Zm.: rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU1)
z dnia 5 października 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków

Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. Nr 107, poz. 904) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy w zakresie art. 95 ust. 2 pkt 5 modele latające o masie dopuszczalnej do lotu nieprzekraczającej 30 kg.",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy w zakresie art. 209 statki powietrzne, o których mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 138 z 30.04.2004, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 785/2004".",

c)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:

"4a. Osoby eksploatujące lotnie, paralotnie przeznaczone do startu pieszego oraz spadochrony ubezpieczają się na warunkach określonych w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

4b. Osoby eksploatujące motolotnie oraz paralotnie nieprzeznaczone do startu pieszego ubezpieczają się na warunkach określonych w rozporządzeniu nr 785/2004.",

d)
uchyla się ust. 5;
2)
w załączniku nr 1 do rozporządzenia w pkt 8.5 uchyla się ppkt 3;
3)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia w pkt 8.5 uchyla się ppkt 3;
4)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia:
a)
w pkt 8.2 ppkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) świadectwo spełnienia wymagań technicznych, deklarację zgodności wydaną przez zatwierdzonego producenta, certyfikat typu lub inny dokument dopuszczający ten typ do użytkowania, a dla motolotni, o których mowa w § 7 ust. 1 rozporządzenia, metrykę motolotni z wpisem dopuszczającym do eksploatacji przed dniem 2 lipca 2005 r.;",

b)
w pkt 9.5 uchyla się ppkt 3;
5)
w załączniku nr 4 do rozporządzenia w pkt 9.5 uchyla się ppkt 3;
6)
w załączniku nr 5 do rozporządzenia w pkt 9.5 uchyla się ppkt 3;
7)
w załączniku nr 6 do rozporządzenia:
a)
pkt 1.1 otrzymuje brzmienie:

"1.1. Niniejsze przepisy określają wymagania dotyczące ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej osób eksploatujących: lotnie, paralotnie przeznaczone do startu pieszego oraz spadochrony, zwanych dalej "osobami eksploatującymi" - za szkody wyrządzone w związku z ruchem tych statków, zwanego dalej "ubezpieczeniem OC", a w szczególności zakres ubezpieczenia OC, termin powstania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną tego ubezpieczenia.",

b)
po pkt 1.2 dodaje się pkt 1.3 w brzmieniu:

"1.3. Ubezpieczenie OC może być zawierane także przez ośrodek szkolenia lotniczego lub inny podmiot organizujący loty, skoki spadochronowe lub zrzuty, jako ubezpieczenie zbiorowe i bezimienne, bez konieczności indywidualnego zawierania tego ubezpieczenia przez każdego uczestnika szkolenia, lotów, skoków lub zrzutów.",

c)
w pkt 2 uchyla się ppkt 1 i 2,
d)
po pkt 3.1 dodaje się pkt 3.1.1 w brzmieniu:

"3.1.1. Ubezpieczenie OC może być zawarte także jako rozszerzenie warunków innego rodzaju ubezpieczenia, w tym nieobowiązkowego.",

e)
pkt 3.2 otrzymuje brzmienie:

"3.2. Osoby eksploatujące statki powietrzne, użytkownicy oraz przewoźnicy lotniczy mogą ubezpieczyć się łącznie w ramach wspólnej sumy ubezpieczenia, jeżeli:

1) wykonują ten sam rodzaj działalności lotniczej oraz są zagrożeni tym samym rodzajem ryzyka;

2) wysokość sum ubezpieczenia odpowiada wysokościom limitów zawartych w niniejszych przepisach lub przepisach rozporządzenia nr 785/2004.",

f)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Ubezpieczeniem OC osób eksploatujących statki powietrzne jest objęta odpowiedzialność cywilna tych osób w rozumieniu art. 207 ustawy - za szkody wynikłe w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej, powstałe w związku z ruchem statków powietrznych, a także spowodowane przez jakąkolwiek osobę, zwierzę lub rzecz z nich wypadającą oraz użycie spadochronu w celach ratowniczych.",

g)
pkt 8 i 9 otrzymują brzmienie:

"8. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC osób eksploatujących statki powietrzne, o którym mowa w pkt 6.1, w zakresie szkód wyrządzonych osobom trzecim w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR.

9. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC osób eksploatujących prototyp statku powietrznego lub statek powietrzny, o którym mowa w pkt 1.1, dla którego nie wydano jeszcze dokumentów zdatności do lotu, skoku lub użycia, dopuszczony do lotu lub skoku w oparciu o przepisy wydane na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy lub na podstawie zgody Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, o której mowa w art. 49 ust. 1 ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR, a w odniesieniu do każdej osoby biorącej udział w locie lub skoku, niebędącej członkiem załogi, z tytułu jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 20.000 SDR.",

h)
uchyla się pkt 11-16,
i)
uchyla się tabele nr 1-3.
§  2.
Aeroklub Polski jest obowiązany, w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, przekazać Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego listę ośrodków i osób, które z jego upoważnienia wydawały dokumenty dopuszczające motolotnie do wykonywania lotów lub dokonywały w nich wpisów, w celu udostępnienia jej zainteresowanym podmiotom wydającym i przedłużającym pozwolenia na wykonywanie lotów motolotni.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829 oraz z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.197.1436

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków.
Data aktu: 05/10/2007
Data ogłoszenia: 25/10/2007
Data wejścia w życie: 09/11/2007