Nadanie Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej statusu państwowego instytutu badawczego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 czerwca 2017 r.
w sprawie nadania Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej statusu państwowego instytutu badawczego

Na podstawie art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej w Warszawie, zwanej dalej "NASK", utworzonej na podstawie zarządzenia nr 5/93 Przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych z dnia 14 grudnia 1993 r. w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej pod nazwą Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (Dz. Urz. Kom. Bad. Nauk. poz. 33), nadaje się status państwowego instytutu badawczego.
2. 
Instytut używa nazwy "Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa - Państwowy Instytut Badawczy".
3. 
Nadzór nad NASK sprawuje minister właściwy do spraw informatyzacji.
§  2. 
Przedmiotem działania NASK jest:
1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie:
a)
telekomunikacji,
b)
teleinformatyki,
c)
informatyki,
d)
cyberbezpieczeństwa,
e)
funkcjonowania polskiego rejestru domen internetowych,
f)
społeczeństwa informacyjnego;
2)
przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
3)
wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych w usługach świadczonych między innymi na potrzeby organów bezpieczeństwa i porządku publicznego, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa jednostek infrastruktury krytycznej.
§  3. 
1. 
Do zadań NASK należy:
1)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych finansowanych ze środków finansowych na naukę;
2)
prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych finansowanych z innych źródeł, w tym także ze środków Unii Europejskiej i środków Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego;
3)
opracowywanie opinii i ekspertyz w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;
4)
wytwarzanie w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi oprogramowania, aparatury, urządzeń i innych wyrobów;
5)
prowadzenie badań naukowych i wdrożeniowych w zakresie ochrony informacji i systemów informacyjnych;
6)
prowadzenie badań naukowych i wdrożeniowych w zakresie ochrony infrastruktury telekomunikacyjnej i teleinformatycznej administracji publicznej;
7)
realizowanie zadań nałożonych na NASK przez ministra nadzorującego - jeżeli jest to niezbędne ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa publicznego, w przypadku klęski żywiołowej lub w celu wykonania zobowiązań międzynarodowych;
8)
prowadzenie działalności wydawniczej związanej z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
9)
organizowanie kursów i konferencji naukowych krajowych i międzynarodowych związanych z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
10)
prowadzenie innych form kształcenia, w tym szkoleń i kursów dokształcających;
11)
opracowywanie i wdrażanie usług telekomunikacyjnych, teleinformatycznych, informatycznych oraz z zakresu bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych oraz dziedzin pokrewnych;
12)
wykonywanie innych zadań zleconych przez ministra nadzorującego.
2. 
Do zadań NASK, szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, których wykonywanie jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, rozwoju edukacji oraz poprawy jakości życia obywateli, wykonywanych w sposób ciągły należy:
1)
zapewnienie cyberbezpieczeństwa podmiotom publicznym w zakresie zlecanym i wskazywanym przez ministra nadzorującego, przez:
a)
realizację projektów związanych z bezpieczeństwem cyberprzestrzeni Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
tworzenie narzędzi do monitorowania sieci botnet,
c)
utrzymanie operacyjnego centrum zarządzania cyberbezpieczeństwem sfery cywilnej,
d)
rozwój Narodowego Centrum Cyberbezpieczeństwa (NC Cyber);
2)
wsparcie informatyzacji państwa polegające w szczególności na rozwoju Miejskiej Sieci Komputerowej (WARMAN);
3)
wdrażanie wyników badań naukowych i prowadzenie prac rozwojowych wspomagających:
a)
rozwój systemów identyfikacji, w tym biometrii,
b)
uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję,
c)
modelowanie, symulację i optymalizację w systemach sieciowych,
d)
cyberbezpieczeństwo,
e)
przetwarzanie dużych, zmiennych i różnorodnych danych, w tym w chmurach obliczeniowych,
f)
metody analiz sieci społecznych,
g)
rozwój "Internetu Rzeczy" (IoT),
h)
technologię "blockchain";
4)
wsparcie rozwoju społeczeństwa informacyjnego, w tym prowadzenie badań nad bezpieczeństwem korzystania z sieci, szczególnie przez dzieci.
§  4. 
Źródłem finansowania zadań NASK są środki finansowe:
1)
uzyskane z przychodów własnych w związku z prowadzoną działalnością, w szczególności badawczo-rozwojową oraz gospodarczą;
2)
pochodzące z dotacji podmiotowych uzyskiwanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2016 r. poz. 2045, 1933 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 859) lub dotacji celowych uzyskiwanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych;
3)
pozyskiwane na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych;
4)
uzyskiwane z innych źródeł.
§  5. 
Dysponentem środków budżetowych, o których mowa w § 4 pkt 2, uzyskanych na zasadach określonych w:
1)
ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, jest minister właściwy do spraw informatyzacji;
2)
ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, jest minister właściwy do spraw nauki.
§  6. 
Umowy zawarte przez NASK przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują moc. Umowy te są realizowane na dotychczasowych zasadach.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2017.1193

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej statusu państwowego instytutu badawczego.
Data aktu: 07/06/2017
Data ogłoszenia: 22/06/2017
Data wejścia w życie: 07/07/2017