyfikatu potwierdzającego spełnienie kryteriów testu kwalifikacyjnego oraz wniosków o wsparcie finansowe na produkcję audiowizualną albo świadczenie usługi na rzecz produkcji audiowizualnej utworów audiowizualnych złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

TEST KWALIFIKACYJNY

I Szczegółowe kryteriazwiązane zwykorzystaniemwutworze audiowizualnym dorobku kulturowego Liczba punktów
1 Fabuła lub główny temat utworu audiowizualnego dotyczy polskiej lub euro-pejskiej kultury, religii, historii, mitologii, bajek lub legend oraz przyczynia się w znacznym stopniu do budowy polskiej lub europejskiej tożsamości zbiorowej, w której istotne miejscezajmują doświadczenia regionalne i lokalne 1-10
2 Utwór audiowizualny posiada istotne walory poznawcze i etyczne ważne dla kształtowania polskiej lub europejskiej tożsamości 1-10
3 Treść utworu audiowizualnego i jego produkcja istotnie przyczyniają się do promowania oraz zachowania polskiego lub europejskiego dziedzictwa kulturowego (materialnego i niematerialnego) 1-10
4 Utwór audiowizualny w znacznym stopniu nawiązuje do ważnych wartości kulturowych lub posiada istotne treści edukacyjne 1-10
5 Utwór audiowizualny w istotny sposób eksponuje polski lub europejski potencjał twórczy lub fabuła lub główny temat utworu audiowizualnego oparte są na polskich lub europejskich dziełach kultury (np. w obszarze literatury, sztuk pięknych, muzyki, filmu, architektury, gier wideo) 1-10
6 Utwór audiowizualny nie zawiera treści, które mogą być postrzegane jako propagujące ustroje totalitarne, nawołujące do nienawiści na tle różnic narodowościowych, rasowych lub wyznaniowych 1-10
7 W utworze audiowizualnym w znacznym zakresie wykorzystuje się polskie lokalizacje,obiektyarchitektonicznelubkrajobrazylub motywycharakterystyczne dla polskiej kultury i architektury albo ich odpowiedniki wpostaci modeli obiektów użytych w animacji lub akcja istotnej części utworu zlokalizowana jest na terenie Rzeczypospolitej Polskiej 1-10
Razem I maksymalnie 70
II Szczegółowe kryteria związane z realizacją utworu audiowizualnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
1 Procent dni zdjęciowych lub dni procesów powstawania animacji, lub dni postprodukcji odbywających się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
- przynajmniej 10% 2
- przynajmniej 30% 3
- przynajmniej 50% 4
2 Liczba dni zdjęciowych lub dni procesów powstawania animacji, lub dni postprodukcji odbywających się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
- przynajmniej 10 1
- przynajmniej 20 3
- przynajmniej 30 5
3 Wykorzystanie infrastruktury zlokalizowanej w Polsce:
- do realizacji zdjęć lub animacji 1
- do realizacji usług postprodukcyjnych 1
4 Wykonanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej efektów specjalnych 1
5 Nagranie muzyki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej 1
6 Montaż dźwięku i zgranie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej 1
7 Postprodukcja obrazu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
- przynajmniej 10% kosztów postprodukcji jest wydatkowanych naterytorium Rzeczypospolitej Polskiej 1
- przynajmniej 30% kosztów postprodukcji jest wydatkowanych naterytorium Rzeczypospolitej Polskiej 2
- przynajmniej 50% kosztów postprodukcji jest wydatkowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej 3
Razem II maksymalnie 17
III Szczegółowe kryteria związane z udziałem w produkcji audiowizualnej pracowników, współpracowników lub podmiotów wykonujących usługi na rzecz produkcji audiowizualnej
Osoby realizujące film są:

1) obywatelami polskimi lub

2) obywatelami innych państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, lub

3) obywatelami innych państw, którzy zdobyli regulaminową nagrodę przynajmniej na jednym międzynarodowym festiwalu filmowym akredy-towanym przez Międzynarodową Federację Stowarzyszeń Producentów Filmów (FIAPF) w ciągu ostatnich 10 lat lub nagrodę równoważną:

1 Reżyser 1
2 Scenarzysta 1
3 Operator obrazu 1
4 Główny animator 1
5 Kompozytor muzyki skomponowanej do utworu audiowizualnego 1
6 Aktor lub aktorka w rolach pierwszoplanowych lub przynajmniej 2 aktorów drugoplanowych albo w przypadku animacji - aktor podkładający głos w roli pierwszoplanowej lub główny lektor lub dwóch aktorów podkładających głos w rolach drugoplanowych lub lektorów (dubbing) 1
7 Przynajmniej 50% obsady aktorskiej (role mówione) albo w przypadku animacji - przynajmniej 50% obsady aktorów podkładających głos lub głos lektorów 1
8 Udział twórców lub profesjonalistów: 3
- przynajmniej 4 twórców lub profesjonalistówspośród następujących zawodów:

a) montażysta,

b) scenograf,

c) kostiumograf,

d) charakteryzator,

e) producent wykonawczy,

f) producent postprodukcji lub koordynator efektów specjalnych VFX,

g) operator dźwięku,

h) reżyser dźwięku,

i) animator (inny niż główny animator),

j) autor storyboardu,

k) autor opracowania plastycznego animacji,

l) twórca layoutów animacji

- przynajmniej 3twórcówlub profesjonalistów spośród następujących zawodów:

a) montażysta,

b) scenograf,

c) kostiumograf,

d) charakteryzator,

e) producent wykonawczy,

f) producent postprodukcji lub koordynator efektów specjalnych,

g) operator dźwięku,

h) reżyser dźwięku,

i) animator (inny niż główny animator),

j) autor storyboardu,

k) autor opracowania plastycznego animacji,

l) twórca layoutów animacji

2
9 Liczba członków ekipy technicznej lub animatorów zaangażowanych do udziału w zdjęciach lub procesach powstawania animacji lub usług postprodukcyjnych realizowanych w Polsce będących obywatelami polskimi lub obywatelami innych państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym w relacji do całkowitej liczby członków ekipy technicznej lub animatorów zaangażowanych do udziału w zdjęciach lub procesach powstawania animacji lub usług postprodukcyjnych realizowanych w Polsce:
- przynajmniej 50% 3
- przynajmniej 40% 2
- przynajmniej 30% 1
Razem III maksymalnie 13
RAZEM części (I + II + III) maksymalnie 100
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1951).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.2419

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowego wykazu polskich kosztów kwalifikowalnych, parametrów utworów audiowizualnych oraz dokumentów związanych z przyznawaniem wsparcia finansowego na produkcję audiowizualną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Data aktu: 22/12/2021
Data ogłoszenia: 27/12/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2022