Inspektorzy dozoru jądrowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 sierpnia 2021 r.
w sprawie inspektorów dozoru jądrowego 1

Na podstawie art. 71 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 623 i 784) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki odbywania praktyki przez kandydata na inspektora dozoru jądrowego, zwanego dalej "kandydatem";
2)
tryb stwierdzania odbycia praktyki, o której mowa w pkt 1;
3)
sposób i tryb przeprowadzania egzaminu kwalifikacyjnego na inspektora dozoru jądrowego, zwanego dalej "egzaminem";
4)
szczegółowe zadania komisji egzaminacyjnej;
5)
wysokość wynagrodzenia komisji egzaminacyjnej;
6)
wzór zaświadczenia o zdaniu egzaminu;
7)
dokumenty dołączane do wniosku o powołanie na inspektora dozoru jądrowego.
§  2. 
1. 
Praktyka dla kandydata na inspektora dozoru jądrowego I stopnia trwa co najmniej 9 miesięcy i jest odbywana zgodnie z programem praktyki opracowanym indywidualnie dla kandydata przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, zwanego dalej "Prezesem Agencji".
2. 
Praktyka, o której mowa w ust. 1, jest odbywana przez co najmniej 3 miesiące w jednostkach organizacyjnych wykonujących działalność, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe, zwanej dalej "ustawą", w jednostkach zagranicznych wykonujących podobną działalność lub zagranicznych urzędach dozoru jądrowego. W pozostałym zakresie praktyka jest odbywana w Państwowej Agencji Atomistyki, zwanej dalej "Agencją".
3. 
Praktyka dla kandydata na inspektora dozoru jądrowego II stopnia trwa co najmniej 15 miesięcy i jest odbywana zgodnie z programem praktyki opracowanym indywidualnie dla kandydata przez Prezesa Agencji:
1)
w jednostkach organizacyjnych wykonujących działalność, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, w jednostkach zagranicznych wykonujących podobną działalność lub w zagranicznych urzędach dozoru jądrowego, w tym:
a)
co najmniej 3 miesiące w zakresie działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy,
b)
co najmniej 3 miesiące w zakresie działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4-17 ustawy, oraz
2)
w pozostałym zakresie w Agencji.
4. 
Praktyka dla kandydata na inspektora dozoru jądrowego do spraw zabezpieczeń trwa co najmniej 6 miesięcy i jest odbywana zgodnie z programem praktyki opracowanym indywidualnie dla kandydata przez Prezesa Agencji:
1)
co najmniej 2 miesiące w:
a)
jednostkach organizacyjnych podlegających wymogom zabezpieczenia materiałów jądrowych lub
b)
jednostkach zagranicznych podlegających wymogom zabezpieczenia materiałów jądrowych, lub
c)
zagranicznych urzędach dozoru jądrowego, Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej lub Komisji Europejskiej, w zakresie kontroli technologii jądrowych lub zabezpieczeń materiałów jądrowych, oraz
2)
w pozostałym zakresie w Agencji.
§  3. 
1. 
Praktykę poza Agencją kandydat odbywa na podstawie umowy zawartej między Agencją a właściwym podmiotem, o którym mowa w § 2 ust. 2-4.
2. 
W umowie, o której mowa w ust. 1, jest ustalana organizacja praktyki, w szczególności: miejsce odbywania praktyki, okres jej trwania, zakres merytoryczny, warunki bezpieczeństwa i higieny pracy.
§  4. 
1. 
Przebieg praktyki jest udokumentowany w dzienniku praktyki.
2. 
Dziennik praktyki, prowadzony przez kandydata, zawiera w szczególności następujące informacje:
1)
imiona, nazwisko i numer PESEL kandydata, a w przypadku kandydata nieposiadającego numeru PESEL - serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego jego tożsamość;
2)
termin rozpoczęcia i zakończenia praktyki;
3)
informacje o przebiegu praktyki i wykonywanych w jej trakcie czynnościach.
§  5. 
Prezes Agencji stwierdza odbycie praktyki przez dokonanie wpisu w dzienniku praktyki.
§  6. 
Do zadań komisji egzaminacyjnej należy:
1)
przygotowanie pytań egzaminacyjnych;
2)
przeprowadzenie egzaminu;
3)
ocena egzaminu;
4)
sporządzenie protokołu z egzaminu.
§  7. 
Członkowi komisji egzaminacyjnej za uczestnictwo w pracach komisji egzaminacyjnej przysługuje wynagrodzenie w wysokości:
1)
300 złotych za jedną osobę przystępującą do egzaminu na inspektora dozoru jądrowego I stopnia;
2)
400 złotych za jedną osobę przystępującą do egzaminu na inspektora dozoru jądrowego II stopnia;
3)
200 złotych za jedną osobę przystępującą do egzaminu na inspektora dozoru jądrowego do spraw zabezpieczeń.
§  8. 
Egzamin na inspektora dozoru jądrowego I stopnia składa się z dwóch części:
1)
pisemnej, obejmującej 3 zadania obliczeniowe lub analityczne, dotyczące zagadnień związanych z działalnością podlegającą dozorowi jądrowemu z punktu widzenia jej oddziaływania na ludzi i środowisko, z zakresu:
a)
chemii i fizyki jądrowej w zakresie przemian jądrowych oraz fizycznych i biologicznych podstaw oddziaływania promieniowania jonizującego, ogólnych zasad stosowania promieniowania jonizującego,
b)
konwencji międzynarodowych, prawa atomowego, kodeksu postępowania administracyjnego oraz innych przepisów z zakresu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej,
c)
urządzeń i technologii stosowanych w działalnościach, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, zwłaszcza ich elementów istotnych pod względem bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, a w przypadku urządzeń medycznych - również pod względem ochrony radiologicznej pacjenta,
d)
zasad ochrony radiologicznej, aparatury dozymetrycznej i metod kontroli stosowanych w ochronie radiologicznej,
e)
procedur dozorowych, w szczególności dotyczących wydawania zezwoleń, przeglądu i oceny bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej kontrolowanej działalności,
f)
przygotowania i przeprowadzania kontroli, sporządzania protokołów kontroli, a także wydawania nakazów i zakazów określonych działań oraz zaleceń, o których mowa w art. 68a ustawy;
2)
ustnej, obejmującej 6 pytań wylosowanych przez kandydata z zestawu 100 pytań z zakresu, o którym mowa w pkt 1.
§  9. 
Egzamin na inspektora dozoru jądrowego II stopnia składa się z dwóch części:
1)
pisemnej, obejmującej 4 zadania obliczeniowe lub analityczne, dotyczące zagadnień związanych z działalnością podlegającą dozorowi jądrowemu z punktu widzenia jej oddziaływania na ludzi i środowisko, z zakresu:
a)
chemii i fizyki jądrowej w zakresie przemian jądrowych oraz fizycznych i biologicznych podstaw oddziaływania promieniowania jonizującego, ogólnych zasad stosowania promieniowania jonizującego,
b)
konwencji międzynarodowych, prawa atomowego, kodeksu postępowania administracyjnego oraz innych przepisów z zakresu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów jądrowych i obiektów jądrowych, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej,
c)
urządzeń i technologii stosowanych w działalnościach, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, zwłaszcza ich elementów istotnych pod względem bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
d)
zasad ochrony radiologicznej, aparatury dozymetrycznej i metod kontroli stosowanych w ochronie radiologicznej,
e)
procedur dozorowych, w szczególności dotyczących wydawania zezwoleń, przeglądu i oceny bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz ochrony fizycznej kontrolowanej działalności,
f)
przygotowania i przeprowadzania kontroli, sporządzania protokołów kontroli, a także wydawania nakazów i zakazów określonych działań oraz zaleceń, o których mowa w art. 68a ustawy,
g)
podstaw fizyki reaktorowej, podstaw wymiany ciepła, gospodarki paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi, w tym elementów jądrowego cyklu paliwowego, takich jak: technologie produkcji paliwa jądrowego i innych materiałów jądrowych, eksploatacja paliwa jądrowego w obiekcie jądrowym, technologie stosowane przy przerobie wypalonego paliwa jądrowego i przetwarzaniu odpadów promieniotwórczych, składowanie odpadów promieniotwórczych,
h)
elementów dokumentacji technicznej i charakterystyk projektowo-eksploatacyjnych dozorowanych obiektów, w tym systemów sterowania, zabezpieczeń i kontroli technologicznej oraz systemów awaryjnych dozorowanych obiektów;
2)
ustnej, obejmującej 8 pytań wylosowanych przez kandydata z zestawu 150 pytań z zakresu, o którym mowa w pkt 1.
§  10. 
Egzamin na inspektora dozoru jądrowego do spraw zabezpieczeń składa się z dwóch części:
1)
pisemnej, obejmującej 2 zadania obliczeniowe lub analityczne, dotyczące zagadnień związanych z działalnością podlegającą dozorowi jądrowemu z punktu widzenia jej oddziaływania na ludzi i środowisko, z zakresu:
a)
chemii i fizyki jądrowej w zakresie przemian jądrowych oraz fizycznych i biologicznych podstaw oddziaływania promieniowania jonizującego, ogólnych zasad stosowania promieniowania jonizującego,
b)
konwencji międzynarodowych, prawa atomowego, kodeksu postępowania administracyjnego oraz innych przepisów z zakresu ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów jądrowych i obiektów jądrowych obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej,
c)
przygotowania przeprowadzania kontroli, sporządzania protokołów kontroli, a także wydawania nakazów i zakazów określonych działań oraz zaleceń, o których mowa w art. 68a ustawy,
d)
procedur dozorowych, w szczególności dotyczących przeglądu i oceny technologii jądrowych, krajowego systemu księgowości i kontroli materiałów jądrowych i dokumentacji projektowo-eksploatacyjnej zawierającej podstawowe charakterystyki techniczne obiektu wskazanego w przepisach Unii Europejskiej dotyczących zabezpieczeń materiałów jądrowych;
2)
ustnej, obejmującej 4 pytania wylosowane przez kandydata z zestawu 50 pytań z zakresu, o którym mowa w pkt 1.
§  11. 
Prezes Agencji ustala termin i miejsce egzaminu oraz, co najmniej na miesiąc przed wyznaczonym terminem, zawiadamia pisemnie kandydata o terminie i miejscu egzaminu.
§  12. 
1. 
Część pisemna egzaminu na inspektora dozoru jądrowego:
1)
I stopnia - trwa 90 minut;
2)
II stopnia - trwa 120 minut;
3)
do spraw zabezpieczeń - trwa 60 minut.
2. 
Za część pisemną egzaminu komisja egzaminacyjna przyznaje punkty w skali od 0 do 10 za opracowanie każdego zadania obliczeniowego lub analitycznego.
3. 
Ocenę pozytywną z części pisemnej egzaminu otrzymuje kandydat, który uzyskał co najmniej 60% możliwych do zdobycia punktów.
4. 
Za część ustną egzaminu komisja egzaminacyjna przyznaje punkty w skali od 0 do 5 za odpowiedź na każde pytanie.
5. 
Ocenę pozytywną z części ustnej egzaminu otrzymuje kandydat, który uzyskał co najmniej 60% możliwych do zdobycia punktów.
6. 
Do części ustnej egzaminu kandydat przystępuje po otrzymaniu oceny pozytywnej z części pisemnej egzaminu.
7. 
Pozytywny wynik egzaminu kandydat uzyskuje po otrzymaniu oceny pozytywnej z każdej z części egzaminu.
8. 
Komisja egzaminacyjna sporządza protokół z egzaminu, który zawiera co najmniej:
1)
numer protokołu i datę jego sporządzenia;
2)
imiona, nazwisko oraz numer PESEL kandydata, a w przypadku kandydata nieposiadającego numeru PESEL - serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego jego tożsamość;
3)
tematy i wyniki części pisemnej egzaminu z podaniem liczby uzyskanych punktów;
4)
treść pytań części ustnej egzaminu z podaniem uzyskanej przez kandydata sumarycznej liczby punktów i liczby punktów za odpowiedź na każde z pytań;
5)
informację o pozytywnym albo negatywnym wyniku egzaminu;
6)
imiona, nazwiska i podpisy przewodniczącego komisji egzaminacyjnej oraz pozostałych członków komisji egzaminacyjnej.
§  13. 
1. 
Kandydatowi, który uzyskał pozytywny wynik egzaminu, przewodniczący komisji egzaminacyjnej wydaje zaświadczenie o zdaniu egzaminu kwalifikacyjnego na inspektora dozoru jądrowego odpowiednio I stopnia, II stopnia albo inspektora do spraw zabezpieczeń.
2. 
Wzór zaświadczenia o zdaniu egzaminu kwalifikacyjnego na inspektora dozoru jądrowego:
1)
I stopnia - określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
II stopnia - określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
do spraw zabezpieczeń - określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  14. 
Do wniosku o powołanie na inspektora dozoru jądrowego dołącza się:
1)
dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie fizyki, chemii, kierunków technicznych lub innych w specjalnościach przydatnych w dozorze jądrowym;
2)
informację z Krajowego Rejestru Karnego dotyczącą spełnienia przez kandydata warunku, o którym mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy;
3)
orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do pracy w warunkach narażenia, o którym mowa w art. 65 ust. 1 pkt 4 ustawy;
4)
zaświadczenie, o którym mowa w § 13 ust. 1.
§  15. 
Do praktyk na inspektora dozoru jądrowego I lub II stopnia rozpoczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  16. 
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie inspektorów dozoru jądrowego (Dz. U. poz. 1014 oraz z 2016 r. poz. 29).
§  17. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O ZDANIU EGZAMINU KWALIFIKACYJNEGO NA INSPEKTORA DOZORU JĄDROWEGO I STOPNIA

ZAŚWIADCZENIE nr ...

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O ZDANIU EGZAMINU KWALIFIKACYJNEGO NA INSPEKTORA DOZORU JĄDROWEGO II STOPNIA

ZAŚWIADCZENIE nr ...

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O ZDANIU EGZAMINU KWALIFIKACYJNEGO NA INSPEKTORA DOZORU JĄDROWEGO DO SPRAW ZABEZPIECZEŃ

ZAŚWIADCZENIE nr ...

wzór

1 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Rady 2009/71/Euratom z dnia 25 czerwca 2009 r. ustanawiającą wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych (Dz. Urz. UE L 172 z 02.07.2009, str. 18, Dz. Urz. UE L 260 z 03.10.2009, str. 40 oraz Dz. Urz. UE L 219 z 25.07.2014, str. 42).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024