Nadanie Instytutowi Nafty i Gazu statusu państwowego instytutu badawczego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 września 2013 r.
w sprawie nadania Instytutowi Nafty i Gazu statusu państwowego instytutu badawczego

Na podstawie art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 185, poz. 1092) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Instytutowi Nafty i Gazu z siedzibą w Krakowie, o numerze identyfikacyjnym REGON 000023136 i numerze identyfikacji podatkowej NIP 675-000-12-77, utworzonemu zarządzeniem nr 75 Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 1975 r. w sprawie połączenia Instytutu Naftowego i Instytutu Gazownictwa w Instytut Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (M.P. z 1976 r. Nr 1, poz. 2), zmienionym: zarządzeniem nr 2/Org/92 Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 8 stycznia 1992 r. w sprawie dostosowania organizacji instytutu naukowo-badawczego o nazwie Instytut Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Krakowie do przepisów ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych, rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 stycznia 2004 r. w sprawie reorganizacji Instytutu Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Krakowie (Dz. U. Nr 14, poz. 123) i rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 3 października 2007 r. w sprawie połączenia Instytutu Nafty i Gazu oraz Instytutu Technologii Nafty im. Profesora Stanisława Pilata (Dz. U. Nr 196, poz. 1419), zwanemu dalej "Instytutem", nadaje się status państwowego instytutu badawczego.
2.
Instytut używa nazwy "Instytut Nafty i Gazu - Państwowy Instytut Badawczy".
3.
Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki.
§  2.
1.
Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nafty i gazu oraz przystosowywanie ich do zastosowania w praktyce, wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nafty i gazu oraz prowadzenie prac dotyczących monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń mogących stwarzać zagrożenie publiczne związane z działalnością przemysłu naftowego i gazownictwa.
2.
Do zadań Instytutu należy:
1)
prowadzenie badań naukowych, prac rozwojowych, wdrożeniowych i innowacyjnych dotyczących:
a)
poszukiwań węglowodorów,
b)
eksploatacji złóż ropy naftowej i gazu ziemnego,
c)
technologii przeróbki ropy naftowej i surowców pokrewnych na paliwa, oleje i smary,
d)
technologii produkcji paliw, środków smarowych, asfaltów przemysłowych i innych specyfików naftowych,
e)
technologii produkcji paliw alternatywnych, w tym biopaliw,
f)
monitoringu zmian własności produktów naftowych w systemach dystrybucji i u użytkowników,
g)
technologii produkcji dodatków uszlachetniających do ropy naftowej, paliw, olejów, smarów i procesów rafineryjnych,
h)
technologii produkcji dodatków uszlachetniających do paliw alternatywnych,
i)
technologii produkcji surowców dla przemysłu chemicznego,
j)
technologii rekultywacji, rewitalizacji i remediacji terenów skażonych substancjami ropopochodnymi,
k)
transportu i magazynowania ropy naftowej i gazu ziemnego oraz produktów naftowych,
l)
dystrybucji i użytkowania gazu ziemnego,
m)
rozeznania i oceny stanu techniki oraz trendów rozwojowych w zakresie produktów naftowych;
2)
wykonywanie zadań szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego i publicznego oraz ochrony środowiska, obejmujących:
a)
dostarczanie podstaw merytorycznych do procesu decyzyjnego organów administracji państwowej w obszarze energetyki i transportu, ze szczególnym uwzględnieniem węglowodorowych i alternatywnych nośników energii,
b)
działanie na rzecz wzrostu bezpieczeństwa energetycznego i publicznego,
c)
identyfikację i zmniejszanie zagrożeń środowiska naturalnego, związanych z wydobyciem surowców oraz użytkowaniem produktów węglowodorowych,
d)
monitoring i zapobieganie skutkom zjawisk i wydarzeń mogących stwarzać zagrożenie publiczne związane z działalnością przemysłu naftowego i gazownictwa;
3)
prowadzenie działalności w zakresie badań i certyfikacji wyrobów oraz aprobat technicznych w przemyśle naftowym i gazowniczym;
4)
prowadzenie działalności wydawniczej związanej z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
5)
prowadzenie współpracy naukowej w kraju i za granicą w zakresie realizacji badań naukowych oraz prac rozwojowych i wdrożeniowych;
6)
prowadzenie działalności w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw;
7)
upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;
8)
opracowywanie opinii i ekspertyz niemających charakteru badań naukowych i prac rozwojowych;
9)
prowadzenie badań bezpieczeństwa użytkowania wyrobów przemysłu naftowego i gazowniczego.
§  3.
Źródłem finansowania działalności Instytutu są środki finansowe:
1)
przyznawane Instytutowi przez ministra właściwego do spraw nauki na podstawie przepisów o zasadach finansowania nauki;
2)
przyznawane w formie dotacji celowej w ramach środków budżetowych, które pozostają w dyspozycji ministra właściwego do spraw gospodarki;
3)
pozyskiwane przez Instytut na realizację projektów unijnych oraz projektów finansowanych przez krajowe i zagraniczne podmioty gospodarcze;
4)
uzyskiwane z przychodów osiąganych w związku z prowadzoną działalnością;
5)
uzyskiwane z innych źródeł.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024