Zakres informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 marca 2010 r.
w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie

Na podstawie art. 37 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z 2008 r. Nr 93, poz. 585 oraz z 2010 r. Nr 18, poz. 99) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa zakres informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, zwany dalej "wnioskodawcą", niezbędnych do udzielenia tej pomocy oraz wzór formularza informacji.
§  2. 
1.  1
 Wnioskodawca, z wyłączeniem wnioskodawcy, o którym mowa w § 2a, przedstawia podmiotowi udzielającemu pomocy informacje dotyczące:
1)
wnioskodawcy:
a)
imię i nazwisko albo nazwę,
b)
adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby,
c)
identyfikator gminy, w której wnioskodawca ma miejsce zamieszkania albo siedzibę,
d)
numer identyfikacji podatkowej (NIP),
e)
formę prawną,
f)
wielkość,
g)
klasę działalności, w związku z którą wnioskodawca ubiega się o pomoc publiczną, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885 oraz z 2009 r. Nr 59, poz. 489),
h)
datę utworzenia,
i) 2
 wskazanie powiązań z innymi przedsiębiorcami;
2)
sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, sporządzane zgodnie z przepisami o rachunkowości;
3)
obowiązku zwrotu kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy publicznej, co do której Komisja Europejska wydała decyzję o obowiązku zwrotu pomocy;
4)
prowadzonej działalności gospodarczej, w związku z którą wnioskodawca ubiega się o pomoc publiczną;
5) 3
 pomocy otrzymanej w odniesieniu do tego samego przedsięwzięcia, w związku z realizacją którego wnioskodawca ubiega się o pomoc publiczną;
6) 4
 pomocy otrzymanej na ratowanie, restrukturyzację lub tymczasowej pomocy na restrukturyzację w okresie 10 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy publicznej, jak również informacje dotyczące zakończenia okresu restrukturyzacji wspieranego pomocą lub wstrzymania realizacji planu restrukturyzacji wspieranego pomocą w okresie 10 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy publicznej - w przypadku ubiegania się o pomoc tego rodzaju zgodnie z kryteriami określonymi przez Komisję Europejską 5 ;
7) 6
 rekompensaty otrzymanej z tytułu wykonywania usługi świadczonej w ogólnym interesie gospodarczym w odniesieniu do tej samej usługi, w związku z którą wnioskodawca ubiega się o pomoc.
1a.  7
 W przypadku gdy o pomoc wnioskuje wspólnik spółki cywilnej, jawnej albo partnerskiej albo komplementariusz spółki komandytowej albo komandytowo-akcyjnej niebędący akcjonariuszem, w związku z działalnością prowadzoną w tej spółce, przedstawia się:
1)
informacje, o których mowa w ust. 1, odnoszące się do tej spółki;
2)
dodatkowo informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, b oraz d, odnoszące się do tego wspólnika albo komplementariusza.
1b.  8
 Informacji oraz sprawozdań finansowych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie przekazują wnioskodawcy ubiegający się o pomoc udzielaną na podstawie art. 34a ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz. U. z 2015 r. poz. 1052 i 1854).
2.  9
 Informacje, o których mowa w ust. 1 i 1a, przekazuje się na formularzu informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, oraz przez przekazanie sprawozdań finansowych.
2a.  10
 Informacje, o których mowa w ust. 1 i 1a, dotyczące pomocy związanej z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz jej skutków, udzielanej na podstawie:
1)
ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 426, 568 i 875),
2)
ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818),
3)
ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju (Dz. U. poz. 1572 oraz z 2020 r. poz. 569, 695 i 1262),
4)
ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.),
5)
ustawy z dnia 3 kwietnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r. (Dz. U. poz. 694)

- przekazuje się na formularzu informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc publiczną związaną z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz jej skutków, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

3.  11
 Sprawozdań finansowych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie przekazują:
1)
mikroprzedsiębiorcy i mali przedsiębiorcy, o których mowa w art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), ubiegający się o pomoc publiczną udzielaną na warunkach określonych w tym rozporządzeniu, jeżeli do ustalenia wartości tej pomocy nie jest konieczne ustalenie stopy referencyjnej mającej zastosowanie do wnioskodawcy;
2)
przedsiębiorcy ubiegający się o pomoc, o której mowa w ust. 2a.
§  2a.  12
1. 
Wnioskodawca ubiegający się o pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie inną niż pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie przedstawia informacje dotyczące:
1)
wnioskodawcy:
a)
imię i nazwisko albo nazwę,
b)
adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby,
c)
wielkość;
2)
rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, w związku z którą wnioskodawca ubiega się o pomoc;
3)
obowiązku zwrotu kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy publicznej, co do której Komisja Europejska wydała decyzję o obowiązku zwrotu pomocy;
4)
pomocy otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których wnioskodawca ubiega się o pomoc.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazuje się na formularzu informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie inną niż pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  3.  13
 Wnioskodawca, który nie otrzymał pomocy w odniesieniu do tego samego przedsięwzięcia, w związku z realizacją którego ubiega się o pomoc, przekazuje podmiotowi udzielającemu pomocy publicznej oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy.
§  4.  14
 Wnioskodawca ubiegający się o pomoc na ratowanie, restrukturyzację lub tymczasową pomoc na restrukturyzację, który nie otrzymał tego rodzaju pomocy publicznej w okresie 10 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy publicznej lub zakończył okres restrukturyzacji wspierany pomocą lub wstrzymał realizację planu restrukturyzacji wspieranego pomocą wcześniej niż w okresie 10 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy publicznej, przekazuje podmiotowi udzielającemu pomocy publicznej odpowiednie oświadczenie o tym fakcie.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 5 kwietnia 2010 r. 15

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  16

WZÓR

Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2  17

WZÓR

Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie inną niż pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie

A. Informacje dotyczące wnioskodawcy

1) Imię i nazwisko albo nazwa

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

2) Adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

3)

Wielkość wnioskodawcy, zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3)1)
1) mikroprzedsiębiorstwo
2) małe przedsiębiorstwo
3) średnie przedsiębiorstwo
4) przedsiębiorstwo inne niż wskazane w pkt 1-3

B. Informacje o rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, w związku z którą wnioskodawca ubiega się o pomoc

Rodzaj prowadzonej działalności:1)

[] działalność w rolnictwie:

[] w leśnictwie

[] inna niż w leśnictwie

[] działalność w rybołówstwie

C. Czy na wnioskodawcy ciąży obowiązek zwrotu kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy publicznej, co do której Komisja Europejska wydała decyzję o obowiązku zwrotu pomocy?1)

[] tak [] nie

D. Informacje dotyczące otrzymanej pomocy przeznaczonej na te same koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą, na pokrycie których wnioskodawca ubiega się o pomoc

Lp. Dzień udzielenia pomocy Podstawa prawna udzielenia pomocy Wartość otrzymanej pomocy Forma pomocy Przeznaczenie pomocy
1 2 3 4 5
1.
2.
3.
4.

Objaśnienia:

1. Dzień udzielenia pomocy (kol. 1) - dzień udzielenia pomocy w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, np. dzień wydania decyzji o udzieleniu pomocy lub podpisania umowy w sprawie przyznania pomocy.

2. Podstawa prawna udzielenia pomocy (kol. 2) - należy podać tytuł aktu, na podstawie którego udzielona została pomoc, np. informacja ta jest zawarta w preambule decyzji lub umowie.

3. Wartość otrzymanej pomocy (kol. 3) - należy podać wartość brutto (jako ekwiwalent dotacji brutto obliczony zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. Nr 194, poz. 1983, z późn. zm.)), np. określoną w decyzji lub umowie.

4. Forma pomocy (kol. 4) - należy określić formę otrzymanej pomocy, tj. dotacji, refundacji części lub całości wydatków, zwolnienia lub umorzenia w podatkach lub opłatach, lub inne.

5. Przeznaczenie pomocy (kol. 5) - należy wskazać, czy koszty, które zostały objęte pomocą, dotyczą inwestycji w gospodarstwie rolnym lub w rybołówstwie, czy działalności bieżącej.

Dane osoby upoważnionej do przedstawienia informacji:

........................ ........................ ........................
imię i nazwisko nr telefonu data i podpis

1) Zaznaczyć właściwą pozycję znakiem X.

ZAŁĄCZNIK Nr  3  18

Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc publiczną związaną z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz jej skutków

1 § 2 ust. 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2010 r. (Dz.U.10.254.1704) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 stycznia 2011 r.
2 § 2 ust. 1 pkt 1 lit. i dodana przez § 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 2 lutego 2016 r. (Dz.U.2016.238) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2016 r.
3 § 2 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 2 lutego 2016 r. (Dz.U.2016.238) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2016 r.
4 § 2 ust. 1 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 2 lutego 2016 r. (Dz.U.2016.238) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2016 r.
5 Kryteria te są określone w Wytycznych dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz. Urz. UE C 249 z 31.07.2014, str. 1).
6 § 2 ust. 1 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a tiret trzecie rozporządzenia z dnia 2 lutego 2016 r. (Dz.U.2016.238) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2016 r.
7 § 2 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 2 lutego 2016 r. (Dz.U.2016.238) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2016 r.
8 § 2 ust. 1b dodany przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 2 lutego 2016 r. (Dz.U.2016.238) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2016 r.
9 § 2 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2010 r. (Dz.U.10.254.1704) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 stycznia 2011 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia z dnia 2 lutego 2016 r. (Dz.U.2016.238) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2016 r.

10 § 2 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 27 lipca 2020 r. (Dz.U.2020.1338) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 sierpnia 2020 r.
11 § 2 ust. 3:

- dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2010 r. (Dz.U.10.254.1704) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 stycznia 2011 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia z dnia 2 lutego 2016 r. (Dz.U.2016.238) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2016 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 27 lipca 2020 r. (Dz.U.2020.1338) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 sierpnia 2020 r.

12 § 2a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2010 r. (Dz.U.10.254.1704) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 stycznia 2011 r.
13 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 2 lutego 2016 r. (Dz.U.2016.238) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2016 r.
14 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 2 lutego 2016 r. (Dz.U.2016.238) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2016 r.
15 Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej oraz informacji o nieotrzymaniu pomocy (Dz. U. Nr 61, poz. 413), które traci moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 18, poz. 99).
16 Załącznik nr 1 zmieniony i:

- według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2010 r. (Dz.U.10.254.1704) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 stycznia 2011 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 2 lutego 2016 r. (Dz.U.2016.238) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2016 r.

17 Załącznik nr 2 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2010 r. (Dz.U.10.254.1704) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 stycznia 2011 r.
18 Załącznik nr 3 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 lipca 2020 r. (Dz.U.2020.1338) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 sierpnia 2020 r.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024