Zmiana rozporządzenia w sprawie licencjonowania personelu lotniczego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 11 grudnia 2020 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego

Na podstawie art. 104 ust. 1 pkt 1-5 w związku z art. 94 ust. 8 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 września 2013 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. z 2018 r. poz. 839 i 1886) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
w pkt 4 wyrazy "teoretycznej i praktycznej" zastępuje się wyrazami "teoretycznej lub praktycznej",
b)
pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) licencjach - rozumie się przez to licencje dla specjalności personelu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;",

c)
pkt 26 otrzymuje brzmienie:

"26) MML - rozumie się przez to licencję mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych nieobjętych rozporządzeniem nr 2018/1139 i rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 288);",

d)
uchyla się pkt 36,
e)
po pkt 38a dodaje się pkt 38b w brzmieniu:

"38b) rozporządzeniu nr 2018/1139 - rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1);";

2)
w § 21 w ust. 1 wyrazy "załącznik III do rozporządzenia nr 216/2008" zastępuje się wyrazami "załącznik IV do rozporządzenia nr 2018/1139";
3)
w § 24 wyrazy "załączniku III do rozporządzenia nr 216/2008" zastępuje się wyrazami "załączniku IV do rozporządzenia nr 2018/1139";
4)
w § 37 w ust. 1 i 2 wyrazy "załączniku II do rozporządzenia nr 216/2008" zastępuje się wyrazami "załączniku I do rozporządzenia nr 2018/1139";
5)
w § 38:
a)
w ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) ukończył z wynikiem pozytywnym szkolenie specjalistyczne w zakresie tego typu statku powietrznego w jednym z podmiotów, o których mowa w § 26 ust. 2, i posiada wpis typu statku powietrznego oraz praktyki do osobistego dokumentu praktyki lotniczej albo zaliczył egzamin teoretyczny i egzamin praktyczny na uprawnienie na typ statku powietrznego w zakresie MML;",

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Mechanik lotniczy posiadający licencję na obsługę techniczną statku powietrznego Part-66 w kategorii lub podkategorii B1, B2, B3 lub L, wydaną zgodnie z wymaganiami rozporządzenia nr 1321/2014, może poświadczać obsługę statków powietrznych objętych niniejszym rozporządzeniem, właściwych dla kategorii lub podkategorii licencji, z uwzględnieniem ograniczeń do niej wpisanych po spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 4.";

6)
w § 44:
a)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Licencje i uprawnienia, o których mowa w ust. 1, podlegają wymianie na odpowiadające im licencje i uprawnienia o tych samych nazwach.",

b)
uchyla się ust. 5,
c)
w ust. 6 wyrazy "2-5" zastępuje się wyrazami "2-4";
7)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia pkt 6.2.2 i 6.2.3 otrzymują brzmienie:

"6.2.2. Praktyka. Kandydat powinien wykazać, że posiada następującą praktykę w obsłudze:

1) elementów:

a) płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych,

b) awioniki i systemów elektrycznych

- 1 rok pracy w charakterze mechanika obsługi płatowca i jego systemów lub awioniki;

2) statku powietrznego jako całości - 2 lata pracy w charakterze mechanika lotniczego obsługi technicznej wszystkich elementów statku powietrznego.

6.2.3. Uprawnienia lotnicze wpisane do licencji. Do MML wpisuje się co najmniej jedno z następujących uprawnień lotniczych do poświadczenia obsługi:

1) elementów statków powietrznych, odrębnie dla:

a) płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych,

b) awioniki i systemów elektrycznych;

2) statku powietrznego jako całości.";

8)
w załączniku nr 4 do rozporządzenia tabela otrzymuje brzmienie:
Uprawnienie lotnicze
Symbol literowy uprawnienia wpisywanego do licencji Nazwa w języku polskim Nazwa w języku angielskim
1 2 3
Uprawnienia lotnicze wpisywane do licencji członków personelu lotniczego wchodzących w skład załogi statku powietrznego
TR ... uprawnienie dotyczące typu ... Type rating
FI 2 (uprawnienie ograniczone) instruktora (szkolenia ogólnego) - klasy 2 Flight instructor (restricted rating) - 2 class
FI 1 (uprawnienie) instruktora (szkolenia ogólnego) - klasy 1 Flight instructor (rating) - 1 class
TRI ... (uprawnienie) instruktora szkolenia typ ... Type rating instructor ...
TRI (MP) ... (uprawnienie) instruktora szkolenia typ z załogą wieloosobową ... Multi-pilot type rating instructor ...
IR uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów Instrument rating
IRI uprawnienie instruktora szkolenia w lotach według wskazań przyrządów Instrument rating instructor
TPR uprawnienie pilota doświadczalnego Test pilot rating
TPR 3/2/1 uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 3 albo 2, albo 1 Test pilot rating 3 or 2 or 1 class
Uprawnienia lotnicze wpisywane do licencji mechaników lotniczych obsługi technicznej statków powietrznych nieobjętych rozporządzeniem nr 2018/1139 i rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji
AFPP(A)R (uprawnienie) dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotu Airframe, power plant and electrical systems of aeroplane (rating)
AFPP(H)R (uprawnienie) dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowca Airframe, power plant and electrical systems of helicopter (rating)
AFPP(AG)R (uprawnienie) dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowca Airframe, power plant and electrical systems of autogiro (rating)
AV(A) (uprawnienie) dotyczące awioniki i systemów elektrycznych statku powietrznego Avionics of aircraft and electrical systems (rating)
TM(A)R (uprawnienie) dotyczące samolotu jako całości Totality of aeroplane (rating)
TM(H)R (uprawnienie) dotyczące śmigłowca jako całości Totality of helicopter (rating)
TM(AG)R (uprawnienie) dotyczące wiatrakowca jako całości Totality of autogiro (rating)
TM(AS)R (uprawnienie) dotyczące sterowca jako całości Totality of airship (rating)
TM(FB)R (uprawnienie) dotyczące balonu wolnego jako całości Totality of free balloon (rating)
TM(G)R (uprawnienie) dotyczące szybowca jako całości Totality of total glider (rating)
TM(MG)R (uprawnienie) dotyczące motoszybowca jako całości Totality of total motor glider (rating)
§  2. 
1. 
Licencja mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych i licencja mechanika lotniczego obsługi technicznej oraz wpisane do nich uprawnienia, wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
2. 
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokonuje, na wniosek członka personelu lotniczego, wymiany jego licencji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych lub licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej oraz uprawnień do nich wpisanych, wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na licencje i uprawnienia zgodne z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu zmienianym w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, z tym że:
1)
uprawnienie dotyczące płatowca samolotu o masie startowej poniżej 5700 kg AF(A) - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(A)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotu;
2)
uprawnienie AFPP(A)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotu o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(A)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotu;
3)
uprawnienie AF(H) dotyczące płatowca śmigłowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(H)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowca;
4)
uprawnienie AFPP(H)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(H)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowca;
5)
uprawnienie AF(AG) dotyczące płatowca wiatrakowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(AG)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowca;
6)
uprawnienie AFPP(AG)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(AG)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowca;
7)
uprawnienie PP(A) dotyczące zespołu napędowego samolotu o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(A)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotu;
8)
uprawnienie PP(H) dotyczące zespołu napędowego śmigłowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(H)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowca;
9)
uprawnienie PP(AG) dotyczące zespołu napędowego wiatrakowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(AG)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowca;
10)
uprawnienie AV(A) dotyczące awioniki samolotu o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AV(A) dotyczące awioniki i systemów elektrycznych statku powietrznego;
11)
uprawnienie AV(H) dotyczące awioniki śmigłowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AV(A) dotyczące awioniki i systemów elektrycznych statku powietrznego;
12)
uprawnienie AV(AG) dotyczące awioniki wiatrakowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AV(A) dotyczące awioniki i systemów elektrycznych statku powietrznego.
3. 
Wymiana, o której mowa w ust. 2, następuje najpóźniej w dniu upływu ważności dotychczasowej licencji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych oraz licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej.
4. 
Licencja mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych oraz licencja mechanika lotniczego obsługi technicznej wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, które utraciły swoją ważność, podlegają wymianie zgodnie z ust. 2 i 3 po wznowieniu ważności odpowiedniego uprawnienia.
5. 
Do licencji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych oraz licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej, wydanych w wyniku wymiany, wpisuje się tylko ważne uprawnienia.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257 oraz z 2020 r. poz. 1722, 1745, 1927 i 2006).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024