Zakres danych do wyliczenia premii gwarantowanej indywidualnej i premii kogeneracyjnej indywidualnej oraz sposób ich wyliczania, w tym sposób uwzględniania wartości otrzymanej pomocy publicznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ENERGII 1
z dnia 22 września 2019 r.
w sprawie zakresu danych do wyliczenia premii gwarantowanej indywidualnej i premii kogeneracyjnej indywidualnej oraz sposobu ich wyliczania, w tym sposobu uwzględniania wartości otrzymanej pomocy publicznej

Na podstawie art. 57 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 42 i 412) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres danych wskazanych w art. 37 ust. 2 pkt 12 i art. 47 ust. 3 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, zwanej dalej "ustawą";
2)
sposób wyliczania premii gwarantowanej indywidualnej oraz premii kogeneracyjnej indywidualnej, w tym sposób uwzględniania wartości otrzymanej pomocy publicznej.
§  2. 
Przy kalkulowaniu premii gwarantowanej indywidualnej dla jednostki kogeneracji, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, zwany dalej "Prezesem URE", bierze pod uwagę następujące dane właściwe dla danej jednostki:
1)
moc elektryczną brutto i osiągalną moc elektryczną netto jednostki kogeneracji w MWe;
2)
osiągalną moc cieplną jednostki kogeneracji w MWt;
3)
średnioroczną sprawność przemiany energii chemicznej paliwa w energię elektryczną lub mechaniczną i ciepło użytkowe w kogeneracji w jednostce kogeneracji wyrażoną w procentach, obliczoną zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 58 ustawy;
4)
współczynnik skojarzenia określający stosunek energii elektrycznej z kogeneracji do ciepła użytkowego w kogeneracji;
5)
prognozowane wolumeny produkcyjne dla danego roku kalendarzowego:
a)
wolumen produkcji energii elektrycznej brutto w jednostce kogeneracji w MWh,
b)
wolumen ciepła wytworzonego w jednostce kogeneracji w GJ,
c)
wolumen sprzedanej energii elektrycznej wytworzonej w jednostce kogeneracji w MWh,
d)
wolumen sprzedanego ciepła wytworzonego w jednostce kogeneracji w GJ,
e)
wolumen energii chemicznej paliwa zużytego na produkcję energii elektrycznej i ciepła w jednostce kogeneracji w GJ,
f)
emisję dwutlenku węgla w jednostce kogeneracji w Mg,
g)
inne przedłożone przez wytwórcę dane produkcyjne niezbędne do określenia planów produkcji jednostki kogeneracji;
6)
prognozowane dla danego roku kalendarzowego:
a)
przychody ze sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej w jednostce kogeneracji,
b)
przychody ze sprzedaży ciepła wytworzonego w jednostce kogeneracji,
c)
pozostałe przychody z działalności operacyjnej uzyskane w odniesieniu do jednostki kogeneracji,
d)
koszty zmienne przypadające na produkcję energii elektrycznej i ciepła w jednostce kogeneracji,
e)
koszty operacyjne stałe, w tym koszty ogólnego zarządu i sprzedaży, przypadające na jednostkę kogeneracji,
f)
koszty finansowe, w tym odsetki od kredytów i pożyczek oraz umów o charakterze leasingu, odnoszące się do jednostki kogeneracji,
g)
nakłady inwestycyjne poniesione na modernizację - w przypadku jednostek, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy,
h)
zakładany niezbędny minimalny poziom zwrotu z kapitału - w przypadku jednostek, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy;
7)
średni ważony koszt kapitału wraz z uwzględnieniem czynników ryzyka niezależnych od inwestora - w przypadku jednostek, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy;
8)
okres wsparcia w latach kalendarzowych;
9)
przyznane dla danego roku, na który przyznawana jest premia gwarantowana indywidualna, bezpłatne pozwolenia na emisję gazów cieplarnianych przydzielone jednostce kogeneracji na podstawie art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2003, str. 32, z późn. zm.) - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 7, str. 631), zwanej dalej "dyrektywą 2003/87/WE", o których wartość pomniejszane są koszty przypadające wyłącznie na produkcję ciepła w jednostce kogeneracji.
§  3. 
Wartość bezpłatnych pozwoleń na emisję gazów cieplarnianych, o których mowa w § 2 pkt 9, jest obliczana przez Prezesa URE na podstawie średniej ceny pozwoleń na emisję gazów cieplarnianych w kontraktach terminowych z dostawą na ostatni dzień roku kalendarzowego, w którym składany jest wniosek o dopuszczenie do systemu premii gwarantowanej, notowanych na giełdzie Intercontinental Exchange, obliczanej na dzień składania wniosku, określonej jako średnia z ostatnich 60 dostępnych sesji notowań. Ceny określone podczas poszczególnych sesji notowań Prezes URE przelicza na złote według ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski średniego kursu euro w dniu, w którym odbywała się sesja notowań, a jeżeli nie został ogłoszony średni kurs w tym dniu, stosuje ogłoszony przez Narodowy Bank Polski kurs w najbliższym dniu poprzedzającym dzień sesji notowań.
§  4. 
1. 
Prezes URE dokonuje wyliczenia jednostkowej wysokości premii gwarantowanej indywidualnej, wyrażonej w zł/MWh, na podstawie danych określonych w § 2.
2. 
Koszty, o których mowa w § 2, ustala się zgodnie z zasadami ewidencji kosztów określonymi w przepisach o rachunkowości, w sposób umożliwiający ustalenie kosztów stałych i kosztów zmiennych planowanych przez wytwórcę w odniesieniu do jednostki kogeneracji.
§  5. 
1. 
Jednostkowa wysokość premii gwarantowanej indywidualnej w przypadku jednostki kogeneracji, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy, jest równa różnicy między prognozowanymi dla danego roku kalendarzowego kosztami tej jednostki określonymi w § 2 pkt 6 lit. d-f a prognozowanymi przychodami tej jednostki określonymi w § 2 pkt 6 lit. a-c z uwzględnieniem wartości bezpłatnych pozwoleń, o których mowa w § 2 pkt 9, odniesionej do prognozowanego wolumenu energii elektrycznej określonego w § 2 pkt 5 lit. a.
2. 
Jednostkowa wysokość premii gwarantowanej indywidualnej w przypadku jednostki kogeneracji, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy, jest równa różnicy między prognozowanymi dla danego roku kalendarzowego kosztami tej jednostki określonymi w § 2 pkt 6 lit. d-h a prognozowanymi przychodami tej jednostki określonymi w § 2 pkt 6 lit. a-c z uwzględnieniem § 2 pkt 7 oraz wartości bezpłatnych pozwoleń, o których mowa w § 2 pkt 9, odniesionej do prognozowanego wolumenu energii elektrycznej określonego w § 2 pkt 5 lit. a.
§  6. 
Przy kalkulowaniu premii ko generacyjnej indywidualnej dla jednostki kogeneracji, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy, Prezes URE bierze pod uwagę następujące dane właściwe dla danej jednostki:
1)
moc elektryczną brutto i osiągalną moc elektryczną netto jednostki kogeneracji w MWe;
2)
osiągalną moc cieplną jednostki kogeneracji w MWt;
3)
średnioroczną sprawność przemiany energii chemicznej paliwa w energię elektryczną lub mechaniczną i ciepło użytkowe w kogeneracji w jednostce kogeneracji wyrażoną w procentach, obliczoną zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 58 ustawy;
4)
współczynnik skojarzenia określający stosunek energii elektrycznej z kogeneracji do ciepła użytkowego w kogeneracji;
5)
prognozowane wolumeny produkcyjne:
a)
wolumen produkcji energii elektrycznej brutto w jednostce kogeneracji w MWh,
b)
wolumen ciepła wytworzonego w jednostce kogeneracji w GJ,
c)
wolumen sprzedanej energii elektrycznej wytworzonej w jednostce kogeneracji w MWh,
d)
wolumen sprzedanego ciepła wytworzonego w jednostce kogeneracji w GJ,
e)
wolumen energii chemicznej paliwa zużytego na produkcję energii elektrycznej i ciepła w jednostce kogeneracji w GJ,
f)
emisję dwutlenku węgla w jednostce kogeneracji w Mg,
g)
inne przedłożone przez wytwórcę dane produkcyjne niezbędne do określenia planów produkcji jednostki kogeneracji;
6)
prognozowane:
a)
nakłady inwestycyjne dla danej jednostki kogeneracji,
b)
przychody ze sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej w jednostce kogeneracji,
c)
przychody ze sprzedaży ciepła wytworzonego w jednostce kogeneracji,
d)
pozostałe przychody z działalności operacyjnej uzyskane w odniesieniu do jednostki kogeneracji,
e)
koszty zmienne przypadające na produkcję energii elektrycznej i ciepła w jednostce kogeneracji,
f)
koszty operacyjne stałe, w tym koszty ogólnego zarządu i sprzedaży, przypadające na jednostkę kogeneracji,
g)
koszty finansowe (w tym odsetki od kredytów i pożyczek oraz umów o charakterze leasingu), nakłady kapitałowe odtworzeniowe, odnoszące się do jednostki kogeneracji,
h)
zakładany niezbędny minimalny poziom zwrotu z kapitału;
7)
współczynniki korygujące wartość referencyjną dla znacznie zmodernizowanych jednostek kogeneracji, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy - w przypadku znacznie zmodernizowanych jednostek kogeneracji, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy;
8)
średni ważony koszt kapitału wraz z uwzględnieniem czynników ryzyka niezależnych od inwestora;
9)
przyznane bezpłatne pozwolenia na emisję gazów cieplarnianych przydzielone jednostce kogeneracji na podstawie art. 10a dyrektywy 2003/87/WE, o których wartość pomniejszane są koszty przypadające wyłącznie na produkcję ciepła w jednostce kogeneracji.
§  7. 
Wartość bezpłatnych pozwoleń na emisję gazów cieplarnianych w okresie wsparcia, o których mowa w § 6 pkt 9, ustalana jest na podstawie najbardziej aktualnej prognozy długoterminowej według scenariusza "New Policies" Międzynarodowej Agencji Energii w zakresie cen uprawnień do emisji gazów cieplarnianych.
§  8. 
Prezes URE dokonuje wyliczenia jednostkowej wysokości premii kogeneracyjnej indywidualnej, wyrażonej w zł/MWh, na podstawie danych określonych w § 6.
§  9. 
Jednostkowa wysokość premii kogeneracyjnej indywidualnej w przypadku jednostki kogeneracji, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrażona w złotych za 1 MWh energii elektrycznej wytworzonej w jednostce kogeneracji, jest wyliczana na 15-letni okres wsparcia i odpowiada uśrednionemu zdyskontowanemu kosztowi wytworzenia energii elektrycznej i ciepła w całym cyklu życia dla danej jednostki, pomniejszonemu o prognozowane zdyskontowane przychody tej jednostki.
§  10. 
Premia gwarantowana indywidualna lub premia kogeneracyjna indywidualna jest wyliczana dla jednostki kogeneracji.
§  11. 
1. 
Premia gwarantowana indywidualna albo premia kogeneracyjna indywidualna dla jednostki kogeneracji, obliczona przez Prezesa URE zgodnie z przepisami § 2-10, z wyłączeniem premii gwarantowanej indywidualnej dla jednostki kogeneracji, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwana dalej "premią", jest pomniejszana przez Prezesa URE o pomoc inwestycyjną przeznaczoną na realizację inwestycji w zakresie tej jednostki kogeneracji. Premia pomniejszona o pomoc inwestycyjną stanowi premię gwarantowaną indywidualną skorygowaną albo premię kogeneracyjną indywidualną skorygowaną, zwane dalej "premią skorygowaną".
2. 
Prezes URE pomniejsza premię o pomoc inwestycyjną proporcjonalnie przez cały okres wsparcia przysługujący jednostce kogeneracji, dla której obliczana jest premia.
3. 
W przypadku jednostki kogeneracji, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy, wysokość premii gwarantowanej indywidualnej ustalana jest corocznie na poszczególne lata przysługującego tej jednostce okresu wsparcia, przy czym wartość pomocy inwestycyjnej przeznaczonej na realizację inwestycji w zakresie modernizacji tej jednostki kogeneracji dzielona jest na równe części, których ilość odpowiada liczbie lat w okresie wsparcia przysługującego jednostce. Premia obliczona dla jednostki kogeneracji na dany rok jest pomniejszana o wartość wynikającą z jednej z części wartości pomocy inwestycyjnej odniesionej do ilości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji wskazanej we wniosku, o którym mowa w art. 37 ust. 2 ustawy. Jeżeli wartość premii obliczonej na dany rok jest ujemna albo równa 0 zł/MWh, jedna z części wartości pomocy inwestycyjnej, która podlegałaby odjęciu od wysokości premii, nie jest odejmowana w danym roku ani w kolejnych latach okresu wsparcia.
§  12. 
1. 
Premia albo premia skorygowana jest pomniejszana przez Prezesa URE o pomoc inwestycyjną, o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy, udzieloną po dniu złożenia wniosku, o którym mowa w art. 39 ust. 2 pkt 2 lub art. 52 ust. 2 pkt 2 ustawy, lub wartość wzrostu wartości pomocy inwestycyjnej, który nastąpił po tym dniu.
2. 
Pomniejszenia premii albo premii skorygowanej o pomoc inwestycyjną lub wzrost wartości pomocy inwestycyjnej, o których mowa w ust. 1, dokonuje się, stosując odpowiednio wzór określony w art. 14 ust. 7 pkt 4 ustawy.
3. 
W przypadku jednostki kogeneracji, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy, przepisy § 11 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Energii kieruje działem administracji rządowej - energia, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Energii (Dz. U. poz. 2314).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.1858

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres danych do wyliczenia premii gwarantowanej indywidualnej i premii kogeneracyjnej indywidualnej oraz sposób ich wyliczania, w tym sposób uwzględniania wartości otrzymanej pomocy publicznej.
Data aktu: 22/09/2019
Data ogłoszenia: 30/09/2019
Data wejścia w życie: 15/10/2019