Krajowy rejestr utraconych dóbr kultury.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 19 sierpnia 2015 r.
w sprawie krajowego rejestru utraconych dóbr kultury

Na podstawie art. 24f ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446 oraz z 2015 r. poz. 397 i 774) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób prowadzenia krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, zwanego dalej "rejestrem", w tym zakres danych objętych wpisem do rejestru, zasady wydawania odpisów z rejestru oraz wzór formularza wniosku o wpis do rejestru.
§  2. 
Rejestr obejmuje trzy części, w których wpisuje się następujące dane:
1)
w części pierwszej:
a)
w polu pierwszym - numer pozycji rejestru,
b)
w polu drugim - adnotację o wykreśleniu wpisu,
c)
w polu trzecim - datę złożenia wniosku o wpis do rejestru,
d)
w polu czwartym - datę wydania decyzji o wpisie do rejestru,
e)
w polu piątym - datę wpisu do rejestru;
2)
w części drugiej "Przedmiot wpisu":
a)
w polu pierwszym - nazwę rodzajową dobra kultury,
b)
w polu drugim - nazwę indywidualną / tytuł dobra kultury,
c)
w polu trzecim - autorstwo dobra kultury,
d)
w polu czwartym - czas powstania dobra kultury,
e)
w polu piątym - wysokość dobra kultury,
f)
w polu szóstym - szerokość dobra kultury,
g)
w polu siódmym - długość dobra kultury,
h)
w polu ósmym - głębokość / grubość dobra kultury,
i)
w polu dziewiątym - średnicę dobra kultury,
j)
w polu dziesiątym - wagę dobra kultury,
k)
w polu jedenastym - materiał, z którego wykonano dobro kultury,
l)
w polu dwunastym - technikę wykonania dobra kultury,
m)
w polu trzynastym - opis dobra kultury,
n)
w polu czternastym - fotografie dobra kultury;
3)
w części trzeciej "Zmiany, sprostowania, uzupełnienia lub wykreślenia wpisu":
a)
w polu pierwszym - oznaczenie decyzji albo postanowienia stanowiących podstawę zmiany, sprostowania lub uzupełnienia wpisu do rejestru,
b)
w polu drugim - treść zmiany, sprostowania lub uzupełnienia wpisu do rejestru,
c)
w polu trzecim - oznaczenie decyzji o wykreśleniu wpisu z rejestru,
d)
w polu czwartym - datę wykreślenia wpisu z rejestru,
e)
w polu piątym - wzmiankę o zniesieniu z mocą wsteczną skutków prawnych wpisu do rejestru,
f)
w polu szóstym - informacje o innych decyzjach i orzeczeniach dotyczących wpisu do rejestru.
§  3. 
Wniosek o wpis do rejestru obejmuje jedno dobro kultury.
§  4. 
1. 
Wpisu do rejestru dokonuje się pod oddzielną pozycją, oznaczoną kolejnym numerem, zwanym dalej "numerem pozycji rejestru".
2. 
Z chwilą dokonania wpisu do rejestru nadaje się numer pozycji rejestru.
§  5. 
Datą wpisu do rejestru jest data wprowadzenia do rejestru danych zawartych w decyzji o wpisie do rejestru.
§  6. 
1. 
Pola części drugiej rejestru wypełnia się na podstawie danych zawartych w decyzji o wpisie do rejestru.
2. 
Zmiany treści poszczególnych pól części drugiej rejestru dokonuje się na podstawie danych zawartych w odpowiednich decyzjach albo postanowieniach, zmieniających, prostujących lub uzupełniających decyzję o wpisie do rejestru.
§  7. 
Zmianę, sprostowanie lub uzupełnienie wpisu do rejestr lub wykreślenie wpisu z rejestru odnotowuje się w części trzeciej rejestru.
§  8. 
1. 
Datą wykreślenia wpisu z rejestru jest data, w której decyzja o wykreśleniu wpisu z rejestru stała się ostateczna.
2. 
Wpis wykreślony pozostawia się w rejestrze i podlega ujawnieniu.
3. 
Wpis, o którym mowa w ust. 2, oznacza się jako wykreślony w części pierwszej rejestru, w polu drugim.
4. 
W przypadku, o którym mowa w art. 24e ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w części trzeciej rejestru, w polu piątym umieszcza się wzmiankę o zniesieniu z mocą wsteczną skutków prawnych dokonania wpisu do rejestru.
§  9. 
W przypadku wydania decyzji lub postanowień dotyczących wpisu do rejestru innych niż określone w § 5, § 6 ust. 2 i § 8 ust. 1 albo orzeczeń sądowych dotyczących wpisu do rejestru, w tym uchylających decyzję o wpisie do rejestru albo decyzję o wykreśleniu wpisu z rejestru, albo stwierdzających nieważność tych decyzji, umieszcza się informację o tym w części trzeciej rejestru, w polu szóstym.
§  10. 
D1a każdego dobra kultury prowadzi się odrębne akta rejestrowe, obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru, dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego oraz odpis z rejestru.
§  11. 
Wniosek o wpis do rejestru składa się na urzędowym formularzu, którego wzór jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  12. 
1. 
Wniosek o wydanie odpisu z rejestru zawiera imię i nazwisko albo nazwę podmiotu żądającego wydania odpisu, jego adres zamieszkania albo siedziby oraz numer pozycji rejestru.
2. 
Na odpisie z rejestru umieszcza się datę, pieczęć urzędową oraz podpis osoby, która go sporządziła, z podaniem jej imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego albo uwierzytelnia się go za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego.
3. 
Odpis przesyła się na adres wskazany we wniosku, pocztą albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

wzór

1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1258).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024