Rejestr lekarzy odbywających szkolenie specjalizacyjne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 5 kwietnia 2012 r.
w sprawie rejestru lekarzy odbywających szkolenie specjalizacyjne

Na podstawie art. 16p ust. 6 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2011 r. Nr 277, poz. 1634 i Nr 291, poz. 1707 oraz z 2012 r. poz. 95) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób i tryb przekazywania do rejestru lekarzy odbywających szkolenie specjalizacyjne, zwanego dalej "rejestrem", danych określonych w art. 16p ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, zwanej dalej "ustawą";
2)
szczegółowy sposób prowadzenia rejestru;
3)
sposób udostępniania danych wpisanych do rejestru.
§  2.
1.
Wojewoda, Minister Obrony Narodowej oraz minister właściwy do spraw wewnętrznych wyznacza osobę do przekazywania danych do rejestru i współpracy z Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, zwanym dalej "Centrum", w sprawach związanych z uzupełnianiem i modyfikacją danych wpisanych do rejestru i przekazuje upoważnienie tej osoby dyrektorowi Centrum.
2.
Przekazywanie danych do rejestru polega na umieszczaniu danych w elektronicznej bazie danych rejestrowych, uzupełnianiu i modyfikacji danych rejestrowych oraz wykreślaniu danych z rejestru za pomocą systemu ewidencyjno-informatycznego.
3.
Dane są przekazywane do rejestru drogą elektroniczną w postaci danych zaszyfrowanych gwarantujących ich bezpieczeństwo i poufność.
4.
Centrum:
1)
dostarcza upoważnionym osobom przekazującym dane do rejestru system ewidencyjno-informatyczny służący do umieszczania i aktualizacji danych w rejestrze oraz program szyfrujący;
2)
ustala sposób szyfrowania danych.
5.
Dane są przekazywane do rejestru według stanu na ostatni dzień każdego kwartału kalendarzowego w terminie 7 dni roboczych od zakończenia danego kwartału.
§  3.
1.
Rejestr jest prowadzony w postaci elektronicznej bazy danych rejestrowych według układu danych określonego w art. 16p ust. 2 ustawy.
2.
Struktura elektronicznej bazy danych rejestrowych składa się z rekordów i pól. Każdy rekord odpowiada jednemu lekarzowi odbywającemu szkolenie specjalizacyjne.
3.
Rekordy i pola elektronicznej bazy danych rejestrowych stanowią zbiór danych objętych wpisem do rejestru.
4.
Wpis do rejestru polega na umieszczeniu za pomocą systemu ewidencyjno-informatycznego danych w elektronicznej bazie danych rejestrowych.
5.
Wpis zmian w rejestrze polega na uzupełnieniu, modyfikacji lub wykreśleniu danych rejestrowych za pomocą systemu ewidencyjno-informatycznego w elektronicznej bazie danych rejestrowych.
6.
Centrum zapewnia warunki techniczne umożliwiające prowadzenie rejestru, kontroluje przekazywane dane pod względem ich jakości i kompletności, konsoliduje dane oraz sprawuje nadzór nad gromadzeniem danych w rejestrze i bezpieczeństwem elektronicznej bazy danych rejestrowych.
7.
Rejestr jest zabezpieczony w sposób uniemożliwiający dostęp do danych przez osoby nieupoważnione.
§  4.
1.
Centrum udostępnia dane wpisane do rejestru użytkownikom rejestru wymienionym w art. 16p ust. 3 ustawy.
2.
Dane wpisane do rejestru, obejmujące dane osobowe, udostępnia się drogą elektroniczną z wykorzystaniem systemu szyfrowania danych osobie upoważnionej przez użytkownika rejestru, na wniosek użytkownika rejestru.
3.
Dane wpisane do rejestru, niebędące danymi osobowymi, udostępnia się drogą elektroniczną z wykorzystaniem bezpiecznego połączenia internetowego z systemem logowania i hasła osobom upoważnionym przez użytkownika rejestru, na wniosek użytkownika rejestru.
4.
Użytkownik rejestru przekazuje dyrektorowi Centrum listę osób upoważnionych do dostępu do danych wymienionych w ust. 3, którym Centrum dostarcza login i hasło dostępu.
5.
Lista osób upoważnionych przez użytkownika rejestru zawiera imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby upoważnionej.
§  5.
1.
Podmiotom niewymienionym w art. 16p ust. 3 ustawy, niebędącym podmiotami, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.2)), dane wpisane do rejestru udostępnia się na wniosek złożony w formie pisemnej w postaci papierowej lub elektronicznej, który zawiera:
1)
imię, nazwisko i adres miejsca zamieszkania albo nazwę i adres siedziby podmiotu ubiegającego się o udostępnienie danych wpisanych do rejestru;
2)
uzasadnienie interesu prawnego do uzyskania danych wpisanych do rejestru;
3)
określenie zakresu danych i wskazanie okresu, którego mają dotyczyć udostępniane dane;
4)
wskazanie sposobu udostępnienia danych oraz podanie odpowiednio adresu do korespondencji albo adresu poczty elektronicznej;
5)
własnoręczny podpis, w przypadku złożenia wniosku w postaci papierowej;
6)
bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP, w przypadku złożenia wniosku w postaci elektronicznej.
2.
W przypadku stwierdzenia braków we wniosku, dyrektor Centrum lub osoba przez niego upoważniona wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, z pouczeniem że nieuzupełnienie braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
§  6.
1.
Podmiotom niewymienionym w art. 16p ust. 3 ustawy dane wpisane do rejestru udostępnia się w postaci papierowej lub elektronicznej, wskazanej we wniosku, o którym mowa w § 5 ust. 1, albo we wniosku, o którym mowa w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 września 2005 r. w sprawie sposobu, zakresu i trybu udostępniania danych zgromadzonych w rejestrze publicznym (Dz. U. Nr 205, poz. 1692).
2.
Przekazanie danych następuje:
1)
w przypadku postaci papierowej - przez odbiór osobisty albo przesłanie przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru;
2)
w przypadku postaci elektronicznej - przez przesłanie na adres poczty elektronicznej przy zastosowaniu fizycznych lub logicznych zabezpieczeń chroniących przed nieuprawnionym dostępem.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 248, poz. 1495 i Nr 284, poz. 1672).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501, z 2008 r. Nr 127, poz. 817, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 167, poz. 1131 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654, Nr 185, poz. 1092 i Nr 204, poz. 1195.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024