Szczegółowy zakres opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 czerwca 2009 r.
w sprawie szczegółowego zakresu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy

Na podstawie art. 121 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, w tym:
1)
szczegółowy zakres informacji koniecznych do sporządzania planów oraz sposób ich wykorzystania i przetwarzania;
2)
zakres identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych i oceny ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych;
3)
wymagania, jakie należy spełnić przy ustalaniu celów środowiskowych;
4)
zakres analiz ekonomicznych związanych z korzystaniem z wód;
5)
częstotliwość weryfikacji pozyskiwanych informacji i sporządzanych dokumentów.
§  2.
Na potrzeby opracowywania planów gospodarowania wodami i ich aktualizacji jednolite części wód powierzchniowych, zwane dalej "JCWP", grupuje się w scalone części wód powierzchniowych, zwane dalej "SCWP".
§  3.
1.
Szczegółowy zakres informacji koniecznych do sporządzania planów gospodarowania wodami obejmuje:
1)
ogólny opis charakterystyki obszaru dorzecza, w tym:
a)
dla wód powierzchniowych:
graficzne przedstawienie położenia i granic wraz z podaniem typów i ustalonych warunków referencyjnych dla JCWP,
graficzne przedstawienie położenia i granic SCWP,
b)
dla wód podziemnych - graficzne przedstawienie położenia i granic jednolitych części wód podziemnych, zwanych dalej "JCWPd";
2)
wykazy jednolitych części wód sporządzone na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne, zwanej dalej "ustawą";
3)
określenie i graficzne przedstawienie obszarów chronionych, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 5 ustawy, oraz wskazanie prawodawstwa wspólnotowego, krajowego lub aktów prawa miejscowego, na podstawie którego zostały wyznaczone;
4)
mapę sieci monitoringu ustalonego do celów oceny stanu wód;
5)
ocenę stanu wód powierzchniowych i podziemnych dokonaną zgodnie z rozporządzeniami wydanymi na podstawie art. 38a ust. 1 i 3 ustawy;
6)
cele środowiskowe zidentyfikowane dla poszczególnych JCWP, JCWPd i obszarów chronionych;
7)
informacje o zbiornikach wód śródlądowych powierzchniowych i podziemnych z ich wstępną oceną przeprowadzoną pod kątem wykorzystania dla zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia;
8)
podsumowanie identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych i oceny ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych;
9)
wyniki identyfikacji oddziaływań zmian poziomów wód podziemnych;
10)
podsumowanie analiz ekonomicznych korzystania z wód;
11)
podsumowanie działań podstawowych i uzupełniających w poszczególnych SCWP, programu wodno-środowiskowego kraju z uwzględnieniem podziału na obszary dorzeczy, zawierające sposób osiągnięcia ustanowionych celów środowiskowych i przewidywanych odstępstw od ich realizacji;
12)
informacje dotyczące działań zastosowanych w celu niedopuszczenia do wzrostu zanieczyszczeń wód morskich;
13)
warunki i wskaźniki wystąpienia okoliczności powodujących czasowe pogorszenie stanu wód;
14)
wykaz pozostałych szczegółowych programów i planów gospodarowania dotyczących zlewni, sektorów gospodarki, problemów lub typów wód wraz z krótką charakterystyką oraz przedstawieniem powiązań z planami gospodarowania wodami;
15)
podsumowanie działań podjętych na rzecz informowania i udziału społeczeństwa, o których mowa w art. 119 ust. 7 ustawy, oraz ich wyników i dokonanych na tej podstawie zmian w planach gospodarowania wodami;
16)
informacje o organach właściwych w sprawach gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza;
17)
informacje o sposobach i procedurach pozyskiwania informacji i dokumentacji źródłowej wykorzystanej do sporządzenia planów gospodarowania wodami oraz informacji o spodziewanych wynikach.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, mogą być dostosowane do odpowiedniego w tym zakresie postępu naukowo-technicznego oraz powinny być gromadzone w sposób umożliwiający przesyłanie, przetwarzanie danych, przeprowadzanie analiz, sporządzanie raportów, a także ich graficzną prezentację w formie map poglądowych, przy użyciu systemów informacji geograficznej (GIS).
§  4.
Zakres identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych i oceny ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych obejmuje:
1)
zestawienie i ocenę punktowych źródeł zanieczyszczeń;
2)
zestawienie i ocenę rozproszonych źródeł zanieczyszczeń, w tym charakterystykę sposobu użytkowania gruntów;
3)
zestawienie i ocenę oddziaływań mających wpływ na ilościowy stan wód, w tym pobory wód;
4)
analizę innych niż wymienione w pkt 1-3 wpływów działalności człowieka na stan wód.
§  5.
Przy ustalaniu celów środowiskowych dla jednolitych części wód oraz obszarów chronionych należy spełnić następujące wymagania:
1)
uwzględnić sposób wykorzystania wód;
2)
uzasadnić przyczyny ustalania mniej rygorystycznych celów dla wybranych JCWP, JCWPd;
3)
uzasadnić przyczyny przesunięcia terminu osiągnięcia celów środowiskowych dla JCWP, JCWPd na kolejne cykle planistyczne, uwzględniając w tym aspekty ekonomiczne, społeczne i naturalne.
§  6.
Zakres analiz ekonomicznych związanych z korzystaniem z wód obejmuje:
1)
analizę usług wodnych w obszarze dorzecza i stopnia zwrotu ich kosztów, z uwzględnieniem kosztów środowiskowych i zasobowych;
2)
informacje związane z przygotowaniem zestawienia najefektywniejszych ekonomicznie działań w odniesieniu do sposobów wykorzystania wód.
§  7.
Pierwsza weryfikacja i aktualizacja planów gospodarowania wodami, a także pozyskiwanych informacji i sporządzanych dokumentów, zostanie dokonana nie później niż do dnia 22 grudnia 2015 r., a następnie będzie dokonywana co 6 lat.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2255, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, Nr 64, poz. 427, Nr 75, poz. 493, Nr 88, poz. 587, Nr 147, poz. 1033, Nr 176, poz. 1238, Nr 181, poz. 1286 i Nr 231, poz. 1704 oraz z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 i Nr 227, poz. 1505.

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu i trybu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy oraz warunków korzystania z wód regionu wodnego (Dz. U. Nr 126, poz. 1318), które zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 3 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 130, poz. 1087) utraciło moc z dniem 30 lipca 2006 r.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024