Sposób sporządzania przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego protokołu i dokumentacji służbowej z kontroli osobistej oraz z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków, a także wzorów protokołów z tych czynności.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 9 stycznia 2020 r.
w sprawie sposobu sporządzania przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego protokołu i dokumentacji służbowej z kontroli osobistej oraz z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków, a także wzorów protokołów z tych czynności

Na podstawie art. 23c ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2020 r. poz. 27) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób sporządzania:
a)
protokołu z kontroli osobistej, o którym mowa w art. 23a ust. 10 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, zwanej dalej "ustawą",
b)
dokumentacji służbowej z kontroli osobistej, o której mowa w art. 23a ust. 13 ustawy,
c)
protokołu z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach, na dworcach lub innych miejscach odprawy podróżnych lub bagażu oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego, o którym mowa w art. 23b ust. 10 ustawy,
d)
dokumentacji służbowej z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach, na dworcach lub innych miejscach odprawy podróżnych lub bagażu oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego, o której mowa w art. 23b ust. 12 ustawy;
2)
wzór protokołu z:
a)
kontroli osobistej,
b)
przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach, na dworcach lub innych miejscach odprawy podróżnych lub bagażu oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego.
§  2. 
1. 
Protokół z:
1)
kontroli osobistej sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2)
przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach, na dworcach lub innych miejscach odprawy podróżnych lub bagażu oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2. 
Protokoły, o których mowa w ust. 1, sporządza się w formie papierowej w dwóch egzemplarzach:
1)
przez odręczne wypełnienie formularzy według odpowiednich wzorów, o których mowa w ust. 1, albo
2)
za pomocą urządzeń technicznych zapewniających wydrukowanie wypełnionego dokumentu.
3. 
Protokoły, o których mowa w ust. 1, podpisują:
1)
funkcjonariusz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego przeprowadzający czynności, zwany dalej "funkcjonariuszem";
2)
osoba kontrolowana w przypadku protokołu z kontroli osobistej;
3)
posiadacz bagażu lub ładunków lub przedstawiciel przewoźnika, spedytora lub agenta morskiego, w którego obecności dokonano czynności w przypadku protokołu z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach, na dworcach lub innych miejscach odprawy podróżnych lub bagażu oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego;
4)
inne osoby uczestniczące w czynnościach.
4. 
Oświadczenia i wnioski, o których mowa w art. 23a ust. 10 pkt 5 ustawy, zamieszcza się w protokole z możliwie największą dokładnością.
5. 
W protokole nie zastępuje się zapisu treści oświadczeń i wniosków odwoływaniem się do innych protokołów lub dokumentów.
6. 
Jeżeli osoby, o których mowa w ust. 3 pkt 2-4, odmawiają złożenia podpisu w protokole lub nie mogą go złożyć, funkcjonariusz zaznacza w protokole przyczynę braku tego podpisu.
7. 
W przypadku gdy w protokole brakuje miejsca na wpisanie potrzebnych informacji lub treści, należy je wpisać, z uwzględnieniem niezbędnych informacji i treści przewidzianych dla danej części protokołu, na osobnym arkuszu, który załącza się do protokołu.
§  3. 
1. 
W przypadkach, o których mowa w art. 23a ust. 13 oraz art. 23b ust. 12 ustawy, funkcjonariusz dokumentuje przeprowadzone czynności w dokumentacji służbowej.
2. 
Dokumentację, o której mowa w ust. 1, sporządza się w formie papierowej w jednym egzemplarzu:
1)
odręcznie albo
2)
za pomocą urządzeń technicznych, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2.
3. 
Dokumentacja służbowa sporządzona w sposób określony w ust. 2 pkt 2 podlega wydrukowaniu i podpisaniu przez funkcjonariusza.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZAPOZNAŁEM(-ŁAM) SIĘ

.........................................

(podpis przełożonego)

....................................................

(sygnatura literowo-cyfrowa)

PROTOKÓŁ Z KONTROLI OSOBISTEJ

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 23a ust. 1 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2020 r. poz. 27), zwanej dalej "ustawą", dokonano kontroli osobistej:

1. Data i godzina rozpoczęcia czynności: .................................................................................

2. Miejsce dokonania czynności: ..............................................................................................

3. Dane funkcjonariusza ABW dokonującego czynności:

1) imię: ...............................................................................................................................

2) nazwisko: .......................................................................................................................

3) stanowisko służbowe: ....................................................................................................

4. Dane osoby kontrolowanej:

1) imię: ...............................................................................................................................

2) nazwisko: .......................................................................................................................

3) numer PESEL lub data urodzenia: .................................................................................

4) rodzaj i cechy identyfikacyjne dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość osoby:

.........................................................................................................................................

5) rysopis: ...........................................................................................................................

(wypełnia się w przypadku braku dokumentu, na podstawie którego można ustalić tożsamość osoby kontrolowanej)

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

5. Osoby uczestniczące w czynności:

Osoba przybrana:

1) imię: ...............................................................................................................................

2) nazwisko: .......................................................................................................................

3) numer PESEL lub data urodzenia: .................................................................................

4) rodzaj i cechy identyfikacyjne dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość osoby:

........................................................................................................................................

Osoba wskazana:

1) imię: ...............................................................................................................................

2) nazwisko: .......................................................................................................................

3) numer PESEL lub data urodzenia: .................................................................................

4) rodzaj i cechy identyfikacyjne dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość osoby:

.........................................................................................................................................

6. Przyczyny podjęcia czynności: ...........................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

7. Przebieg czynności: .............................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

8. Spis znalezionych i odebranych przedmiotów oraz w miarę potrzeby ich opis: ................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

9. Oświadczenia i wnioski uczestników: ................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

10. Inne okoliczności dotyczące przebiegu czynności: .............................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

11. Osobę kontrolowaną pouczono, zgodnie z art. 23a ust. 9 ustawy, o jej prawach wynikających z art. 23a ust. 10, 11 i 15 ustawy.

12. Omówienie poprawek i skreśleń: ........................................................................................

..............................................................................................................................................

13. Załączniki do protokołu: .....................................................................................................

14. Data i godzina zakończenia czynności: ...............................................................................

Protokół osobiście odczytałem(-łam) / odczytano mi*).

...........................................

...........................................

............................................ ........................................... ..........................................

(podpis funkcjonariusza ABW) (podpis(y) osoby (osób) (podpis osoby kontrolowanej)

uczestniczącej(~cych) w czynności)

15. Wskazanie przyczyny braku podpisu osoby kontrolowanej lub osoby uczestniczącej w czynności*: ...........................................................................................................................

...............................................................................................................................................

...............................................................................................................................................

...............................................................................................................................................

Pouczenie:

1) osobie kontrolowanej przysługuje prawo do żądania sporządzenia protokołu z kontroli osobistej - zgodnie z art. 23a ust. 10 ustawy;

2) osobie kontrolowanej przysługuje zażalenie do sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce dokonania kontroli osobistej, w terminie 7 dni od dnia jej dokonania, w celu zbadania zasadności, legalności oraz prawidłowości jej dokonania; do zażalenia stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 50 Kodeksu postępowania karnego - zgodnie z art. 23a ust. 11 ustawy;

3) zażalenie, o którym mowa w pkt 2, składa się za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ABW, której funkcjonariusz dokonał kontroli osobistej; jednostka organizacyjna ABW niezwłocznie przekazuje zażalenie do sądu rejonowego - zgodnie z art. 23a ust. 15 ustawy.

.......................................................

(podpis osoby kontrolowanej)

__________________________________________________________________________________

Kopię niniejszego protokołu otrzymałem(-łam) dnia ..................................... o godz. ........................... .

........................................................

(podpis osoby kontrolowanej)

Wykonano w 2 egz.

Egz. nr 1 - osoba kontrolowana: ....................................................

Egz. nr 2 - ABW

Wykonał: ...............................................

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZAPOZNAŁEM(-ŁAM) SIĘ

........................................

(podpis przełożonego)

.......................................................

(sygnatura literowo–cyfrowa)

PROTOKÓŁ Z PRZEGLĄDANIA ZAWARTOŚCI BAGAŻU

LUB ZE SPRAWDZANIA ŁADUNKU*)

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 23b ust. 1 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2020 r. poz. 27), zwanej dalej "ustawą", dokonano przeglądania zawartości bagażu lub sprawdzania ładunku*):

1. Data i godzina rozpoczęcia czynności: ...............................................................................

2. Miejsce dokonania czynności: .............................................................................................

3. Dane funkcjonariusza ABW dokonującego czynności:

1) imię: ..............................................................................................................................

2) nazwisko: ......................................................................................................................

3) stanowisko służbowe: ...................................................................................................

4. Dane posiadacza bagażu lub ładunków, przedstawiciela przewoźnika, spedytora lub agenta morskiego*):

1) imię: ...............................................................................................................................

2) nazwisko: ......................................................................................................................

3) numer PESEL lub data urodzenia: ................................................................................

4) rodzaj i cechy identyfikacyjne dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość osoby:

.......................................................................................................................................

5) rysopis: .........................................................................................................................

(wypełnia się w przypadku braku dokumentu, na podstawie którego można ustalić tożsamość posiadacza bagażu)

......................................................................................................................................

......................................................................................................................................

5. Przyczyny podjęcia czynności: ..........................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

6. Przebieg czynności:.............................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

7. Spis znalezionych i odebranych przedmiotów oraz w miarę potrzeby ich opis: ...............

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

8. Oświadczenia i wnioski uczestników: ...............................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

9. Inne okoliczności dotyczące przebiegu czynności: ............................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

10. Posiadacza bagażu lub ładunków lub przedstawiciela przewoźnika, spedytora lub agenta morskiego*) pouczono, zgodnie z art. 23b ust. 9 ustawy, o jego prawach wynikających z art. 23b ust. 10, 11 i 13 ustawy.

11. Omówienie poprawek i skreśleń: .......................................................................................

.............................................................................................................................................

12. Załączniki do protokołu: ....................................................................................................

13. Data i godzina zakończenia czynności: .............................................................................

Protokół osobiście odczytałem(-łam) / odczytano mi*).

..................................................... .................................................................

(podpis funkcjonariusza ABW) (podpis posiadacza bagażu lub ładunków lub

przedstawiciela przewoźnika, spedytora lub agenta

morskiego, w obecności którego dokonano czynności*))

14. Wskazanie przyczyny braku podpisu posiadacza bagażu lub ładunków lub przedstawiciela przewoźnika, spedytora lub agenta morskiego, w obecności którego dokonano czynności: ..........................................................................................................

.............................................................................................................................................

.............................................................................................................................................

Pouczenie:

1) posiadaczowi bagażu lub ładunków lub przedstawicielowi przewoźnika, spedytora lub agenta morskiego przysługuje prawo do żądania sporządzenia protokołu z dokonanych czynności – zgodnie z art. 23b ust. 10 ustawy;

2) posiadaczowi bagażu lub ładunków lub przedstawicielowi przewoźnika, spedytora lub agenta morskiego przysługuje zażalenie do sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce dokonania czynności, w terminie 7 dni od dnia jej dokonania, w celu zbadania zasadności, legalności oraz prawidłowości jej dokonania; do zażalenia stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 50 Kodeksu postępowania karnego – zgodnie z art. 23b ust. 11 ustawy;

3) zażalenie, o którym mowa w pkt 2, składa się za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ABW, której funkcjonariusz dokonał czynności przeglądania zawartości bagażu lub sprawdzenia ładunku*); jednostka organizacyjna ABW niezwłocznie przekazuje zażalenie do sądu rejonowego – zgodnie z art. 23b ust. 13 ustawy.

..................................................................

(podpis posiadacza bagażu lub ładunków lub

przedstawiciela przewoźnika, spedytora lub agenta

morskiego, w obecności którego dokonano czynności*))

Kopię niniejszego protokołu otrzymałem(-łam) dnia ............................... o godz. ................... .

..................................................................

(podpis posiadacza bagażu lub ładunków lub

przedstawiciela przewoźnika, spedytora lub agenta

morskiego, w obecności którego dokonano czynności*))

Wykonano w 2 egz.

Egz. nr 1 - posiadacz bagażu lub ładunków, przedstawiciel przewoźnika, spedytora lub agenta morskiego*: .....................................................

Egz. nr 2 - ABW

Wykonał: ....................................................

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.93

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób sporządzania przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego protokołu i dokumentacji służbowej z kontroli osobistej oraz z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków, a także wzorów protokołów z tych czynności.
Data aktu: 09/01/2020
Data ogłoszenia: 21/01/2020
Data wejścia w życie: 05/02/2020