Kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 17 czerwca 2013 r.
w sprawie kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym

Na podstawie art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe programy:
a)
kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego,
b)
praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym;
2)
wzory dokumentów związanych z przeprowadzaniem kursu i szkolenia, o których mowa w pkt 1;
3)
wysokość opłaty za kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
4)
wysokość opłaty za praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym.
§  2. 
1. 
Szczegółowy program kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanego dalej "kursem", określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Szczegółowy program praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym, zwanego dalej "szkoleniem", określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Wzór rejestru osób uczestniczących w kursie określa załącznik nr3 do rozporządzenia.
2. 
Wzór rejestru osób uczestniczących w szkoleniu określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
2. 
Wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Wysokość opłaty za kurs wynosi 100 zł.
2. 
Wysokość opłaty za szkolenie wynosi 200 zł.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 4 stycznia 2016 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KURSU DOKSZTAŁCAJĄCEGO W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO

1. 
Program kursu obejmuje następujący zakres zagadnień:
1)
czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym:
a)
rodzaje czynników mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
b)
charakterystykę czynników mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego;
2)
problematykę wypadków drogowych, w tym:
a)
przyczyny wypadków drogowych,
b)
skutki wypadków drogowych,
c)
statystyki wypadków drogowych w Polsce;
3)
psychologiczne aspekty kierowania pojazdem i uczestnictwa w ruchu drogowym, w tym czynniki mające wpływ na funkcje percepcyjne, podejmowane decyzje, czas reakcji lub zmianę zachowania kierującego pojazdem, w szczególności:
a)
alkohol lub środki działające podobnie do alkoholu,
b)
wahania stanu emocjonalnego: emocje pozytywne i negatywne,
c)
zmęczenie,
d)
zagrożenia występujące w ruchu drogowym.
2. 
Kurs obejmuje zajęcia realizowane na podstawie wyżej wymienionych zagadnień. Zajęcia prowadzi się metodą wykładu, pokazu, opowiadania, pogadanki, dyskusji lub innymi metodami, przy wykorzystaniu różnych środków dydaktycznych, w szczególności tablic do pisania, makiet lub programów komputerowych, umożliwiających symulowanie sytuacji na drodze, tablic poglądowych z zakresu szkolenia, programów komputerowych lub filmów wideo, dotyczących omawianych zagadnień, cyfrowego urządzenia zobrazowania wielkoformatowego oraz urządzenia komputerowego umożliwiającego współpracę z tym urządzeniem.
3. 
Godzina zajęć kursu wynosi 45 minut.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM PRAKTYCZNEGO SZKOLENIA W ZAKRESIE ZAGROŻEŃ W RUCHU DROGOWYM

1. 
Program szkolenia obejmuje następujące zadania:
1)
jazdę w zakręcie z prędkością:
a)
50-60 km/h pojazdem bez systemu stabilizującego tor jazdy pojazdu, zwanego dalej "ESP",
b)
50-60 km/h pojazdem wyposażonym w ESP,
c)
30 km/h pojazdem bez ESP;
2)
hamowanie awaryjne na wprost:
a)
pojazdem bez systemu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania, zwanego dalej "ABS", podczas jazdy z prędkością:
50 km/h,
40 km/h,
b)
pojazdem wyposażonym w ABS podczas jazdy z prędkością:
50 km/h,
40 km/h;
3)
hamowanie awaryjne w zakręcie podczas jazdy z prędkością:
a)
60 km/h pojazdem wyposażonym w ABS,
b)
50 km/h pojazdem bez ABS,
c)
40 km/h pojazdem wyposażonym w ABS.
2. 
Celem zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest uświadomienie osobie szkolonej trudności w utrzymaniu toru jazdy w zakręcie. Podczas jego wykonania wskazuje się na niebezpieczeństwo wynikające z nadmiernej prędkości jazdy w zakręcie, przecenienia umiejętności osoby szkolonej oraz możliwości pojazdu. Zwraca się również uwagę na istnienie granicy efektywnego działania ESP oraz skutki, jakie powstają przy jej przekroczeniu.
3. 
Celem zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest uświadomienie osobie szkolonej nieproporcjonalnego wzrostu drogi hamowania do przyrostu prędkości jazdy pojazdem i skutków, jakie to powoduje.
4. 
Celem zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, jest uświadomienie osobie szkolonej trudności w panowaniu nad pojazdem przy hamowaniu w zakręcie. W trakcie jego wykonania wskazuje się na niebezpieczeństwo wynikające z awaryjnego hamowania przy jeździe z nadmierną prędkością oraz niewłaściwego zachowania osoby szkolonej podczas hamowania pojazdem wyposażonym w ABS oraz podczas hamowania pojazdem niewyposażonym w ten system. Zwraca się również uwagę na istnienie granicy efektywnego działania ABS oraz skutki, jakie powstają po jej przekroczeniu.
5. 
Zadania wykonuje się na płycie poślizgowej według wskazanej powyżej kolejności. Ich realizacja odbywa się na torze jazdy wytyczonym wcześniej pachołkami. Do czasu szkolenia nie wlicza się ewentualnego modyfikowania toru jazdy.
6. 
Podczas wykonywania zadań w pojeździe mogą się znajdować jedynie osoba szkolona oraz instruktor techniki jazdy. Instruktor techniki jazdy podczas wykonywania zadań może znajdować się poza pojazdem.
7. 
Godzina zajęć szkolenia wynosi 60 minut. Jeden instruktor techniki jazdy prowadzi szkolenia jednocześnie dla maksymalnie trzech osób szkolonych. Każda z osób szkolonych wykonuje wszystkie przewidziane programem zadania.
8. 
Z płyty poślizgowej wykorzystywanej podczas szkolenia mogą korzystać najwyżej trzy pojazdy - jeden pojazd wykorzystywany do zadań, jeden pojazd powracający z zadania i jeden pojazd oczekujący na zadanie.
9. 
Podczas wykonywania zadań zwraca się szczególną uwagę osób szkolonych na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz wskazuje na zagrożenia wynikające z przeceniania własnych umiejętności kierowania pojazdem w trakcie szkolenia i po jego ukończeniu.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR REJESTRU OSÓB UCZESTNICZĄCYCH W KURSIE DOKSZTAŁCAJĄCYM W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR REJESTRU OSÓB UCZESTNICZĄCYCH W PRAKTYCZNYM SZKOLENIU W ZAKRESIE ZAGROŻEŃ W RUCHU DROGOWYM

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O UKOŃCZENIU KURSU DOKSZTAŁCAJĄCEGO W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O UKOŃCZENIU PRAKTYCZNEGO SZKOLENIA W ZAKRESIE ZAGROŻEŃ W RUCHU DROGOWYM

1 Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.809

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym.
Data aktu: 17/06/2013
Data ogłoszenia: 15/07/2013
Data wejścia w życie: 04/06/2018