Organizacja wewnętrzna i zasady funkcjonowania Rady do Spraw Polaków na Wschodzie.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 5 marca 2008 r.
w sprawie organizacji wewnętrznej i zasad funkcjonowania Rady do Spraw Polaków na Wschodzie

Na podstawie art. 9 ust. 5 pkt 1-3 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (Dz. U. Nr 180, poz. 1280) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wewnętrzną organizację i tryb pracy Rady do Spraw Polaków na Wschodzie, zwanej dalej "Radą";
2)
tryb wyboru, uprawnienia i obowiązki przewodniczącego Rady;
3)
wysokość wynagrodzenia przysługującego członkom Rady za udział w pracach Rady oraz sposób pokrywania pozostałych wydatków związanych z pracami Rady.
§  2.
1.
Rada dokonuje wyboru przewodniczącego Rady spośród swoich członków w głosowaniu tajnym, większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady. W tym samym trybie Rada dokonuje odwołania z funkcji przewodniczącego Rady.
2.
Rada i przewodniczący Rady pełnią swoje obowiązki do czasu pierwszego posiedzenia Rady nowej kadencji.
3.
Pierwsze posiedzenie Rady nowej kadencji zwołuje dotychczasowy przewodniczący Rady, w terminie 14 dni od dnia powołania członków Rady nowej kadencji.
§  3.
1.
Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady i reprezentuje Radę na zewnątrz.
2.
Przewodniczący Rady:
1)
ustala plan pracy Rady;
2)
zwołuje posiedzenia Rady, przewodniczy im oraz ustala ich porządek dzienny;
3)
wyznacza, spośród członków Rady, sprawozdawców dla spraw rozpatrywanych przez Radę;
4)
reprezentuje Radę przed innymi organami i instytucjami;
5)
reprezentuje Radę w postępowaniu przed sądem administracyjnym lub wyznacza w tym celu innego członka Rady;
6)
wyznacza członkom Rady zadania związane z działalnością Rady;
7)
w uzasadnionych przypadkach może zlecać wykonanie tłumaczeń na potrzeby postępowania toczącego się przed Radą;
8)
w uzasadnionych przypadkach może powoływać biegłych lub ekspertów do udziału w postępowaniu toczącym się przed Radą;
9)
wykonuje inne zadania przewidziane w przepisach prawa.
3.
W czasie nieobecności przewodniczącego Rady jego zadania wykonuje, na podstawie pisemnego upoważnienia, wyznaczony członek Rady.
§  4.
Rada obraduje na posiedzeniach. Posiedzenia odbywają się co najmniej dwa razy w miesiącu, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
§  5.
1.
Przewodniczący Rady zawiadamia na piśmie członków Rady o terminie, miejscu i porządku dziennym posiedzenia, nie później niż na 3 dni przed planowanym terminem, załączając materiały, które mają być przedmiotem obrad.
2.
W posiedzeniu, na pisemne zaproszenie przewodniczącego Rady lub na wniosek członków Rady, mogą uczestniczyć, w charakterze doradczym bez prawa do głosowania, eksperci lub biegli.
3.
W razie nieobecności na posiedzeniu przewodniczącego Rady posiedzeniu przewodniczy wskazany przez niego członek Rady.
§  6.
1.
Przewodniczący posiedzenia otwiera posiedzenie i prowadzi obrady po stwierdzeniu obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2.
Sprawę przeznaczoną do rozpoznania przez Radę referuje sprawozdawca.
3.
Z ważnych przyczyn Rada może postanowić o odroczeniu posiedzenia, z równoczesnym wyznaczeniem nowego terminu posiedzenia. Członków Rady obecnych na posiedzeniu uznaje się za zawiadomionych, a nieobecnych zawiadamia się na piśmie.
§  7.
1.
Po rozpoznaniu sprawy przewodniczący posiedzenia zarządza naradę, a po jej zakończeniu zarządza głosowanie nad orzeczeniem.
2.
Podczas narady i głosowania obecni mogą być tylko członkowie Rady.
3.
Orzeczenie zapada większością głosów, a w razie równej liczby głosów przesądza głos przewodniczącego posiedzenia.
4.
Orzeczenie podpisują wszyscy członkowie Rady obecni na posiedzeniu.
5.
Uzasadnienie orzeczenia sporządza sprawozdawca.
§  8.
1.
Posiedzenia Rady są protokołowane.
2.
Protokół posiedzenia zawiera w szczególności:
1)
datę, miejsce i czas trwania posiedzenia;
2)
listę członków Rady i innych osób obecnych na posiedzeniu;
3)
informację na temat przebiegu obrad i rozpatrywanych spraw;
4)
informację o orzeczeniu wydanym przez Radę;
5)
inne sprawy, których odnotowanie zarządza przewodniczący posiedzenia.
3.
Protokół podpisują przewodniczący posiedzenia oraz protokolant, pracownik komórki organizacyjnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, wykonującej obsługę administracyjną i kancelaryjną Rady.
§  9.
Orzeczenie wraz z uzasadnieniem, aktami sprawy i protokołem przebiegu posiedzenia przewodniczący Rady przekazuje dyrektorowi komórki organizacyjnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, wykonującej obsługę administracyjną i kancelaryjną Rady.
§  10.
1.
Wydatki związane z pracami Rady są pokrywane ze środków, o których mowa w art. 9 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka.
2.
Do wydatków, o których mowa w ust. 1, należą:
1)
wynagrodzenie członków Rady;
2)
koszty diet oraz podróży i zakwaterowania;
3)
koszty tłumaczeń;
4)
koszty ekspertyz i opinii;
5)
zasądzone koszty postępowania sądowo-administracyjnego.
3.
Wydatkowanie środków następuje na wniosek przewodniczącego Rady.
§  11.
1. 1
Członkom Rady przysługuje wynagrodzenie za udział w pracach Rady, płatne z dołu, w wysokości:
1)
2.000 zł - wynagrodzenie miesięczne dla przewodniczącego Rady;
2)
1.000 zł - wynagrodzenie miesięczne dla pozostałych członków Rady;
3)
120 zł - wynagrodzenie za udział w postępowaniu przed sądem administracyjnym.
2.
Za nieobecność na posiedzeniach członkom Rady zmniejsza się wynagrodzenie miesięczne, proporcjonalnie do liczby odbytych posiedzeń Rady w danym miesiącu.
§  12.
Wydatki na diety oraz zwrot kosztów podróży i zakwaterowania członków Rady są pokrywane na zasadach określonych w przepisach dotyczących wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej, wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.1)).
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 29 marca 2008 r.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615 oraz z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672.

1 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 lutego 2009 r. (Dz.U.09.33.258) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2009 r.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024