Sposób i tryb przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 5 września 2007 r.
w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę

Na podstawie art. 20a ust. 3 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób i tryb przeprowadzania audytu zewnętrznego, zwanego dalej "audytem", wydatkowania środków finansowych na naukę, o których mowa w ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki.
§  2.
Obowiązkowemu audytowi podlegają:
1)
projekty, w których całkowita wartość dofinansowania przekracza 2 mln zł (audyt projektu);
2)
jednostki naukowe, zwane dalej "jednostkami", które otrzymują środki na działalność statutową (audyt jednostki).
§  3.
1.
Audyt przeprowadza podmiot niezależny od audytowanej jednostki, posiadający odpowiednie kwalifikacje i wiedzę z zakresu audytu, zwany dalej "audytorem".
2.
Audyt mogą przeprowadzać:
1)
osoby spełniające warunki określone w art. 58 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm. 3 );
2)
osoby, o których mowa w art. 23 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832);
3)
osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zatrudniające przy przeprowadzaniu audytu osoby wymienione w pkt 1 i 2.
3.
Audytora wybiera jednostka na swój koszt, zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
§  4.
Celem przeprowadzenia audytu jest wydanie przez audytora opinii na temat:
1)
wiarygodności danych, zarówno liczbowych, jak i opisowych, zawartych w dokumentach związanych z realizowanym projektem lub prowadzoną przez jednostkę działalnością naukową;
2)
realizacji wydatków i uzyskania założonych efektów zgodnie z wymaganiami zawartymi we wniosku, decyzji i umowie o dofinansowanie;
3)
poprawnego sposobu udokumentowania i ewidencyjnego wyodrębnienia rzeczywistych operacji gospodarczych.
§  5.
Kierownik jednostki zapewnia warunki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia audytu, a w szczególności udostępnia obiekty, urządzenia i dokumenty oraz umożliwia bezzwłoczne udzielanie wyjaśnień.
§  6.
Audytor ma prawo wglądu do związanych z przeprowadzanym audytem informacji, danych i innych dokumentów, w tym zawartych na elektronicznych nośnikach informacji, oraz do wykonywania z nich kopii, odpisów, wyciągów, zestawień lub wydruków, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.
§  7.
1.
Pracownicy jednostki są obowiązani, na żądanie audytora, udzielać informacji i wyjaśnień oraz potwierdzać "za zgodność z oryginałem" kopie dokumentów i ich odpisy, wyciągi, zestawienia oraz wydruki.
2.
Udzielone ustnie informacje i złożone ustnie wyjaśnienia powinny zostać zaprotokołowane oraz podpisane przez audytora i przez osobę, która ich udzieliła lub je złożyła.
§  8.
Audyt projektu obejmuje w szczególności sprawdzenie:
1)
zgodności realizacji projektu z umową;
2)
poprawności polityki rachunkowości;
3)
funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej;
4)
poprawności księgowania wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu, zasadności wydatków, sposobu ich udokumentowania i ich wyodrębnienia w ewidencji księgowej;
5)
terminowości rozliczania otrzymanych środków finansowych;
6)
przepływów na rachunku bankowym związanych z projektem;
7)
wiarygodności sprawozdań z realizacji projektu;
8)
sposobu monitorowania realizacji celów projektu;
9)
przestrzegania przepisów o zamówieniach publicznych, finansach publicznych i rachunkowości;
10)
przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
11)
sposobu archiwizacji dokumentacji dotyczącej projektu;
12)
wykonania zaleceń wcześniejszych kontroli i audytów.
§  9.
Audyt projektu powinien zostać rozpoczęty po zrealizowaniu co najmniej 80 % planowanych wydatków związanych z projektem i zakończony przed złożeniem końcowego sprawozdania z realizacji projektu.
§  10.
Audyt jednostki obejmuje sprawdzenie jednego roku, z okresu 3 lat poprzedzających rok przeprowadzania audytu, wybranego na podstawie przeprowadzonej analizy ryzyka, w tym:
1)
podstaw prawnych działalności jednostki;
2)
poprawności polityki rachunkowości i funkcjonowania procedur kontroli finansowej;
3)
realizacji planu rzeczowo-finansowego oraz budżetu jednostki;
4)
wniosku o dotację statutową;
5)
ankiety jednostki naukowej;
6)
funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej;
7)
sposobu udokumentowania i zatwierdzania wyników działalności badawczej;
8)
przestrzegania przepisów o zamówieniach publicznych, finansach publicznych i rachunkowości;
9)
przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
10)
realizacji wniosków z wcześniejszych kontroli i audytów;
11)
poprawności ewidencji księgowej;
12)
wyodrębnienia w ewidencji księgowej wydatków realizowanych z dotacji;
13)
celowości i zasadności wydatków sfinansowanych z dotacji statutowej.
§  11.
1.
W przypadkach wymagających specjalnej wiedzy, umiejętności lub kwalifikacji audytor może powołać na swój koszt rzeczoznawcę.
2.
Opinia sporządzona przez rzeczoznawcę nie jest wiążąca dla audytora.
§  12.
1.
Na podstawie zebranych dokumentów i dowodów audytor sporządza pisemnie sprawozdanie z audytu, zwane dalej "sprawozdaniem".
2.
Sprawozdanie określa, czy otrzymane środki finansowe zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem i przepisami prawa oraz czy księgi rachunkowe są prowadzone prawidłowo.
3.
Sprawozdanie powinno w sposób bezstronny, kompletny, zrozumiały, jednoznaczny i zgodny ze stanem faktycznym przedstawiać wyniki audytu.
4.
Audytor jest obowiązany zachować poufność i nie naruszać tajemnic handlowych jednostki. Nie może to jednak wpływać na merytoryczną treść sprawozdania.
§  13.
Sprawozdanie zawiera w szczególności:
1)
oznaczenie sprawozdania;
2)
datę jego sporządzenia;
3)
nazwę i adres oraz dane jednostki;
4)
nazwę i numer projektu;
5)
oświadczenie audytora oraz osób wykonujących czynności audytu o niezależności od badanej jednostki;
6)
imiona, nazwiska, adresy i numery uprawnień audytorów wykonujących czynności audytu;
7)
cele audytu;
8)
podmiotowy i przedmiotowy zakres audytu;
9)
termin, w którym przeprowadzono audyt;
10)
zwięzły opis działań jednostki w obszarze objętym audytem;
11)
zwięzłą ocenę sytuacji ekonomicznej w przypadku wykonania audytu jednostki;
12)
ocenę adekwatności, skuteczności i efektywności systemu zarządzania i kontroli w obszarze działalności jednostki objętej audytem;
13)
informację o metodzie doboru i wielkości próby do badania;
14)
zaprezentowanie wyników badania, w tym obszarów, w których stwierdzono nieprawidłowości;
15)
określenie nieprawidłowości oraz analizę ich przyczyn i skutków;
16)
zalecenia w sprawie usunięcia stwierdzonych uchybień;
17)
podpisy audytorów uczestniczących w audycie;
18)
podpisy reprezentantów audytora, jeśli audytorem jest osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.
§  14.
Wszystkie strony sprawozdania powinny być ponumerowane i parafowane.
§  15.
Wnioski i opinie zawarte w sprawozdaniu powinny wynikać z dokumentacji audytu.
§  16.
1.
Dokumentacja audytu, łącznie ze sprawozdaniem, jest przekazywana jednostce w terminie 7 dni od dnia zakończenia audytu.
2.
Dokumentacja audytu podlega przechowaniu przez jednostkę przez okres 2 lat od dnia jej otrzymania.
3.
Sprawozdanie z audytu podlega przechowaniu przez okres 5 lat.
§  17.
Jednostka jest obowiązana przekazać ministrowi właściwemu do spraw nauki egzemplarz sprawozdania oraz ewentualne stanowisko do ustaleń zawartych w sprawozdaniu w terminie 21 dni od dnia otrzymania sprawozdania.
§  18.
Audytor jest obowiązany do udzielania wyjaśnień w zakresie objętym audytem ministrowi właściwemu do spraw nauki oraz osobom przez niego upoważnionym.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 131, poz. 912).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484 oraz z 2007 r. Nr 115, poz. 795.
3 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984.

Zmiany w prawie

Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.170.1197

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób i tryb przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę.
Data aktu: 05/09/2007
Data ogłoszenia: 19/09/2007
Data wejścia w życie: 04/10/2007