Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 grudnia 2020 r.
w sprawie Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego

Na podstawie art. 5a ust. 6 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa sposób, tryb i terminy opracowywania Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego, zwanego dalej "Raportem".
§  2. 
1. 
Ministrowie kierujący działami administracji rządowej, kierownicy urzędów centralnych oraz wojewodowie, zwani dalej "wykonawcami", w zakresie swojej właściwości, sporządzają raporty cząstkowe służące do opracowania Raportu, zwane dalej "raportami cząstkowymi".
2. 
Raport cząstkowy sporządzany przez kierownika urzędu centralnego jest włączany do raportu cząstkowego ministra kierującego działem administracji rządowej, któremu kierownik urzędu centralnego podlega lub przez którego jest nadzorowany, chyba że minister ten postanowi inaczej.
3. 
Wykonawca sporządza raport cząstkowy w postaci elektronicznej. W przypadku raportu cząstkowego zawierającego informacje niejawne jest on sporządzany w postaci elektronicznej i papierowej.
§  3. 
Raport cząstkowy zawiera:
1)
wskazanie najważniejszych zagrożeń i skutków ich wystąpienia przez stworzenie mapy ryzyka, o której mowa w art. 3 pkt 10 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, zwanej dalej "mapą ryzyka", obejmującej wyszczególnienie rodzajów i charakterystyki zagrożeń:
a)
o istotnym wpływie na funkcjonowanie i możliwości rozwoju państwa, w szczególności mogących mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i międzynarodowej pozycji oraz potencjału ekonomicznego i obronnego,
b)
których skutki mogą:
godzić w bezpieczeństwo państwa, jego porządek konstytucyjny, w szczególności w suwerenność, niepodległość i nienaruszalność terytorium,
zagrozić życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w znacznych rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach,
oddziaływać, obok Rzeczypospolitej Polskiej, także na inne państwa,
dotyczyć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub jej obywateli, mimo możliwego wystąpienia w innym państwie,
c)
występujących w rejonach napięć, konfliktów i kryzysów międzynarodowych, mających wpływ na bezpieczeństwo państwa lub których potrzeba monitorowania i eliminacji wynika z podpisanych umów międzynarodowych,
d)
o charakterze terrorystycznym mogących doprowadzić do sytuacji kryzysowej, o których mowa w art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym,
e)
cyberbezpieczeństwa mogących doprowadzić do sytuacji kryzysowej, o których mowa w art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;
2)
określenie celów strategicznych, w szczególności:
a)
wskazanie celów, jakie należy osiągnąć, aby zminimalizować możliwość wystąpienia zagrożenia lub jego skutków,
b)
hierarchizację celów według kryterium ważności lub wskazanie celów priorytetowych;
3)
wnioski zawierające hierarchicznie uporządkowaną listę przedsięwzięć niezbędnych do osiągnięcia celów strategicznych, a szczególnie tych, których realizacja wymaga działań wykraczających poza posiadane kompetencje;
4)
wskazanie sił i środków niezbędnych do osiągnięcia celów strategicznych;
5)
programowanie zadań w zakresie poprawy bezpieczeństwa państwa przez wskazywanie określonych regionalnych i lokalnych inicjatyw, w szczególności:
a)
wyszczególnienie programów krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych,
b)
wskazanie realizatorów programów:
rządowych,
samorządowych,
pozarządowych,
c)
określenie sposobów finansowania programów,
d)
określenie okresów trwania programów;
6)
określenie priorytetów w reagowaniu na określone zagrożenia, w tym ich wpływ na:
a)
zasady reagowania w przypadkach wystąpienia zagrożenia,
b)
hierarchizację działań;
7)
inne informacje, które zdaniem wykonawcy mogą być przydatne przy tworzeniu Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego.
§  4. 
1. 
Mapę ryzyka przedstawia się w formie:
1)
mapy przedstawiającej zasięg geograficzny zagrożeń z przypisanym prawdopodobieństwem wystąpienia i oceną skutków wystąpienia dla ludności, gospodarki lub środowiska;
2)
tabeli opisującej parametry zagrożeń oraz prognozowane skutki ich wystąpienia;
3)
opisowej, jeżeli charakter zagrożenia uniemożliwia przedstawienie informacji w sposób określony w pkt 1 i 2.
2. 
Pozostałe dokumenty wchodzące w skład Raportu sporządza się w formie tabelarycznej, a w przypadku gdy nie jest to możliwe - w formie opisowej.
§  5. 
1. 
Wykonawca sporządza raport cząstkowy i przedkłada go dyrektorowi Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, zwanemu dalej "dyrektorem Centrum".
2. 
W przypadku zagrożeń, o których mowa w § 3 pkt 1 lit. d, wykonawca przedkłada raport cząstkowy Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanemu dalej "Szefem ABW".
3. 
W przypadku zagrożeń, o których mowa w § 3 pkt 1 lit. e, wykonawca przedkłada raport cząstkowy Pełnomocnikowi Rządu do spraw Cyberbezpieczeństwa, zwanemu dalej "Pełnomocnikiem".
4. 
Raport cząstkowy jest sporządzany i przekazywany z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§  6. 
1. 
Dyrektor Centrum w terminie 30 dni od dnia otrzymania raportu cząstkowego może zgłosić zastrzeżenia i uwagi co do stopnia szczegółowości, zakresu i formy raportu cząstkowego lub jego części oraz wskazać na konieczność uzupełnienia raportu cząstkowego o elementy wynikające z raportów cząstkowych sporządzonych przez innych wykonawców.
2. 
Wykonawca rozpatruje zastrzeżenia i uwagi, o których mowa w ust. 1, oraz w razie konieczności dokonuje zmian w raporcie cząstkowym w terminie 30 dni, a następnie przekazuje go ponownie dyrektorowi Centrum.
3. 
Wykonawca powiadamia pisemnie dyrektora Centrum o przyczynach nieuwzględnienia zastrzeżeń i uwag.
4. 
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do:
1)
Szefa ABW w zakresie, o którym mowa w § 5 ust. 2;
2)
Pełnomocnika w zakresie, o którym mowa w § 5 ust. 3.
§  7. 
1. 
Dyrektor Centrum opracowuje i przedkłada Raport Radzie Ministrów co dwa lata.
2. 
Dyrektor Centrum, nie później niż na rok przed przedłożeniem Raportu Radzie Ministrów, przekazuje wykonawcom informację o przystąpieniu do jego opracowania.
3. 
Wykonawcy przygotowują i przedkładają raporty cząstkowe dyrektorowi Centrum, nie później niż na 6 miesięcy przed terminem przedłożenia Raportu Radzie Ministrów.
§  8. 
Wykonawca dokonuje systematycznej aktualizacji raportu cząstkowego oraz nie rzadziej niż raz na dwa lata przedkłada aktualizację raportu cząstkowego, zgodnie z właściwością, dyrektorowi Centrum, Szefowi ABW oraz Pełnomocnikowi. Przepisy § 5 i 6 stosuje się odpowiednio.
§  9. 
1. 
Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie po raz pierwszy do opracowania i przedłożenia Raportu w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r.
2. 
Do opracowania Raportu, o którym mowa w ust. 1, przepisów § 7 ust. 2 i 3 nie stosuje się.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. poz. 540), które na podstawie art. 92 ust. 3 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1369) utraciło moc z dniem 28 sierpnia 2019 r.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024