Ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposób prowadzenia listy ekspertów oraz tryb wpisywania i skreślania ekspertów z listy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 1 marca 2013 r.
w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy

Na podstawie art. 9g ust. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, zwanej dalej "ustawą";
2)
tryb wpisywania nauczycieli na listę ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, prowadzoną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zwaną dalej "listą ekspertów";
3)
sposób prowadzenia listy ekspertów;
4)
tryb skreślania ekspertów z listy ekspertów.
§  2. 
Określa się ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Wpis na listę ekspertów następuje na podstawie wniosku złożonego przez zainteresowaną osobę.
2. 
Wniosek powinien zawierać następujące dane:
1)
imię (imiona) i nazwisko;
2)
miejsce pracy i zajmowane stanowisko;
3)
adres zamieszkania;
4)
adres do korespondencji;
5)
numer telefonu;
6)
adres poczty elektronicznej.
3. 
Do wniosku należy dołączyć:
1)
poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe;
2)
poświadczoną kopię aktu nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego;
3)
poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadanie stażu pracy, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 3 i 4 ustawy;
4)
zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia dla kandydatów na ekspertów;
5)
poświadczone kopie dokumentów potwierdzających spełnienie jednego z warunków, o których mowa w art. 9g ust. 11a pkt 5 ustawy;
6)
oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 1-4 ustawy;
7)
oświadczenie o spełnieniu warunku, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 7 ustawy;
8)
rekomendację, o której mowa w art. 9g ust. 11a pkt 8 ustawy.
9)
(uchylony).
4. 
Wniosek składa się do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§  4. 
1. 
Wpis na listę ekspertów następuje po stwierdzeniu spełnienia wymagań i warunków, o których mowa w art. 9g ust. 11a i 11b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
W przypadku nauczyciela będącego konsultantem współpracującym z Centrum Edukacji Artystycznej, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, przed wpisaniem nauczyciela na listę ekspertów, kieruje jego wniosek do akceptacji ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
§  5. 
Wpis na listę ekspertów obejmuje następujące dane:
1)
imię (imiona) i nazwisko;
2)
posiadane kwalifikacje zawodowe;
3)
zajmowane obecnie stanowisko;
4)
(uchylony);
5)
adres do korespondencji;
6)
numer telefonu;
7)
adres poczty elektronicznej.
§  6. 
W przypadku zmiany danych, o których mowa w § 5, ekspert zawiadamia o tym ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§  7. 
Lista ekspertów jest prowadzona w formie elektronicznej bazy danych.
§  8. 
1. 
Skreślenie eksperta z listy ekspertów następuje:
1)
na pisemny wniosek eksperta;
2)
na pisemny, umotywowany wniosek organu powołującego komisję egzaminacyjną lub kwalifikacyjną albo organu sprawującego nadzór pedagogiczny w przypadkach, o których mowa w art. 9g ust. 11c pkt 2 ustawy.
2. 
Skreślenie eksperta z listy ekspertów następuje z urzędu w przypadkach, o których mowa w art. 9g ust. 11c pkt 3-5 ustawy.
§  9. 
Do wniosków o wpis na listę ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  10. 
Dotychczasowa lista ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy staje się listą ekspertów, o której mowa w § 7.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIK

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EKSPERTÓW

Główne założenia

Szkolenie składa się z dwóch części. Pierwsza część szkolenia jest realizowana w formie samokształcenia w kształceniu na odległość i jest zakończona egzaminem testowym. Druga część szkolenia obejmuje zajęcia realizowane w formach bezpośrednich i jest zakończona egzaminem testowym.

Podstawowe treści programowe Minimalna liczba godzin
ogółem wykłady (kształcenie na odległość) ćwiczenia (w formie bezpośredniej)
1 2 3 4
1. Rola eksperta:

1) kontekst społeczny i cele pracy eksperta;

2) zakres i granice autonomii eksperta;

3) prawne usytuowanie eksperta w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej;

4) edukacyjny kontekst pracy eksperta w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej.

1,5 1,5 -
2. Prawo w pracy eksperta:

1) źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej;

2) kontekst społeczny zmian w prawie dotyczącym systemu oświaty;

3) prawo w szkole i placówce oświatowej (statuty, regulaminy, zarządzenia dyrektora, uchwały rady pedagogicznej);

4) podstawy prawne systemu awansu zawodowego nauczycieli (cele, założenia, system, praktyka).

6 6 -
3. Zespołowy charakter pracy eksperta:

1) komisja egzaminacyjna i kwalifikacyjna jako zespół zadaniowy - grupa a zespół:

a) etapy rozwoju zespołu zadaniowego,

b) role członków zespołu zadaniowego,

c) działanie członków komisji wynikające z przepisów prawa i pełnionych ról zespołowych;

2) decyzje indywidualne i grupowe w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej:

a) wpływ stylu komunikacji na decyzje podejmowane przez komisję,

b) czynniki wpływające na jakość podejmowanych decyzji.

11 2 9
4. Egzamin i rozmowa przeprowadzane przez komisję egzaminacyjną i kwalifikacyjną:

1) psychologiczne aspekty sytuacji egzaminacyjnej;

2) rozmowa jako rodzaj interakcji;

3) przebieg egzaminu i rozmowy;

4) formułowanie i zadawanie pytań;

5) rola eksperta w przeprowadzeniu egzaminu i rozmowy.

11 2 9
5. Ocenianie dorobku zawodowego nauczyciela:

1) rozwój zawodowy nauczyciela;

2) dorobek zawodowy nauczyciela;

3) psychologiczne aspekty oceniania;

4) ocena spełnienia niezbędnych wymagań do uzyskania stopnia awansu zawodowego, zgodnie z przepisami w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli;

5) kryteria oceny spełnienia wymagań, o których mowa w pkt 4;

6) uzasadnienie oceny spełnienia wymagań, o których mowa w pkt 4.

18,5 3 15,5
6. Warsztat pracy eksperta:

1) pojęcie warsztatu pracy;

2) elementy warsztatu pracy eksperta;

3) refleksja nad własnym warsztatem pracy;

4) projektowanie własnego rozwoju.

6 2 4
7. Etyczne aspekty pracy eksperta:

1) funkcje etyki, w tym etyki zawodowej, we współczesnym społeczeństwie;

2) normy etyczne w pracy eksperta;

3) konflikty moralne eksperta i sposoby radzenia sobie z nimi.

6 2 4
Razem minimalna liczba godzin 60 18,5 41,5
1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz.U.2019.2268).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy (Dz.U.2005.104.873).

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.1453 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposób prowadzenia listy ekspertów oraz tryb wpisywania i skreślania ekspertów z listy.
Data aktu: 01/03/2013
Data ogłoszenia: 26/08/2020
Data wejścia w życie: 16/03/2013