System Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI 1
z dnia 31 grudnia 2014 r.
w sprawie Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego

Na podstawie art. 24a ust. 5 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 757, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
parametry funkcjonalne Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego;
2)
sposób funkcjonowania Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego w sytuacjach awaryjnych;
3)
sposób utrzymania Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego.
§  2.
System Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, zwany dalej "SWD PRM", posiada parametry funkcjonalne umożliwiające:
1)
przyjęcie zgłoszeń alarmowych i rejestrację zdarzeń medycznych;
2)
wspomaganie obsługi zdarzenia powodującego stan nagłego zagrożenia zdrowotnego;
3)
dysponowanie zespołów ratownictwa medycznego;
4)
wymianę informacji i danych z centrum powiadamiania ratunkowego, o którym mowa w ustawie z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1635 oraz z 2014 r. poz. 1877 i 1915), Policją oraz Państwową Strażą Pożarną za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego, o którym mowa w art. 13 ust. 2 tej ustawy;
5)
wykorzystywanie, na potrzeby wizualizacji graficznej miejsca zgłoszenia alarmowego oraz miejsca wystąpienia zdarzenia alarmowego lub zagrożenia, za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287, z późn. zm.), danych przestrzennych i związanych z nimi usług, udostępnianych w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej;
6)
wykorzystywanie, za pośrednictwem centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego, o którym mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243, 827 i 1198), informacji dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego, oraz danych dotyczących abonenta, o których mowa w art. 78 ust. 2 tej ustawy, udostępnianych w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej;
7)
pozycjonowanie zespołów ratownictwa medycznego;
8)
generowanie raportów, statystyk i analiz;
9)
sporządzanie dokumentacji z prowadzonych działań;
10)
wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych, w szczególności dokumentacji medycznej, na wypadek wystąpienia sytuacji awaryjnej;
11)
prowadzenie ewidencji zasobów ratowniczych dysponentów zespołów ratownictwa medycznego;
12)
pracę systemu w architekturze centralnej w głównym i zapasowym ośrodku przetwarzania danych;
13)
całodobową dostępność systemu, przez 7 dni w tygodniu;
14)
prowadzenie szkoleń dyspozytorów medycznych;
15)
wymianę informacji i danych z innymi systemami teleinformatycznymi za pośrednictwem interfejsów zrealizowanych w architekturze otwartej.
§  3.
W przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej uniemożliwiającej:
1)
realizację zadań na jednym stanowisku dyspozytora medycznego, SWD PRM umożliwia przejęcie ich przez kolejnego dyspozytora medycznego;
2)
przesyłanie danych, SWD PRM zapewnia rejestrację czynności podejmowanych na stanowisku dyspozytora medycznego do czasu przywrócenia łączności;
3)
funkcjonowanie głównego ośrodka przetwarzania danych, w którym gromadzone są informacje i dane oraz ich kopie bezpieczeństwa, SWD PRM umożliwia automatyczne przełączenie do zapasowego ośrodka przetwarzania danych.
§  4.
Utrzymanie SWD PRM zapewnia zachowanie ciągłości funkcjonowania systemu i polega na:
1)
obsłudze i serwisowaniu głównego i zapasowego ośrodka przetwarzania danych;
2)
zapewnieniu sprzętu komputerowego o odpowiedniej:
a)
mocy obliczeniowej - w celu zapewnienia właściwej wydajności przetwarzania danych,
b)
pojemności pamięci masowych - w celu zapewnienia gromadzenia danych;
3)
organizacji całodobowego wsparcia technicznego;
4)
rozwoju parametrów funkcjonalnych, o których mowa w § 2, oraz modernizacji sprzętu i oprogramowania na potrzeby SWD PRM;
5)
monitorowaniu funkcjonowania sieci transmisji danych, pracy aplikacji, baz danych oraz systemu operacyjnego;
6)
monitorowaniu dostępności sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numerów alarmowych, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, na stanowiskach dyspozytorów medycznych;
7)
wykonywaniu kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych, o których mowa w § 2 pkt 10;
8)
wdrażaniu poprawek dotyczących parametrów funkcjonalnych, o których mowa w § 2, i poprawiających bezpieczeństwo danych przetwarzanych w SWD PRM;
9)
dokonywaniu okresowych przeglądów i konserwacji SWD PRM.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1254).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024