Udzielanie regionalnej pomocy inwestycyjnej przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO 1
z dnia 21 grudnia 2010 r.
w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przedsiębiorcom, w ramach regionalnych programów operacyjnych, regionalnej pomocy inwestycyjnej, pomocy na prace przygotowawcze i usługi doradcze związane z przygotowaniem nowej inwestycji oraz pomocy na usługi doradcze związane z realizacją nowej inwestycji przez fundusze rozwoju obszarów miejskich, zwanych dalej "pomocą na nowe inwestycje", do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008".
§  2.
Pomoc na prace przygotowawcze i usługi doradcze związane z przygotowaniem nowej inwestycji oraz pomoc na usługi doradcze związane z realizacją nowej inwestycji może być udzielana wyłącznie z regionalną pomocą inwestycyjną.
§  3.
1.
Pomoc na nowe inwestycje nie może być udzielana ani wypłacana przedsiębiorcom, na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym.
2.
Pomoc nie może być udzielana przedsiębiorcom:
1)
jeżeli są przedsiębiorcami zagrożonymi innymi niż mikroprzedsiębiorcy, mali lub średni przedsiębiorcy, spełniającymi kryteria przedsiębiorstwa zagrożonego w rozumieniu pkt 9-11 komunikatu Komisji Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2, z późn. zm.);
2)
jeżeli są mikroprzedsiębiorcami, małymi lub średnimi przedsiębiorcami spełniającymi warunki zagrożonego przedsiębiorstwa określone w art. 1 ust. 7 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
3.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do pomocy na nowe inwestycje:
1)
udzielanej w sektorach: rybołówstwa i akwakultury, objętych rozporządzeniem Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. WE L 17 z 21.01.2000, str. 22, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 4, t. 4, str. 198, z późn. zm.), hutnictwa żelaza i stali, budownictwa okrętowego, włókien syntetycznych oraz górnictwa węgla;
2)
udzielanej na działalność związaną z wywozem do państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw trzecich, jeżeli pomoc ta jest bezpośrednio związana z ilością wywożonych produktów, z tworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub z innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej;
3)
uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej w stosunku do towarów przywożonych z zagranicy;
4)
wspierającej:
a)
produkcję podstawową produktów rolnych, o której mowa w art. 1 ust. 3 lit. b rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008,
b)
przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów rolnych w przypadkach określonych w art. 1 ust. 3 lit. c rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
§  4.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
dużym projekcie inwestycyjnym - należy przez to rozumieć duży projekt inwestycyjny w rozumieniu art. 2 pkt 12 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008;
2)
funduszu rozwoju obszarów miejskich - należy przez to rozumieć fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich, o którym mowa w art. 44 lit. b rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm.), którego celem jest tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju obszarów miejskich przez udzielanie pożyczek przedsiębiorcom lub poręczeń mikroprzedsiębiorcom, małym lub średnim przedsiębiorcom;
3)
mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć odpowiednio mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo spełniające warunki określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008;
4)
przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
§  5.
1.
Wartość pomocy na nowe inwestycje udzielanej w formie:
1)
pożyczki dla przedsiębiorców - stanowi różnicę pomiędzy zdyskontowaną rynkową wartością odsetek, która byłaby naliczona dla pożyczki, a zdyskontowaną wartością odsetek wynikającą z oprocentowania zastosowanego przez fundusz rozwoju obszarów miejskich;
2)
poręczenia dla mikroprzedsiębiorców, małych lub średnich przedsiębiorców - stanowi różnicę między zdyskontowaną wartością rynkowej opłaty prowizyjnej, jaka byłaby pobrana od udzielanego poręczenia, a zdyskontowaną wartością opłaty prowizyjnej pobieranej przez fundusz rozwoju obszarów miejskich.
2.
Rynkowa wartość odsetek, o której mowa w ust. 1 pkt 1, jest wyliczana na podstawie stóp referencyjnych ustalonych w komunikacie Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6).
3.
Przez rynkową opłatę prowizyjną, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się stawkę bezpieczną, o której mowa w pkt 3.3 obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji (Dz. Urz. UE C 155 z 20.06.2008, str. 10).
§  6.
Poręczenie dla mikroprzedsiębiorców, małych lub średnich przedsiębiorców nie może obejmować więcej niż 80 % pozostającej do spłaty kwoty kredytu lub innego zobowiązania finansowego.
§  7.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1)
pożyczek oprocentowanych według stopy referencyjnej, o której mowa w art. 5 ust. 1 lit. b rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008, udzielanych przedsiębiorcom niespełniającym warunków zagrożonego przedsiębiorstwa określonych w art. 1 ust. 7 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 oraz kryteriów przedsiębiorstwa zagrożonego określonych w pkt 9-11 komunikatu Komisji Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw;
2)
poręczeń udzielanych mikroprzedsiębiorcom, małym lub średnim przedsiębiorcom niespełniającym kryteriów przedsiębiorstwa zagrożonego określonych w pkt 9-11 komunikatu Komisji Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, jeżeli:
a)
przy ich udzielaniu stosuje się stawkę bezpieczną, o której mowa w pkt 3.3 obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji,
b)
są powiązane z określoną transakcją finansową, ograniczone w czasie i udzielane do kwoty z góry oznaczonej,
c)
nie obejmują więcej niż 80 % pozostającej do spłaty kwoty kredytu lub innego zobowiązania finansowego.
§  8.
Pomoc na nowe inwestycje może być udzielana w województwie objętym danym regionalnym programem operacyjnym.
§  9.
1.
Nowa inwestycja obejmuje:
1)
inwestycję w środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z:
a)
utworzeniem nowego przedsiębiorstwa,
b)
rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa,
c)
dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów lub
d)
zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego w istniejącym przedsiębiorstwie;
2)
nabycie środków trwałych bezpośrednio związanych z przedsiębiorstwem, które zostało zamknięte lub zostałoby zamknięte, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym środki są nabywane przez inwestora niezależnego od zbywcy.
2.
Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, dotyczącego inwestora niezależnego od zbywcy, nie stosuje się w przypadku przekazania mikroprzedsiębiorstwa albo małego przedsiębiorstwa rodzinie pierwotnego właściciela albo pierwotnych właścicieli lub byłym pracownikom.
3.
Nową inwestycją nie jest:
1)
inwestycja prowadząca wyłącznie do odtworzenia zdolności produkcyjnych;
2)
samo nabycie udziałów lub akcji przedsiębiorstwa.
4.
Przy udzielaniu pomocy na nowe inwestycje jest niedozwolone stosowanie ograniczeń sektorowych, z wyłączeniem nowych inwestycji z zakresu turystyki w rozumieniu art. 2 pkt 25 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
§  10.
Regionalna pomoc inwestycyjna może być udzielana przedsiębiorcom na nową inwestycję, przy czym wartość tej pomocy jest obliczana w odniesieniu do wydatków kwalifikowalnych inwestycyjnych na realizację nowej inwestycji albo wydatków kwalifikowalnych na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z realizacją nowej inwestycji.
§  11.
1.
Do wydatków kwalifikowalnych inwestycyjnych na realizację nowej inwestycji zalicza się niezbędne do jej realizacji wydatki na:
1)
nabycie prawa własności lub prawa wieczystego użytkowania nieruchomości;
2)
nabycie, wytworzenie oraz instalację i uruchomienie środków trwałych, w tym:
a)
budowli i budynków, pod warunkiem że ich nabycie pozostaje w bezpośrednim związku z celami projektu objętego pomocą na nowe inwestycje,
b)
maszyn i urządzeń,
c)
narzędzi, przyrządów i aparatury,
d)
wyposażenia technicznego do prac biurowych,
e)
infrastruktury technicznej związanej z nową inwestycją, w szczególności dróg wewnętrznych, przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych lub telekomunikacyjnych;
3)
nadzór inwestorski, w tym inwestora zastępczego, oraz nadzór autorski, pod warunkiem że stanowią integralną część wydatków na nabycie prawa własności lub prawa wieczystego użytkowania nieruchomości, lub środków trwałych, w ramach projektu objętego pomocą na nowe inwestycje;
4)
prace przygotowawcze na terenie budowy:
a)
wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie,
b)
wykonanie niwelacji terenu,
c)
zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów,
d)
wykonanie przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy;
5)
prace polegające na demontażu, rozbiórce lub remoncie, pod warunkiem że pozostają w bezpośrednim związku z celami projektu objętego pomocą na nowe inwestycje;
6)
nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie patentów, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
a)
będą wykorzystywane wyłącznie w ramach przedsiębiorstwa objętego pomocą na nowe inwestycje,
b)
będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,
c)
będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych, przy czym kupujący nie może sprawować nad sprzedawcą, a sprzedawca nad kupującym kontroli, o której mowa w art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz. Urz. UE L 24 z 29.01.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 40),
d)
będą stanowić aktywa przedsiębiorcy przez okres co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy przez okres co najmniej 3 lat;
7)
roboty budowlane, prace konserwatorskie lub restauratorskie.
2.
Nabycie środków trwałych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, może nastąpić również w drodze umowy leasingu.
3.
W przypadku gdy przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 2, jest leasing ruchomych środków trwałych, powinna ona zawierać zobowiązanie do przeniesienia własności tych środków na przedsiębiorcę po zakończeniu trwania umowy.
4.
W przypadku gdy przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 2, jest leasing nieruchomości, powinien on trwać przez okres co najmniej 5 lat, a w przypadku regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej mikroprzedsiębiorcy, małemu lub średniemu przedsiębiorcy przez okres co najmniej 3 lat, od przewidywanego terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji.
5.
Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nabyte przez przedsiębiorcę innego niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca powinny być nowe, chyba że są to środki trwałe, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 2.
6.
W przypadku przedsiębiorcy innego niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uwzględnia się w wysokości nieprzekraczającej 50 % wydatków kwalifikowalnych.
7.
W sektorze transportu do wydatków kwalifikowalnych nie zalicza się wydatków na zakup środków transportu i urządzeń transportowych.
8.
Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz nabycia wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami o rachunkowości.
§  12.
Do wydatków kwalifikowalnych na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z realizacją nowej inwestycji zalicza się dwuletnie koszty płacy nowo zatrudnionych pracowników, na które składają się:
1)
wynagrodzenia brutto,
2)
obowiązkowe składki, w tym składki na ubezpieczenia społeczne,
3)
koszty opieki nad dziećmi i nad rodzicami

- jeżeli są spełnione warunki określone w art. 12 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.

§  13.
1.
Maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej na pokrycie wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 11 ust. 1 i § 12, jest liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do tych wydatków kwalifikowalnych i wynosi:
1)
50 % - na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego;
2) 2
40% - na obszarach należących do województw: śląskiego, pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego;
3) 3
30% - na obszarze należącym do województwa mazowieckiego.
2.
Z wyłączeniem regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej w sektorze transportu oraz z wyłączeniem regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego, maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w ust. 1, może ulec zwiększeniu o:
1)
10 punktów procentowych - w przypadku średniego przedsiębiorcy;
2)
20 punktów procentowych - w przypadku mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy.
3.
Maksymalną wartość regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego ustala się zgodnie z wzorem określonym w § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. Nr 190, poz. 1402).
4.
W przypadku obliczania maksymalnej wartości regionalnej pomocy inwestycyjnej w odniesieniu do wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 11 ust. 1, wkład własny przedsiębiorcy powinien wynosić co najmniej 25 % tych wydatków i pochodzić ze środków własnych lub z zewnętrznych źródeł finansowania, w formie pozbawionej wsparcia ze środków publicznych.
§  14.
1.
Regionalna pomoc inwestycyjna obliczana na podstawie wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 11 ust. 1, może być udzielana wraz z regionalną pomocą inwestycyjną obliczaną na podstawie wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 12, pod warunkiem że łączna wartość tej pomocy nie przekracza maksymalnej intensywności regionalnej pomocy inwestycyjnej, o której mowa w § 13 ust. 1 i 2, albo maksymalnej wartości regionalnej pomocy inwestycyjnej ustalonej zgodnie z wzorem określonym w § 4 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 13 ust. 3.
2.
Ustalając, czy łączna wartość regionalnej pomocy inwestycyjnej nie przekracza maksymalnej intensywności regionalnej pomocy inwestycyjnej, o której mowa w § 13 ust. 1 i 2, albo maksymalnej wartości regionalnej pomocy inwestycyjnej ustalonej zgodnie z wzorem określonym w § 4 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 13 ust. 3, bierze się pod uwagę maksymalną intensywność pomocy albo maksymalną wartość pomocy, w odniesieniu do wyższej kwoty wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 11 ust. 1, albo wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 12.
§  15.
Do wydatków kwalifikowalnych na prace przygotowawcze i usługi doradcze związane z przygotowaniem nowej inwestycji zalicza się wydatki niezbędne do jej przygotowania, w szczególności na:
1)
przygotowanie dokumentacji technicznej;
2)
przygotowanie ekspertyz, badań, analiz technicznych, finansowych, ekonomicznych oraz specjalistycznych, w tym biznesplanu, studium wykonalności projektu i raportu oddziaływania na środowisko.
§  16.
Do wydatków kwalifikowalnych na usługi doradcze związane z realizacją nowej inwestycji zalicza się niezbędne wydatki na zakup tych usług.
§  17.
Pomoc na prace przygotowawcze i usługi doradcze związane z przygotowaniem nowej inwestycji oraz pomoc na usługi doradcze związane z realizacją nowej inwestycji może być udzielana wyłącznie mikroprzedsiębiorcy, małemu lub średniemu przedsiębiorcy zgodnie z art. 26 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
§  18.
Maksymalna intensywność pomocy na prace przygotowawcze i usługi doradcze związane z przygotowaniem nowej inwestycji oraz pomocy na usługi doradcze związane z realizacją nowej inwestycji wynosi 50 % wydatków kwalifikowalnych.
§  19.
Naliczony podatek od towarów i usług zalicza się do wydatków kwalifikowalnych, jeżeli przedsiębiorcy nie przysługuje prawo zwrotu lub odliczenia tego podatku.
§  20.
1.
Regionalna pomoc inwestycyjna na duże projekty inwestycyjne, udzielana zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu, stanowi pomoc indywidualną podlegającą notyfikacji Komisji Europejskiej i może być udzielona po zatwierdzeniu jej przez Komisję Europejską, w przypadku gdy łączna wartość tej pomocy przekracza równowartość:
1) 4
22,5 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarze należącym do województwa mazowieckiego;
2) 5
30 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarach należących do województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, śląskiego;
3)
37,5 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego.
2.
W przypadku pomocy na prace przygotowawcze i usługi doradcze związane z przygotowaniem nowej inwestycji oraz pomocy na usługi doradcze związane z realizacją nowej inwestycji, pomoc ta podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej w przypadku określonym w art. 6 ust. 1 lit. c rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
§  21.
1.
Pomoc na nowe inwestycje udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym z pomocą de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5, z późn. zm.) oraz pomocą z budżetu Unii Europejskiej, udzieloną przedsiębiorcy, niezależnie od jej formy i źródła.
2.
Łączna wartość pomocy na nowe inwestycje nie może przekroczyć maksymalnych pułapów intensywności pomocy określonych dla danego przeznaczenia pomocy w przepisach Unii Europejskiej.
§  22.
1.
Przedsiębiorca składa wniosek o udzielenie pomocy na nowe inwestycje, zwany dalej "wnioskiem", do funduszu rozwoju obszarów miejskich.
2.
Wniosek zawiera w szczególności:
1)
nazwę przedsiębiorcy;
2)
tytuł i miejsce realizacji nowej inwestycji;
3)
cel realizacji nowej inwestycji;
4)
opis nowej inwestycji;
5)
opis rezultatów realizacji nowej inwestycji;
6)
planowane terminy rozpoczęcia i zakończenia realizacji nowej inwestycji;
7)
wartość nowej inwestycji;
8)
wydatki kwalifikowalne;
9)
wnioskowaną kwotę pomocy na nowe inwestycje wraz z danymi niezbędnymi do jej obliczenia;
10)
źródła finansowania nowej inwestycji.
3.
Do wniosku przedsiębiorca załącza informacje przygotowane zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 312).
4.
Fundusz rozwoju obszarów miejskich dokonuje oceny wniosku w oparciu o kryteria odnoszące się do:
1)
celu pomocy na nową inwestycję i realizacji nowej inwestycji, o której mowa w § 9 ust. 1;
2)
wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 11 ust. 1, § 12, 15 i 16;
3)
maksymalnej intensywności pomocy, o której mowa w § 13 ust. 1 i 2 i § 18;
4)
utrzymania nowej inwestycji zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
5.
Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 4, przedsiębiorcy może być udzielona, na podstawie umowy, pomoc na nowe inwestycje, przeznaczona na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 11 ust. 1, § 12, 15 i 16.
6.
Fundusz rozwoju obszarów miejskich przekazuje przedsiębiorcy informacje, o których mowa w art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z 2008 r. Nr 93, poz. 585 oraz z 2010 r. Nr 18, poz. 99).
§  23.
1.
Prace inwestycyjne związane z realizacją nowej inwestycji mogą się rozpocząć po złożeniu przez przedsiębiorcę wniosku.
2.
W przypadku przedsiębiorcy innego niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca oprócz warunku, o którym mowa w ust. 1, fundusz rozwoju obszarów miejskich, przed udzieleniem pomocy na nowe inwestycje, dodatkowo sprawdza, że złożona dokumentacja zakłada spełnienie co najmniej jednego z kryteriów określonych w art. 8 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
3.
Przez rozpoczęcie prac inwestycyjnych związanych z realizacją nowej inwestycji należy rozumieć rozpoczęcie robót budowlanych, o których mowa w art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623), lub złożenie pierwszego oświadczenia woli dotyczącego nabycia ruchomych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
4.
W przypadku gdy wniosek dotyczy nowej inwestycji stanowiącej jeden z etapów przedsięwzięcia inwestycyjnego o charakterze wieloetapowym, rozpoczęcie prac inwestycyjnych, o których mowa w ust. 3, następuje z chwilą rozpoczęcia robót budowlanych lub złożenia pierwszego oświadczenia woli dotyczącego nabycia ruchomych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, w zakresie dotyczącym nowej inwestycji opisanej we wniosku.
5.
Nabycie nieruchomości nie stanowi rozpoczęcia prac inwestycyjnych, o których mowa w ust. 3, ani prac przygotowawczych związanych z przygotowaniem nowej inwestycji.
§  24.
1.
Prace przygotowawcze i usługi doradcze związane z przygotowaniem nowej inwestycji mogą się rozpocząć przed złożeniem przez przedsiębiorcę wniosku, jednak nie mogą być rozpoczęte wcześniej niż po dniu 1 stycznia 2009 r.
2.
Usługi doradcze związane z realizacją nowej inwestycji mogą rozpocząć się po złożeniu przez przedsiębiorcę wniosku.
3.
Przez rozpoczęcie prac przygotowawczych i usług doradczych związanych z przygotowaniem nowej inwestycji oraz usług doradczych związanych z realizacją nowej inwestycji należy rozumieć złożenie pierwszego oświadczenia woli dotyczącego zlecenia wykonania tych prac lub usług.
§  25. 6
Pomoc na nowe inwestycje jest udzielana do dnia określonego w art. 44 ust. 3 zdanie drugie rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
§  26.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 216, poz. 1600).
2 § 13 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 26 listopada 2013 r. (Dz.U.2013.1430) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 grudnia 2013 r.
3 § 13 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 26 listopada 2013 r. (Dz.U.2013.1430) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 grudnia 2013 r.
4 § 20 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 listopada 2013 r. (Dz.U.2013.1430) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 grudnia 2013 r.
5 § 20 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 listopada 2013 r. (Dz.U.2013.1430) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 grudnia 2013 r.
6 § 25 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 26 listopada 2013 r. (Dz.U.2013.1430) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 grudnia 2013 r.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.254.1709

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie regionalnej pomocy inwestycyjnej przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych.
Data aktu: 21/12/2010
Data ogłoszenia: 30/12/2010
Data wejścia w życie: 30/12/2010