Pisemne zgłoszenie urodzenia dziecka.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 2 lutego 2005 r.
w sprawie pisemnego zgłoszenia urodzenia dziecka

Na podstawie art. 40 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1986 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1688) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa wzór pisemnego zgłoszenia urodzenia dziecka oraz sposób jego wypełniania.
§  2. 
1. 
Pisemne zgłoszenie urodzenia dziecka, zwane dalej "zgłoszeniem", składa się z dwóch działów.
2. 
Dział I zgłoszenia, na podstawie dokumentacji medycznej, wypełniają: upoważniony pracownik zakładu opieki zdrowotnej, w którym urodziło się dziecko lub do którego została przyjęta kobieta z dzieckiem bezpośrednio po urodzeniu poza zakładem opieki zdrowotnej, oraz lekarz lub położna, którzy byli obecni przy urodzeniu.
3. 
W przypadku innym niż wymieniony w ust. 2, dział I zgłoszenia może wypełnić lekarz położnik po przeprowadzeniu badania matki i dziecka.
4. 
Dział II zgłoszenia wypełnia upoważniony pracownik urzędu stanu cywilnego.
5. 
W dziale I zgłoszenia zamieszcza się następujące dane i informacje:
1)
dotyczące matki dziecka:
a)
imię (imiona), nazwisko, nazwisko rodowe,
b)
data i miejsce urodzenia,
c)
numer ewidencyjny PESEL,
d)
miejsce stałego zameldowania,
e)
okres trwania ciąży,
f)
liczba wszystkich dzieci urodzonych przez matkę,
g)
data i dane dotyczące poprzedniego porodu;
2)
dotyczące dziecka:
a)
data i godzina urodzenia,
b)
miejsce (miejscowość) urodzenia,
c)
obywatelstwo,
d)
płeć,
e)
ciężar,
f)
długość,
g)
czas/moment zgonu;
3)
dotyczące porodu:
a)
charakterystyka porodu,
b)
miejsce porodu.
6. 
W dziale II zgłoszenia zamieszcza się następujące dane i informacje:
1)
dotyczące ojca dziecka:
a)
imię (imiona), nazwisko, nazwisko rodowe,
b)
data i miejsce urodzenia,
c)
numer ewidencyjny PESEL,
d)
miejsce stałego zameldowania;
2)
stan cywilny matki i ojca dziecka;
3)
datę zawarcia związku małżeńskiego;
4)
numer aktu małżeństwa;
5)
dotyczące wykształcenia matki i ojca dziecka;
6)
dotyczące źródła utrzymania matki i ojca dziecka;
7)
dotyczące dziecka:
a)
imię (imiona) dziecka,
b)
nazwisko,
c)
numer aktu urodzenia.
7. 
Wzór zgłoszenia określa załącznik do rozporządzenia.
§  3. 
Zgłoszenie wypełnia się starannie i czytelnie, zwracając uwagę, aby poszczególne dane nie wykraczały poza miejsce przeznaczone do ich wpisania.
§  4. 
Dla każdego dziecka wypełnia się odrębne zgłoszenie w dwóch egzemplarzach i przekazuje do urzędu stanu cywilnego właściwego ze względu na miejsce urodzenia, w terminach:
1)
14 dni od dnia urodzenia - dla żywego urodzenia;
2)
3 dni od dnia urodzenia - dla martwego urodzenia.
§  5. 
Do dnia 31 grudnia 2005 r. pisemne zgłoszenie urodzenia dziecka może być dokonywane na formularzu stosowanym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 134, poz. 1439).

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

Pisemne zgłoszenie urodzenia dziecka

wzór

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024