Dotacje celowe przyznawane instytutom działającym w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 6 września 2019 r.
w sprawie dotacji celowych przyznawanych instytutom działającym w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz

Na podstawie art. 68 ust. 6 ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz (Dz. U. poz. 534) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb przyznawania dotacji, o których mowa w art. 63 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz, zwanej dalej "ustawą", w tym szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku o ich przyznanie;
2)
sposób ustalania wysokości dotacji, o których mowa w art. 63 ust. 2 pkt 3 ustawy, zwanych dalej "dotacjami";
3)
warunki i tryb rozliczania dotacji, w tym szczegółowy zakres informacji zawartych w raporcie rocznym z ich wykorzystania, zwanym dalej "raportem rocznym", i w raporcie końcowym z ich wykorzystania, zwanym dalej "raportem końcowym".
§  2. 
Wniosek o przyznanie dotacji dyrektor instytutu działającego w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, zwanego dalej "instytutem Sieci", składa do Prezesa Centrum Łukasiewicz:
1)
za pomocą jego elektronicznej skrzynki podawczej;
2)
w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym;
3)
w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok, na który dotacja ma zostać przyznana.
§  3. 
Wniosek o przyznanie dotacji, o której mowa w art. 63 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy, zwanej dalej "dotacją na projekt badawczy", zawiera:
1)
dane instytutu Sieci:
a)
nazwę,
b)
adres,
c)
imię, nazwisko i funkcję osoby wskazanej do kontaktu w postępowaniu o przyznanie dotacji na projekt badawczy;
2)
tytuł i tematykę projektu badawczego zgodną z kierunkami działalności Sieci Badawczej Łukasiewicz, zwanej dalej "Siecią", wyznaczonymi przez Radę Centrum Łukasiewicz;
3)
opis zadań planowanych do realizacji w ramach projektu badawczego;
4)
planowane efekty realizacji projektu badawczego i ich znaczenie dla realizacji celu działalności Sieci, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy;
5)
okres realizacji projektu badawczego;
6)
koszt realizacji projektu badawczego;
7)
wnioskowaną wysokość dotacji na projekt badawczy w poszczególnych latach oraz wskazanie planowanych wydatków na realizację poszczególnych zadań, o których mowa w pkt 3, wraz z uzasadnieniem;
8)
harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji projektu badawczego;
9)
liczbę pracowników, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, zatrudnionych w instytucie Sieci, którzy będą zaangażowani w realizację projektu badawczego;
10)
wysokość środków finansowych uzyskanych przez instytut Sieci w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku:
a)
ze sprzedaży usług badawczych,
b)
na finansowanie projektów badawczych obejmujących badania naukowe lub prace rozwojowe, finansowane w trybie konkursowym przez instytucje zagraniczne lub organizacje międzynarodowe oraz przez podmioty krajowe.
§  4. 
1. 
Wniosek o przyznanie dotacji, o której mowa w art. 63 ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy, zwanej dalej "dotacją na inwestycję", zawiera:
1)
dane instytutu Sieci:
a)
nazwę,
b)
adres,
c)
imię, nazwisko i funkcję osoby wskazanej do kontaktu w postępowaniu o przyznanie dotacji na inwestycję;
2)
rodzaj inwestycji określony zgodnie z art. 64 pkt 2 lit. b ustawy;
3)
nazwę i lokalizację inwestycji;
4)
okres realizacji inwestycji;
5)
zakres rzeczowy i opis inwestycji, w tym:
a)
wskazanie projektu badawczego, którego realizacji inwestycja będzie dotyczyła, i jego znaczenia dla realizacji celu Sieci, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy, oraz działań wskazanych w strategiach działalności Sieci,
b)
opis zadań planowanych do realizacji w ramach inwestycji,
c)
określenie wkładu inwestycji w rozwój potencjału badawczego instytutu Sieci;
6)
wartość kosztorysową inwestycji;
7)
wnioskowaną wysokość dotacji na inwestycję w poszczególnych latach oraz wskazanie planowanych wydatków na realizację poszczególnych zadań, o których mowa w pkt 5 lit. b, wraz z uzasadnieniem;
8)
źródła finansowania inwestycji;
9)
harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji inwestycji;
10)
sposób zagospodarowania infrastruktury planowanej do sfinansowania z dotacji na inwestycję po zakończeniu realizacji projektu badawczego, o którym mowa w pkt 5 lit. a.
2. 
Do wniosku o przyznanie dotacji na inwestycję, o której mowa w art. 64 pkt 2 lit. b tiret drugie ustawy, dołącza się oświadczenie o rodzaju posiadanego tytułu prawnego do nieruchomości.
§  5. 
Do rozpatrzenia kieruje się wyłącznie wnioski o przyznanie dotacji złożone w terminie, o którym mowa w § 2 pkt 3, i spełniające wymagania określone w § 2 pkt 1 i 2 oraz odpowiednio w § 3 albo w § 4. W przypadku złożenia wniosku niespełniającego tych wymagań Prezes Centrum Łukasiewicz wzywa dyrektora instytutu Sieci do usunięcia braków w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
§  6. 
Przy ustalaniu wysokości:
1)
dotacji na projekt badawczy uwzględnia się:
a)
wysokość środków finansowych zaplanowanych w budżecie państwa na dany rok na projekty badawcze realizowane przez instytuty Sieci,
b)
koszt realizacji projektu badawczego,
c)
wkład instytutu Sieci w transfer wiedzy oraz wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do gospodarki ustalany na podstawie udziału przychodów instytutu Sieci ze sprzedaży usług badawczych w całości jego przychodów;
2)
dotacji na inwestycję uwzględnia się:
a)
wysokość środków finansowych zaplanowanych w budżecie państwa na dany rok na inwestycje realizowane przez instytuty Sieci,
b)
wartość kosztorysową inwestycji,
c)
znaczenie inwestycji dla osiągania celów wskazanych w strategiach działalności Sieci i realizacji kierunków działalności Sieci wyznaczonych przez Radę Centrum Łukasiewicz na dany rok.
§  7. 
Prezes Centrum Łukasiewicz przekazuje dyrektorowi instytutu Sieci informację o przyznaniu dotacji i jej wysokości albo o odmowie przyznania dotacji, w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
§  8. 
1. 
Dyrektor instytutu Sieci, któremu została przyznana dotacja, składa Prezesowi Centrum Łukasiewicz raport roczny w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku przekazania dotacji.
2. 
Dyrektor instytutu Sieci, któremu została przyznana:
1)
dotacja na projekt badawczy, składa Prezesowi Centrum Łukasiewicz raport końcowy w terminie 60 dni od dnia zakończenia realizacji zadań, o których mowa w § 3 pkt 3;
2)
dotacja na inwestycję, składa Prezesowi Centrum Łukasiewicz raport końcowy w terminie 60 dni od dnia, w którym została uregulowana ostatnia płatność związana z finansowaniem inwestycji.
3. 
Raporty roczne i raporty końcowe składa się:
1)
za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej Prezesa Centrum Łukasiewicz;
2)
w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
4. 
Raporty roczne i raporty końcowe obejmują:
1)
część ogólną zawierającą:
a)
nazwę instytutu Sieci,
b)
tytuł projektu badawczego albo nazwę inwestycji,
c)
numer umowy, o której mowa w art. 68 ust. 3 ustawy, zwanej dalej "umową dotacyjną";
2)
część opisową zawierającą opis realizacji w okresie objętym raportem poszczególnych zadań, na które dotacja została przyznana;
3)
część finansową zawierającą informację o:
a)
wydatkach poniesionych w okresie objętym raportem na realizację poszczególnych zadań, na które dotacja została przyznana,
b)
wysokości środków finansowych pochodzących z dotacji, które nie zostały wykorzystane w okresie objętym raportem.
5. 
Niezłożenie raportu rocznego stanowi podstawę do odstąpienia przez Prezesa Centrum Łukasiewicz od umowy dotacyjnej z wezwaniem do zwrotu przyznanej dotacji.
6. 
Niezłożenie raportu końcowego stanowi podstawę do żądania przez Prezesa Centrum Łukasiewicz zwrotu przyznanej dotacji.
§  9. 
1. 
Prezes Centrum Łukasiewicz dokonuje oceny raportów rocznych i raportów końcowych.
2. 
Ocenie podlegają wyłącznie raporty roczne i raporty końcowe, które są kompletne i spełniają wymagania, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4. W przypadku złożenia raportu niespełniającego tych wymagań Prezes Centrum Łukasiewicz wzywa dyrektora instytutu Sieci, któremu dotacja została przyznana, do usunięcia braków w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje nieprzyjęcie raportu.
3. 
W przypadku stwierdzenia, że złożony raport roczny albo raport końcowy został sporządzony nieprawidłowo, Prezes Centrum Łukasiewicz wzywa dyrektora instytutu Sieci, któremu dotacja została przyznana, do uzupełnienia lub poprawienia raportu w wyznaczonym terminie, z pouczeniem, że niezłożenie uzupełnionego lub poprawionego raportu w tym terminie spowoduje nieprzyjęcie raportu.
4. 
W przypadku nieprzyjęcia przez Prezesa Centrum Łukasiewicz:
1)
raportu rocznego przepis § 8 ust. 5,
2)
raportu końcowego przepis § 8 ust. 6 stosuje się odpowiednio.
§  10. 
Oceny raportów rocznych i raportów końcowych Prezes Centrum Łukasiewicz dokonuje w terminie 90 dni od dnia przekazania do oceny raportów spełniających wymagania, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, a w przypadku, o którym mowa w § 9 ust. 2, od dnia, w którym dyrektor instytutu Sieci złożył uzupełniony lub poprawiony raport.
§  11. 
Warunkami rozliczenia dotacji są:
1)
zgodność zrealizowanego zakresu zadań, na które dotacja została przyznana, z umową dotacyjną;
2)
prawidłowość wydatkowania środków finansowych pochodzących z dotacji, z uwzględnieniem planowanych wydatków i źródeł finansowania, ujętych w umowie dotacyjnej.
§  12. 
1. 
Po dokonaniu oceny raportu rocznego Prezes Centrum Łukasiewicz informuje o jej wyniku dyrektora instytutu Sieci i może wezwać go do zwrotu przyznanej dotacji w całości albo w części.
2. 
Po dokonaniu oceny raportu końcowego Prezes Centrum Łukasiewicz informuje dyrektora instytutu Sieci o uznaniu projektu badawczego albo inwestycji za:
1)
zrealizowane;
2)
zrealizowane nienależycie albo niezrealizowane i wzywa ten instytut do zwrotu przyznanej dotacji w całości albo w części.
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, przekazuje się w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
4. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i ust. 2 pkt 2, zwrotu dotacji dokonuje się na rachunek bankowy Centrum Łukasiewicz wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych naliczonymi za okres od dnia przekazania dotacji do dnia jej zwrotu.
§  13. 
1. 
Niewykorzystana część dotacji podlega zwrotowi na rachunek bankowy Centrum Łukasiewicz:
1)
do dnia 15 stycznia roku następującego po roku przyznania dotacji jeżeli realizacja projektu badawczego albo inwestycji nie zakończyła się w danym roku budżetowym;
2)
w terminie 15 dni od dnia zakończenia realizacji projektu badawczego albo inwestycji jeżeli nastąpiło to przed końcem roku budżetowego.
2. 
Niezwrócenie niewykorzystanej części dotacji w terminach, o których mowa w ust. 1, powoduje naliczenie odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych od dnia następującego po dniu, w którym dany termin upłynął, do dnia zwrotu niewykorzystanej części dotacji.
§  14. 
Wnioski o przyznanie dotacji na rok 2020 dyrektorzy instytutów Sieci składają do Prezesa Centrum Łukasiewicz w terminie do dnia 31 października 2019 r.
§  15. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1530).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024