Udzielanie pomocy publicznej na inwestycje w zakresie budowy lub przebudowy sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej albo sieci ciepłowniczej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 16 kwietnia 2010 r.
w sprawie udzielania pomocy publicznej na inwestycje w zakresie budowy lub przebudowy sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej albo sieci ciepłowniczej

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy publicznej, w ramach działania 9.2 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, na inwestycje w zakresie budowy lub przebudowy sieci:
1)
dystrybucyjnej elektroenergetycznej, mające na celu ograniczenie strat sieciowych,
2)
ciepłowniczej, polegające na stosowaniu energooszczędnych technologii i rozwiązań

- zwanej dalej "pomocą".

2.
Pomoc może być udzielana w formie bezzwrotnego dofinansowania.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
podmiot udzielający pomocy - podmiot, o którym mowa w art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
2)
przedsiębiorstwo energetyczne - przedsiębiorstwo energetyczne w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.1));
3)
sieć ciepłownicza - sieć ciepłowniczą w rozumieniu § 2 pkt 7 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło (Dz. U. Nr 193, poz. 1423);
4)
sieć dystrybucyjna - sieć dystrybucyjną w rozumieniu art. 3 pkt 11b ustawy, o której mowa w pkt 2;
5)
węzeł cieplny - węzeł cieplny w rozumieniu § 2 pkt 9 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 3;
6)
zewnętrzna instalacja odbiorcza - zewnętrzną instalację odbiorczą w rozumieniu § 2 pkt 12 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 3.
§  3.
Pomoc nie może być udzielana:
1)
na rozbudowę sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej albo sieci ciepłowniczej, w celu przyłączenia nowych odbiorców lub nowych wytwórców energii elektrycznej lub ciepła;
2)
na wytwarzanie energii elektrycznej lub ciepła;
3)
przedsiębiorstwu energetycznemu, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym;
4)
przedsiębiorstwu zagrożonemu w rozumieniu pkt 9-11 komunikatu Komisji Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2, z późn. zm.).
§  4.
1.
Pomoc może być udzielana przedsiębiorstwom energetycznym zajmującym się:
1)
dystrybucją energii elektrycznej;
2)
przesyłaniem lub dystrybucją ciepła.
2.
Pomoc może być udzielana na inwestycje w zakresie:
1)
budowy sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wysokich, średnich i niskich napięć, w miejsce istniejącej sieci, lub przebudowy istniejącej sieci, których realizacja przyczyni się do ograniczenia strat sieciowych, w szczególności przez:
a)
wymianę transformatorów,
b)
skracanie ciągów liniowych oraz
c)
dostosowanie przewodów do wyższych temperatur pracy;
2)
budowy sieci ciepłowniczej, węzłów cieplnych lub zewnętrznych instalacji odbiorczych, w miejsce istniejących, lub przebudowy istniejących, w celu uzyskania największego potencjału obniżenia strat energii.
3.
W przypadku budowy lub przebudowy sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej ograniczenie strat sieciowych, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, nie może być mniejsze niż 30 %.
§  5.
Pomoc może być udzielana na inwestycje, których celem jest wspieranie rozwoju gospodarczego kraju przez ograniczenie emisji dwutlenku węgla (CO2) i zmniejszenie strat energii powstających w procesie dystrybucji energii elektrycznej albo ciepła.
§  6.
1.
Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się wydatki lub koszty niezbędne do realizacji inwestycji, o których mowa w § 4 ust. 2, zwanych dalej "inwestycjami", poniesione w szczególności na:
1)
przygotowanie inwestycji;
2)
zarządzanie inwestycją;
3)
nabycie nieruchomości;
4)
roboty budowlane;
5)
sprzęt i wyposażenie;
6)
działania informacyjne i promocyjne;
7)
podatek od towarów i usług;
8)
niezbędne opłaty.
2.
Wydatki kwalifikowalne muszą być poniesione w zakresie i zgodnie z warunkami określonymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, wydanych na podstawie art. 35 ust. 3 pkt 4a, z uwzględnieniem art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
3.
Wytyczne, o których mowa w ust. 2, są publikowane zgodnie z art. 35 ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
4.
Z zastrzeżeniem zasad obowiązujących w systemie realizacji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, za kwalifikowalne mogą zostać uznane wydatki, które zostały poniesione pomiędzy dniem 1 stycznia 2007 r. a dniem 31 grudnia 2015 r.
§  7.
1.
Wielkość udzielanej pomocy jest liczona w oparciu o metodę luki w finansowaniu, mającą na celu określenie poziomu wydatków kwalifikowalnych, zgodnie z art. 55 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm.), stanowiącą podstawę ustalenia poziomu dofinansowania.
2.
Luka w finansowaniu nie przekracza bieżącej wartości kosztu inwestycji, pomniejszonej o bieżącą wartość dochodu netto z inwestycji w okresie 30 lat odpowiadającemu okresowi użyteczności ekonomicznej środka trwałego dla inwestycji.
3.
Maksymalna intensywność pomocy wynosi 85 % luki w finansowaniu.
4.
Pomoc udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym z pomocą de minimis oraz pomocą ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej udzieloną przedsiębiorstwu energetycznemu, niezależnie od jej formy i źródła.
5.
Łączna wartość zsumowanej pomocy, o której mowa w ust. 4, nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy określonej w ust. 3.
§  8.
Warunkiem udzielania pomocy jest:
1)
złożenie wniosku o dofinansowanie;
2)
zobowiązanie się przedsiębiorstwa energetycznego do realizacji celu, o którym mowa w § 5, oraz realizacji inwestycji w zakresie, o którym mowa w § 4 ust. 2;
3)
spełnienie kryteriów odnoszących się do wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 6;
4)
spełnienie kryterium odnoszącego się do maksymalnej intensywności pomocy, o którym mowa w § 7 ust. 3;
5)
zobowiązanie się przedsiębiorstwa energetycznego do zwrotu otrzymanej pomocy w wysokości i formie określonych w umowie o dofinansowanie, w przypadku niewykonania któregokolwiek z warunków, o których mowa w pkt 2-4.
§  9.
1.
Pomoc jest udzielana w trybie konkursu, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
2.
Przedsiębiorstwo energetyczne składa wniosek o dofinansowanie do podmiotu udzielającego pomocy.
3.
Wniosek o dofinansowanie zawiera w szczególności:
1)
nazwę przedsiębiorstwa energetycznego;
2)
tytuł i miejsce realizacji inwestycji;
3)
cel realizacji inwestycji;
4)
opis inwestycji;
5)
opis przewidywanych rezultatów realizacji inwestycji;
6)
planowane daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji inwestycji;
7)
wydatki kwalifikowalne;
8)
wnioskowaną kwotę dofinansowania;
9)
wartość inwestycji;
10)
źródła finansowania inwestycji.
4.
Do wniosku o dofinansowanie dołącza się informację o pomocy publicznej otrzymanej lub wnioskowanej w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych, w tym o pomocy de minimis.
5.
Podmiot udzielający pomocy dokonuje oceny wniosku o dofinansowanie w oparciu o:
1)
warunki udzielania pomocy, o których mowa w § 8;
2)
kryteria, o których mowa w art. 65 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999.
6.
Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 5, przedsiębiorstwu energetycznemu jest przyznawana pomoc w formie bezzwrotnego dofinansowania przeznaczonego na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych, na podstawie umowy o dofinansowanie.
§  10.
Rozporządzenie obowiązuje do dnia 31 grudnia 2015 r.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 158, poz. 1123 i Nr 170, poz. 1217, z 2007 r. Nr 21, poz. 124, Nr 52, poz. 343, Nr 115, poz. 790 i Nr 130, poz. 905, z 2008 r. Nr 180, poz. 1112 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 69, poz. 586, Nr 165, poz. 1316 i Nr 215, poz. 1664 oraz z 2010 r. Nr 21, poz. 104.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024