Szczegółowe zasady wydawania upoważnień do kontroli oraz tryb wykonywania czynności nadzoru Komendanta Głównego Policji nad działalnością specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH1)
z dnia 27 kwietnia 2012 r.
w sprawie szczegółowych zasad wydawania upoważnień do kontroli oraz trybu wykonywania czynności nadzoru Komendanta Głównego Policji nad działalnością specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych

Na podstawie art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2005 r. Nr 145, poz. 1221, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe zasady wydawania przez Komendanta Głównego Policji upoważnień do kontroli działalności specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych;
2)
tryb wykonywania czynności nadzoru Komendanta Głównego Policji nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia.
§  2.
1.
Upoważnienie do kontroli działalności specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej, zwane dalej "upoważnieniem", wydaje Komendant Główny Policji.
2.
Upoważnienie wydaje się policjantowi pełniącemu służbę w Komendzie Głównej Policji, komendzie wojewódzkiej Policji lub Komendzie Stołecznej Policji, wykonującemu zadania z zakresu nadzoru nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi - na wniosek, odpowiednio, dyrektora właściwej komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, komendanta wojewódzkiego Policji lub Komendanta Stołecznego Policji.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać:
1)
stopień policyjny, imię i nazwisko, numer legitymacji służbowej policjanta oraz nazwę jednostki organizacyjnej Policji, w której policjant pełni służbę;
2)
nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres siedziby, jeżeli podmiot objęty kontrolą jest osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, albo imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania lub siedzibę i adres siedziby, jeżeli podmiot ten jest osobą fizyczną;
3)
numer i datę wydania koncesji, określenie jej zakresu i formy świadczonych usług albo numer i datę uzgodnienia planu ochrony jednostki, w której ochronę sprawuje wewnętrzna służba ochrony, o której mowa w art. 2 pkt 8 ustawy, lub numer i datę wydania zezwolenia na utworzenie tej służby ochrony;
4)
określenie specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej;
5)
określenie rodzaju kontroli i jej zakresu przedmiotowego;
6)
określenie miejsca przeprowadzenia kontroli;
7)
datę rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia kontroli.
4.
Upoważnienie powinno zawierać:
1)
wskazanie podstawy prawnej kontroli;
2)
oznaczenie organu kontroli;
3)
oznaczenie podmiotu objętego kontrolą;
4)
stopień policyjny, imię i nazwisko, numer legitymacji służbowej policjanta upoważnionego do przeprowadzenia kontroli oraz nazwę jednostki organizacyjnej Policji, w której policjant pełni służbę;
5)
określenie przedmiotowego zakresu kontroli;
6)
określenie daty rozpoczęcia kontroli i przewidywanego terminu jej zakończenia;
7)
podpis i okrągłą pieczęć organu kontroli;
8)
datę i miejsce wydania upoważnienia;
9)
pouczenie o prawach i obowiązkach podmiotu objętego kontrolą.
5.
W uzasadnionych przypadkach Komendant Główny Policji może przedłużyć określony w upoważnieniu czas trwania kontroli. Do przedłużania czasu trwania kontroli przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.
§  3.
Upoważnienie uprawnia do wstępu na teren kontrolowanego obszaru lub obiektu oraz do dostępu do wiadomości stanowiących informację niejawną, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli.
§  4.
Kontrole mogą być prowadzone:
1)
ze względu na zakres, jako:
a)
problemowe - obejmujące wybrany zakres zagadnień związanych z ochroną lub prowadzoną działalnością ochronną,
b)
kompleksowe - obejmujące całokształt zagadnień związanych z ochroną lub prowadzoną działalnością ochronną;
2)
ze względu na tryb ich wszczynania, jako:
a)
planowe - wynikające z rocznych planów kontroli specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych, sporządzanych przez właściwych terytorialnie komendantów wojewódzkich Policji (Komendanta Stołecznego Policji) i zatwierdzanych przez Komendanta Głównego Policji,
b)
doraźne - interwencyjne, wynikające z potrzeby zbadania nagłych zdarzeń.
§  5.
Policjant wskazany w upoważnieniu, zwany dalej "kontrolującym", przed przystąpieniem do kontroli jest obowiązany okazać legitymację służbową i upoważnienie kierownikowi jednostki, w której utworzono wewnętrzną służbę ochrony, o której mowa w art. 2 pkt 8 ustawy, lub osobie upoważnionej przez tego kierownika.
§  6.
Kontrolę przeprowadza się w obecności przedsiębiorcy, który uzyskał koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, posiadającego pozwolenie na broń na okaziciela, albo przedsiębiorcy, który powołał wewnętrzną służbę ochrony, o której mowa w art. 2 pkt 8 ustawy, albo kierownika jednostki, w której utworzono taką służbę, lub osób przez nich upoważnionych, zwanych dalej "kontrolowanymi".
§  7.
1.
Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, po jednym egzemplarzu dla kontrolującego, kontrolowanego i kierownika jednostki chronionej przez specjalistyczną uzbrojoną formację ochronną.
2.
Protokół powinien zawierać w szczególności:
1)
nazwę i adres siedziby kontrolowanej specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej oraz miejsce przeprowadzenia kontroli;
2)
imię i nazwisko kontrolowanego;
3)
stopień policyjny, imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolującego;
4)
zakres i czas trwania kontroli;
5)
ustalenia i wnioski;
6)
zalecenia mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i dostosowanie działalności specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej do przepisów prawa;
7)
termin realizacji zaleceń.
3.
Protokół podpisują kontrolujący i kontrolowany lub osoba przez niego upoważniona.
4.
Kontrolowany lub osoba przez niego upoważniona może wnieść do protokołu, przed jego podpisaniem, pisemne zastrzeżenia co do sposobu przeprowadzenia kontroli, ustaleń i wniosków z kontroli oraz wpisanych do protokołu zaleceń i terminu ich realizacji.
5.
Podpisanie protokołu następuje nie później niż w ciągu 14 dni od dnia zakończenia czynności kontrolnych.
6.
W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kontrolowanego protokół podpisuje kontrolujący i umieszcza w nim adnotację o przyczynie odmowy podpisania protokołu przez kontrolowanego.
§  8.
1.
Kontrolujący może utrwalić przebieg kontroli za pomocą technik audiowizualnych.
2.
Nośniki obrazu lub dźwięku, na których utrwalono przebieg czynności kontrolnych, załącza się do protokołu, o którym mowa w § 7 ust. 1.
§  9.
Czynności, o których mowa w art. 43 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, są wykonywane poprzez sprawdzenie:
1)
zgodności organizacji ochrony z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;
2)
zgodności faktycznie wykonywanych czynności ochronnych z dokumentacją ochronną;
3)
uprawnień pracowników ochrony do wykonywania czynności w ramach specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej;
4)
zakresu i prawidłowości wykonywania zadań ochronnych przez poszczególnych pracowników ochrony;
5)
zgodności wyposażenia pracowników ochrony z warunkami wynikającymi z planu ochrony lub z innej dokumentacji określającej zasady wykonywania zadań ochronnych na poszczególnych stanowiskach;
6)
warunków przechowywania broni i amunicji oraz zgodności ewidencji broni i amunicji ze stanem faktycznym;
7)
prawidłowości prowadzenia dokumentacji ochronnej.
§  10.
1.
Przed wejściem na teren obszarów i obiektów, w których prowadzona jest ochrona, lub na teren siedziby przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie ochrony osób i mienia kontrolujący jest obowiązany okazać legitymację służbową oraz upoważnienie.
2.
Kontrolujący może żądać:
1)
udostępniania dokumentacji ochronnej lub wglądu w nią od osób upoważnionych do prowadzenia dokumentacji lub dysponowania nią;
2)
ustnych lub pisemnych wyjaśnień w sprawach będących przedmiotem kontroli od kontrolowanego i pracowników ochrony; z ustnych wyjaśnień kontrolujący w razie potrzeby sporządza protokół.
3.
Kontrolujący ma prawo wstępu na teren kontrolowanego obiektu poza godzinami, w jakich prowadzona jest w nim działalność, tylko w obecności kierownika jednostki chronionej przez specjalistyczną uzbrojoną formację ochronną lub osoby przez niego upoważnionej.
§  11.
1.
Do kontroli działalności specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
2.
Roczne plany kontroli specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych, zatwierdzone przez właściwych komendantów wojewódzkich Policji (Komendanta Stołecznego Policji), zachowują ważność do końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło wejście w życie niniejszego rozporządzenia.
§  12.
Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 sierpnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad wydawania upoważnień do kontroli oraz trybu wykonywania czynności nadzoru Komendanta Głównego Policji nad działalnością specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych (Dz. U. Nr 116, poz. 752).
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708, z 2008 r. Nr 171, poz. 1055 i Nr 180, poz. 1112, z 2009 r. Nr 98, poz. 817, z 2010 r. Nr 47, poz. 278, Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz. 1496 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 170, poz. 1015 i Nr 171, poz. 1016.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.557

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady wydawania upoważnień do kontroli oraz tryb wykonywania czynności nadzoru Komendanta Głównego Policji nad działalnością specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych.
Data aktu: 27/04/2012
Data ogłoszenia: 21/05/2012
Data wejścia w życie: 05/06/2012