Szczegółowe warunki i tryb przeprowadzania kontroli na miejscu i wizytacji w miejscu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 31 sierpnia 2007 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania kontroli na miejscu i wizytacji w miejscu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 32 pkt 3 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2013 r. poz. 173) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wizytacja w miejscu, o której mowa w art. 24 ust 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 65/2011 z dnia 27 stycznia 2011 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w odniesieniu do wprowadzenia procedur kontroli oraz do zasady wzajemnej zgodności w zakresie środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich (Dz. Urz. UE L 25 z 28.01.2011, str. 8, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 65/2011", jest przeprowadzana w przypadku wszystkich operacji inwestycyjnych, dla których określona we wniosku o przyznanie pomocy lub przyznana kwota pomocy:
1)
wynosi co najmniej:
a)
20% maksymalnej kwoty pomocy w przypadku działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, 17 i 18 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwanej dalej "ustawą", oraz w przypadku działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, dla operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy,
b)
35% maksymalnej kwoty pomocy w przypadku działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 20 ustawy;
2)
przekracza kwotę:
a)
500 000 zł w przypadku działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy, działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy - w zakresie scalania gruntów, działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 16 ustawy, oraz działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 19 ustawy - w zakresie operacji dotyczących gospodarki wodnościekowej, wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych, budowy, przebudowy, remontu lub wyposażenia targowiska stałego, tworzenia i umożliwienia dostępu do infrastruktury szerokopasmowego Internetu lub modernizacji takiej infrastruktury,
b)
300 000 zł w przypadku działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy - w zakresie gospodarowania rolniczymi zasobami wodnymi,
c)
10 000 zł w przypadku działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, dla operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy.
2.
W przypadku działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 22 ustawy, wizytacja w miejscu jest przeprowadzana w odniesieniu do operacji inwestycyjnych realizowanych przez lokalne grupy działania w ramach projektu współpracy, jeżeli suma kwot pomocy wynikających z wniosków o przyznanie pomocy złożonych przez te lokalne grupy działania oraz przyznanych tym lokalnym grupom działania w związku z realizacją tego projektu współpracy wynosi co najmniej 10% wysokości środków przewidzianych na to działanie obliczonych łącznie dla tych lokalnych grup działania na podstawie § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z 2013 r. poz. 861).
3.
W przypadku działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, 16a i 23 ustawy, wizytacja w miejscu jest przeprowadzana w odniesieniu do wszystkich operacji inwestycyjnych.
4.
W przypadku działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 15 ustawy, wizytacja w miejscu jest przeprowadzana w odniesieniu do wszystkich operacji inwestycyjnych w zakresie kosztów założenia.
5.
W przypadku działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, przez maksymalną kwotę pomocy, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, należy rozumieć maksymalną kwotę pomocy możliwą do otrzymania przez jednego beneficjenta w okresie realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy.
6.
Można odstąpić od przeprowadzenia wizytacji w miejscu w przypadku operacji, o których mowa w:
1)
ust. 1-3, jeżeli ryzyko, że nie zostaną spełnione warunki przyznania lub wypłaty pomocy albo że będą one realizowane niepoprawnie, jest niewielkie;
2)
ust. 1-4, jeżeli operacja wchodzi w skład próby w ramach kontroli na miejscu przeprowadzanej zgodnie z art. 25 rozporządzenia nr 65/2011.
7.
Wizytację w miejscu przeprowadza się również w przypadku, gdy istnieją uzasadnione wątpliwości co do spełnienia warunków przyznania lub wypłaty pomocy albo co do poprawnego realizowania operacji.
§  2.
1.
Kontrole na miejscu oraz wizytacje w miejscu są przeprowadzane przez co najmniej dwie osoby spełniające warunek, o którym mowa w art. 31 ust. 1 ustawy, zwane dalej "kontrolującymi".
1a.
Kontrole na miejscu przeprowadzane metodą teledetekcji w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 12 ustawy, mogą być przeprowadzane przez jednego kontrolującego.
2.
Kontrolujący przy wykonywaniu kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującymi w podmiocie kontrolowanym.
§  3.
Podmiot kontrolowany zapewnia kontrolującym warunki i środki techniczne niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
§  4.
Kierownik jednostki kontrolującej może wyłączyć kontrolującego z przeprowadzania kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu, jeżeli zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 24 Kodeksu postępowania administracyjnego.
§  5.
1.
Kontrolujący dokonują ustaleń stanu faktycznego na podstawie dowodów zebranych w toku kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu.
2.
Kontrolujący, jeżeli to konieczne, odpowiednio zabezpieczają zebrane w toku kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu dowody, w szczególności przez:
1)
oddanie na przechowanie kierownikowi podmiotu kontrolowanego lub upoważnionemu przez niego pracownikowi podmiotu kontrolowanego za pokwitowaniem;
2)
przechowanie u podmiotu kontrolowanego w oddzielnym i zamkniętym pomieszczeniu.
§  6.
O ujawnionych w toku kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu okolicznościach wskazujących na popełnienie przestępstwa kontrolujący niezwłocznie zawiadamia na piśmie kierownika jednostki kontrolującej.
§  7.
1.
Raport, o którym mowa w art. 31 ust. 5 ustawy, zwany dalej "raportem", zawiera w szczególności:
1)
datę i miejsce sporządzenia raportu;
2)
podstawę prawną do wykonywania kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu;
3)
oznaczenie podmiotu kontrolowanego;
4)
oznaczenie jednostki kontrolującej;
5)
określenie przedmiotu kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu i zakresu czynności kontrolnych wykonywanych w ramach tej kontroli lub wizytacji;
6)
datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych, wykonywanych w ramach kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu, z uwzględnieniem przerw w ich wykonywaniu;
7)
wskazanie imion i nazwisk kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kieruje wykonywaniem kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu;
8)
datę wydania i numery wszystkich upoważnień do wykonywania czynności kontrolnych;
9)
opis stwierdzonego w wyniku czynności kontrolnych stanu faktycznego, w tym wykrytych uchybień i ich zakresu;
10)
pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń, o których mowa w art. 31 ust. 8 ustawy, zwanych dalej "zastrzeżeniami", oraz o prawie do odmowy podpisania raportu;
11)
wykaz załączników do raportu.
2.
Raport jest sporządzany, w formie pisemnej, w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje podmiot kontrolowany, a drugi zatrzymują kontrolujący.
3.
Raport jest przekazywany podmiotowi kontrolowanemu w celu podpisania, w terminie 14 dni od dnia zakończenia wykonywania czynności kontrolnych.
4.
Jeżeli sporządzenie raportu wymaga dodatkowych wyjaśnień lub zasięgnięcia przez kontrolujących opinii, termin, o którym mowa w ust. 3, zostaje wydłużony o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub opinii.
5.
O zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 4, podmiot kontrolowany jest informowany na piśmie.
§  8.
1.
Podmiot kontrolowany przekazuje jednostce kontrolującej podpisany raport w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
2.
Podmiot kontrolowany może zgłaszać na piśmie zastrzeżenia przed podpisaniem raportu, w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, zwracając jednocześnie uprzednio otrzymany raport.
3.
Zgłoszone zastrzeżenia są poddawane przez kontrolujących analizie.
4.
Kontrolujący podejmują dodatkowe czynności w ramach kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu, jeżeli z analizy zastrzeżeń wynika potrzeba ich podjęcia.
5.
Jeżeli zgłoszone zastrzeżenia są zasadne, w całości albo w części, kontrolujący zmieniają lub uzupełniają w tym zakresie raport. Do zmiany i uzupełnienia raportu przepisy § 7 stosuje się odpowiednio.
6.
Jeżeli zastrzeżenia nie zostaną uwzględnione, w całości albo w części, kontrolujący przekazują podmiotowi kontrolowanemu pisemną informację zawierającą wskazanie przyczyn nieuwzględnienia tych zastrzeżeń.
7.
Informację, o której mowa w ust. 6, przekazuje się podmiotowi kontrolowanemu niezwłocznie, gdy zastrzeżenia nie zostały uwzględnione w całości, a jeżeli zostały uwzględnione w części - wraz z raportem zmienionym lub uzupełnionym w sposób określony w ust. 5.
§  9.
Do kontroli na miejscu w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 12 ustawy, przepisu § 7 ust. 3 nie stosuje się, a zastrzeżenia mogą być zgłaszane przez podmiot kontrolowany w terminie 14 dni od dnia otrzymania raportu, chyba że bezpośrednio po jej zakończeniu rolnik obecny podczas tej kontroli zgłosił te zastrzeżenia kontrolującemu.
§  10.
1.
Nieprzekazanie w terminie przez podmiot kontrolowany jednostce kontrolującej podpisanego raportu albo zastrzeżeń uważa się za odmowę podpisania raportu przez podmiot kontrolowany.
2.
Podmiot kontrolowany, który odmawia podpisania raportu, może złożyć, w terminie 7 dni od dnia otrzymania tego raportu albo od dnia otrzymania informacji wymienionej w § 8 ust. 6, pisemne wyjaśnienie zawierające wskazanie przyczyn tej odmowy.
§  11.
1.
Agencja płatnicza i podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, w razie potrzeby, przekazują podmiotowi kontrolowanemu na piśmie zalecenia pokontrolne, w terminie 14 dni od dnia otrzymania od podmiotu kontrolowanego podpisanego raportu, a w przypadku odmowy jego podpisania - od dnia otrzymania od podmiotu kontrolowanego tej odmowy albo od dnia, w którym ustalono na podstawie § 10, że podmiot kontrolowany odmówił podpisania raportu.
2.
Zalecenia pokontrolne zawierają w szczególności:
1)
informację o czynnościach kontrolnych w ramach kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu, do których się odnoszą;
2)
wskazanie uchybień stwierdzonych w ramach kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu oraz czynności, jakie należy podjąć, aby uniknąć skutków tych uchybień.
§  12.
Do kontroli na miejscu dotyczącej wniosków o przyznanie pomocy na 2007 rok w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 12 ustawy, przepisów rozporządzenia nie stosuje się.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kierował działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz.U.2011.248.1486).

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.1493 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i tryb przeprowadzania kontroli na miejscu i wizytacji w miejscu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Data aktu: 31/08/2007
Data ogłoszenia: 31/10/2014
Data wejścia w życie: 03/10/2007