Warunki, jakie musi spełniać rynek regulowany.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 19 października 2005 r.
w sprawie warunków, jakie musi spełniać rynek regulowany

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
2)
sesji - rozumie się przez to sesję giełdową na rynku giełdowym, sesję lub dzień obrotu na towarowym rynku instrumentów finansowych, jak również dzień transakcyjny na rynku pozagiełdowym;
3)
członkach - rozumie się przez to podmioty dopuszczone do działalności na danym rynku regulowanym na podstawie umowy zawartej ze spółką prowadzącą rynek regulowany.
§  2.
Spółka prowadząca rynek regulowany zapewnia warunki do prowadzenia sprawnego i bezpiecznego obrotu na prowadzonym przez siebie rynku regulowanym, w tym w zakresie przebiegu zawieranych na tym rynku transakcji i rozliczeń.
§  3.
1.
Spółka prowadząca rynek regulowany obowiązana jest do zarządzania ryzykiem operacyjnym, na które narażony jest prowadzony przez nią rynek regulowany, a w szczególności do:
1)
opracowania zasad identyfikacji i szacowania poziomu tego ryzyka;
2)
zastosowania środków skutecznie ograniczających to ryzyko.
2.
W celu właściwego zarządzania ryzykiem spółka prowadząca rynek regulowany ustala pisemne procedury dotyczące:
1)
zarządzania technicznym funkcjonowaniem systemów informatycznych rynku regulowanego;
2)
bezpieczeństwa dostępu do systemów informatycznych rynku regulowanego przez jego członków;
3)
planów awaryjnych i zasad zachowania ciągłości działania w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych.
3.
Spółka prowadząca rynek regulowany ustala pisemne zasady sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem procedur, o których mowa w ust. 2 pkt 2.
§  4.
Spółka prowadząca rynek regulowany zapewnia upowszechnienie:
1)
informacji dotyczących ofert, transakcji i obrotów na prowadzonym przez nią rynku regulowanym, zawierających co najmniej następujące dane:
a)
pięć najlepszych ofert kupna i ofert sprzedaży w stosunku do ofert zamieszczonych w arkuszu zleceń - z wyszczególnieniem liczby zleceń i łącznego wolumenu zleceń dla każdego z poziomów cenowych,
b)
wielkość obrotów w ujęciu ilościowym oraz cenę i czas zawarcia transakcji - dla każdej transakcji zawartej na sesji,
c)
wielkość obrotów w ujęciu ilościowym oraz cenę zawarcia transakcji - dla każdej transakcji zawartej poza sesją (transakcji pakietowej),
d)
kursy otwarcia i zamknięcia, o ile obowiązek ich ustalenia wynika z regulacji obowiązujących na danym rynku regulowanym, kursy minimalny i maksymalny oraz wielkość obrotów w ujęciu wartościowym i ilościowym - dla instrumentów finansowych notowanych w systemie notowań ciągłych,
e)
kursy jednolite oraz wielkość obrotów w ujęciu wartościowym i ilościowym - dla instrumentów finansowych notowanych w systemie notowań jednolitych,
f)
wartość indeksów obliczanych przez spółkę, które są podstawą do określenia ceny (wartości) instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy,
g)
dzienną i ostateczną cenę rozliczeniową - dla instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy;
2)
informacji, otrzymanych od firmy inwestycyjnej organizującej alternatywny system obrotu lub zawierającej transakcje bezpośrednie, o kursach i obrotach instrumentami finansowymi, które są przedmiotem obrotu na danym rynku regulowanym i jednocześnie przedmiotem transakcji zawieranych w alternatywnym systemie obrotu lub przedmiotem transakcji bezpośrednich.
§  5.
Warunki upowszechniania przez spółkę prowadzącą rynek regulowany informacji, o których mowa w § 4 pkt 2, ustala się w umowie zawartej pomiędzy spółką prowadzącą rynek regulowany a firmą inwestycyjną organizującą alternatywny system obrotu lub zawierającą transakcje bezpośrednie.
§  6.
Upowszechnienie informacji, o których mowa w § 4:
1)
pkt 1 lit. a - następuje w czasie rzeczywistym;
2)
pkt 1 lit. b - następuje niezwłocznie po zawarciu transakcji;
3)
pkt 1 lit. c - następuje najpóźniej przed rozpoczęciem następnej sesji;
4)
pkt 1 lit. d, e i g - następuje niezwłocznie po zakończeniu sesji, z zastrzeżeniem, że kurs otwarcia jest upowszechniany niezwłocznie po jego ustaleniu;
5)
pkt 1 lit. f - następuje zgodnie z zasadami konstrukcji danego indeksu; zasady powinny przewidywać upowszechnienie niezwłocznie po zakończeniu sesji oraz nie rzadziej niż raz dziennie;
6)
pkt 2 - następuje niezwłocznie po ich otrzymaniu przez spółkę prowadzącą rynek regulowany.
§  7.
1.
Informacje, o których mowa w § 4, są upowszechniane w formie przekazu elektronicznego oraz przekazywane do agencji informacyjnej, o której mowa w art. 58 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. Nr 184, poz. 1539).
2.
W odniesieniu do udostępnianych w formie przekazu elektronicznego informacji, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. d, e i g, spółka prowadząca rynek regulowany zapewnia zabezpieczenie ich w sposób uniemożliwiający dokonanie w nich zmian przez osoby nieuprawnione.
3.
W przypadku stwierdzenia wprowadzenia przez osoby nieuprawnione zmian do udostępnionych w formie przekazu elektronicznego informacji, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. d, e i g, spółka prowadząca rynek regulowany zapewnia dokonania ich korekty z jednoczesnym wskazaniem, kiedy taka zmiana została wykryta, a także które informacje zostały zmienione oraz kiedy miała miejsce korekta.
§  8.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli wymaga tego bezpieczeństwo obrotu lub interes jego uczestników, spółka prowadząca rynek regulowany może podjąć decyzję o opóźnieniu bądź zawieszeniu upowszechniania informacji, o których mowa w § 4, zgodnie z warunkami określonymi w regulaminie rynku regulowanego obowiązującym na tym rynku.
§  9.
1.
Spółka prowadząca rynek regulowany obowiązana jest zapewnić, aby członkami prowadzonego przez nią rynku regulowanego były wyłącznie podmioty dysponujące odpowiednimi środkami organizacyjno-technicznymi, w tym w szczególności zatrudniające osoby, których kwalifikacje i doświadczenie gwarantują sprawny i bezpieczny udział w obrocie na danym rynku regulowanym.
2.
Spółka prowadząca rynek regulowany obowiązana jest dokonywać oceny w zakresie spełnienia wymagań, o których mowa w ust. 1, w oparciu o obiektywne kryteria przyjęte w formie pisemnej przez właściwy organ tej spółki.
3.
Upoważnienie osób, o których mowa w ust. 1, do dostępu do systemów giełdowych rynku regulowanego następuje po uprzednim dokonaniu weryfikacji ich kwalifikacji.
§  10.
Spółka prowadząca rynek regulowany organizuje i prowadzi system nadzoru nad członkami w celu zapewnienia przestrzegania przez te podmioty regulaminu oraz innych regulacji i procedur dotyczących funkcjonowania danego rynku regulowanego, wprowadzonych przez spółkę prowadzącą rynek regulowany.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 24 października 2005 r., z wyjątkiem przepisów § 3 i 10, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.2).
_________

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

2) Zakres spraw objętych w niniejszym rozporządzeniu był regulowany w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2001 r. w sprawie określenia warunków, jakie muszą spełniać urzędowe rynki giełdowe oraz emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tych rynkach (Dz. U. Nr 86, poz. 939 oraz z 2002 r. Nr 150, poz. 1241).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.207.1727

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki, jakie musi spełniać rynek regulowany.
Data aktu: 19/10/2005
Data ogłoszenia: 24/10/2005
Data wejścia w życie: 01/01/2006, 24/10/2005