Podział części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów na rok 2006.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 29 września 2005 r.
w sprawie podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów na rok 2006

Na podstawie art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów na 2006 r.
§  2.
Z kwoty części równoważącej subwencji ogólnej, o której mowa w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zwanej dalej "ustawą", wydziela się kwoty w wysokości:
1)
9 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 3;
2)
7 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 4;
3)
30 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 5;
4)
30 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 6;
5)
24% - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 7.
§  3.
1.
Kwotę, o której mowa w § 2 pkt 1, rozdziela się między powiaty, w których różnica wydatków na rodziny zastępcze między rokiem 2004 a rokiem 2003, powiększona o środki z rezerwy subwencji ogólnej, przyznane w 2004 r. na rodziny zastępcze, jest dodatnia.
2.
Wysokość należnej powiatowi kwoty stanowi iloczyn kwoty, o której mowa w § 2 pkt 1, i współczynnika udziału dodatniej różnicy wydatków powiatu na rodziny zastępcze w sumie dodatnich różnic.
3.
Współczynnik, o którym mowa w ust. 2, ustala się w następujący sposób:
1)
ustala się dodatnią różnicę między wydatkami powiatu poniesionymi w 2004 r. na rodziny zastępcze, powiększonymi o kwotę przyznaną w 2004 r. na rodziny zastępcze z rezerwy subwencji ogólnej, a wydatkami poniesionymi na rodziny zastępcze w 2003 r.;
2)
oblicza się sumę dodatnich różnic wydatków, o których mowa w pkt 1, dla powiatów spełniających warunek, o którym mowa w ust. 1;
3)
ustala się współczynnik udziału powiatu, obliczony do dziesiątego miejsca po przecinku, jako iloraz dodatniej różnicy powiatu, o której mowa w pkt 1, w sumie dodatnich różnic, o której mowa w pkt 2.
4.
Kwotę wydatków ustala się na podstawie danych wykazanych w sprawozdaniach budżetowych sporządzanych na podstawie odrębnych przepisów.
§  4.
1.
Kwotę, o której mowa w § 2 pkt 2, rozdziela się między powiaty, w których nie działa powiatowy urząd pracy, a zadania tej jednostki realizowane są przez inny powiat.
2.
Wysokość należnej powiatowi kwoty ustala się w następujący sposób:
1)
ustala się kwotę wydatków bieżących powiatowego urzędu pracy w roku 2004 r. w powiecie, w którym powiatowy urząd pracy w roku 2004 obejmował swoim zasięgiem działania obszar przekraczający granice tego powiatu;
2)
ustala się liczbę mieszkańców w 2004 r. na obszarze powiatów obsługiwanych przez jeden powiatowy urząd pracy;
3)
ustala się kwotę wydatków bieżących powiatowego urzędu pracy, poniesionych w 2004 r. na jednego mieszkańca, jako iloraz kwoty wydatków bieżących powiatowego urzędu pracy w powiecie, który w 2004 r. obejmował swoim zasięgiem działania obszar przekraczający granice tego powiatu, i liczby mieszkańców, o której mowa w pkt 2;
4)
ustala się kwotę części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatu, w którym nie ma powiatowego urzędu pracy, jako iloczyn liczby mieszkańców, o której mowa w pkt 2, i kwoty wydatków na jednego mieszkańca, o której mowa w pkt 3;
5)
w przypadku gdy suma kwot obliczonych dla wszystkich powiatów jest większa od kwoty przeznaczonej do podziału na ten cel, o której mowa w § 2 pkt 2, wysokość należnej powiatowi kwoty mnoży się przez iloraz kwoty, o której mowa w § 2 pkt 2, i sumy kwot ustalonych dla wszystkich powiatów;
6)
w przypadku gdy suma kwot obliczonych dla wszystkich powiatów jest mniejsza od kwoty przeznaczonej do podziału na ten cel, o której mowa § 2 pkt 2, nadwyżka zwiększa kwotę przeznaczoną do podziału, o której mowa w § 2 pkt 3.
3.
Liczbę mieszkańców powiatu stanowi suma liczby mieszkańców faktycznie zamieszkałych na obszarze gmin wchodzących w skład powiatu, według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r., ustalonych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
4.
Wydatki bieżące ustala się na podstawie danych wykazanych w sprawozdaniach budżetowych sporządzanych na podstawie odrębnych przepisów.
§  5.
1.
Kwotę, o której mowa w § 2 pkt 3, rozdziela się między powiaty, w których długość dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca powiatu jest wyższa od średniej długości dróg powiatowych w kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju.
2.
Wysokość należnej powiatowi kwoty ustala się w następujący sposób:
1)
ustala się powiaty, w których długość dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca powiatu jest wyższa od średniej długości dróg powiatowych w kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju;
2)
dla powiatów, o których mowa w pkt 1, ustala się różnicę między długością dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca w powiecie a średnią długością dróg powiatowych w kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca w kraju;
3)
ustala się nadwyżkę długości dróg powiatowych dla powiatu przez przemnożenie wyliczonej różnicy długości dróg, o której mowa w pkt 2, i liczby mieszkańców danego powiatu;
4)
oblicza się współczynnik udziału, do dziesiątego miejsca po przecinku, nadwyżki długości dróg danego powiatu w łącznej wysokości nadwyżek długości dróg powiatów spełniających warunki, o których mowa w ust. 1;
5)
współczynnik udziału, o którym mowa w pkt 4, mnoży się przez kwotę, o której mowa w § 2 pkt 3.
3.
Liczbę mieszkańców w powiecie ustala się zgodnie z § 4 ust. 3.
4.
Długość dróg powiatowych oraz dróg wojewódzkich i krajowych w miastach na prawach powiatu ustala się na podstawie informacji ministra właściwego do spraw transportu sporządzonej na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie trybu sporządzania informacji oraz gromadzenia i udostępniania danych o sieci dróg publicznych, obiektach mostowych, tunelach oraz promach (Dz. U. Nr 67, poz. 583).
§  6.
1.
Kwotę, o której mowa w § 2 pkt 4, rozdziela się między miasta na prawach powiatu w zależności od długości dróg wojewódzkich i krajowych, znajdujących się w granicach miast na prawach powiatu.
2.
Wysokość należnej miastu na prawach powiatu kwoty ustala się jako iloczyn łącznej kwoty, o której mowa w § 2 pkt 4, i współczynnika udziału długości dróg wojewódzkich i krajowych miasta na prawach powiatu w ogólnej długości dróg wojewódzkich i krajowych w miastach na prawach powiatu w kraju.
3.
Współczynnik udziału miasta na prawach powiatu w długości dróg wojewódzkich i krajowych w miastach na prawach powiatu w kraju, obliczony do dziesiątego miejsca po przecinku, ustala się w następujący sposób:
1)
ustala się łączną długość dróg wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu w kraju;
2)
dla danego miasta na prawach powiatu oblicza się współczynnik udziału jako iloraz długości dróg wojewódzkich i krajowych w tym mieście i łącznej długości dróg wojewódzkich i krajowych, o której mowa w pkt 1.
4.
Długość dróg wojewódzkich i krajowych ustala się zgodnie z § 5 ust. 4.
§  7.
1.
Kwotę, o której mowa w § 2 pkt 5, rozdziela się między powiaty, w których kwota planowanych dochodów powiatu na 2006 r. jest niższa od kwoty planowanych dochodów powiatu na 2005 r.
2.
Kwotę planowanych dochodów powiatu na 2006 r. stanowi suma dochodów z tytułu subwencji wyrównawczej i poszczególnych kwot subwencji równoważącej, o których mowa w § 2 pkt 1, 3 i 4, pomniejszona o ustaloną wpłatę do budżetu państwa.
3.
Kwotę planowanych dochodów powiatu na 2005 r. stanowi suma dochodów z tytułu subwencji wyrównawczej i subwencji równoważącej, zmniejszonej o kwotę, o której mowa § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 września 2004 r. w sprawie sposobu podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów na rok 2005 (Dz. U. Nr 214, poz. 2170), pomniejszona o planowaną wpłatę do budżetu państwa.
4.
Wysokość należnej powiatowi kwoty stanowi iloczyn kwoty, o której mowa w § 2 pkt 5, i współczynnika udziału ujemnej różnicy dochodów powiatu w sumie ujemnych różnic dochodów powiatów.
5.
Współczynnik udziału ujemnej różnicy dochodów powiatu w sumie ujemnych różnic dochodów powiatów, obliczony do dziesiątego miejsca po przecinku, ustala się w następujący sposób:
1)
dla każdego powiatu oblicza się ujemną różnicę pomiędzy dochodami, o których mowa w ust. 2 i 3;
2)
ustala się kwotę sumy ujemnych różnic, o których mowa w pkt 1;
3)
ustala się współczynnik udziału ujemnej różnicy dochodów powiatu w sumie ujemnych różnic dochodów powiatów, jako iloraz kwot, o których mowa w pkt 1 i 2.
6.
Planowane na 2005 r. dochody powiatu ustala się na podstawie informacji przekazanych zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt 2 ustawy.
§  8.
Część równoważąca subwencji ogólnej dla danego powiatu stanowi sumę kwot obliczonych zgodnie z § 3-7.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
_________

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.194.1622

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Podział części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów na rok 2006.
Data aktu: 29/09/2005
Data ogłoszenia: 06/10/2005
Data wejścia w życie: 06/10/2005