Ramowe statuty publicznych szkół i placówek artystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY1)
z dnia 31 sierpnia 2005 r.
w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych

Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się ramowy statut:
1)
publicznej szkoły artystycznej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
publicznej placówki artystycznej - ogniska artystycznego, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  2.
Publiczne szkoły artystyczne, publiczne placówki artystyczne oraz zespoły tych szkół i placówek dostosują statuty do wymogów wynikających z rozporządzenia w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
_________

1) Minister Kultury kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury (Dz. U. Nr 134, poz. 1430).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091 i Nr 167, poz. 1400.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 stycznia 2001 r. w sprawie ramowego statutu publicznej szkoły i placówki artystycznej (Dz. U. Nr 13, poz. 117).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY ARTYSTYCZNEJ

§  1.
1.
Statut publicznej szkoły artystycznej, zwanej dalej "szkołą", określa nazwę szkoły. Nazwa szkoły zawiera:
1)
określenie typu szkoły, z zastrzeżeniem ust. 2;
2)
w przypadku szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury - określenie kierunku kształcenia;
3)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy szkoły, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedna szkoła o tym samym kierunku kształcenia;
4)
imię szkoły, jeżeli imię takie zostało nadane;
5)
oznaczenie siedziby szkoły.
2.
Nazwa szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury może zawierać określenie odpowiednio: "Policealne Studium" albo "Pomaturalne Studium".
3.
Nazwa szkoły może zawierać sformułowanie określające organ prowadzący.
4.
Nazwa szkoły filialnej zawiera nazwę szkoły, której szkoła filialna jest organizacyjnie podporządkowana, oraz określenie "Filia w ......".
5.
Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
6.
Szkole imię nadaje organ prowadzący, na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
7.
Nazwa zespołu szkół zawiera:
1)
określenie "Zespół Szkół", z zastrzeżeniem ust. 8;
2)
określenie kierunku kształcenia;
3)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy zespołu, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jeden zespół o tym samym kierunku kształcenia;
4)
imię zespołu, jeżeli imię takie zostało nadane;
5)
oznaczenie siedziby zespołu.
8.
Nazwa zespołu szkół muzycznych składającego się ze szkoły muzycznej I stopnia i szkoły muzycznej II stopnia albo ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia i ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia może zawierać określenie odpowiednio: "Szkoła Muzyczna I i II stopnia" albo "Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II stopnia".
9.
Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu składa się z nazwy zespołu i nazwy tej szkoły.
10.
Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do zespołu szkół.
§  2.
W statucie szkoły wymienia się:
1)
organ prowadzący szkołę;
2)
organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§  3.
1.
Statut szkoły określa w szczególności:
1)
cele i zadania szkoły wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz z innych przepisów prawa, z uwzględnieniem programu wychowawczego szkoły, dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska;
2)
szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów, zgodnie z przepisami w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych;
3)
organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła taką działalność prowadzi;
4)
formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc;
5)
sposób współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i opieki;
6)
zadania wydziałów, sekcji i zespołów przedmiotowych lub problemowo-zadaniowych, o których mowa w § 15, jeżeli takie wydziały, sekcje lub zespoły zostały w szkole utworzone;
7)
sposób współdziałania szkoły z jednostkami samorządu terytorialnego w realizacji działalności kulturalnej.
2.
Program wychowawczy szkoły, o którym mowa w ust.1 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
3. 1
 W statucie szkoły policealnej oraz szkoły pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury nie określa się programu wychowawczego szkoły, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, oraz sposobu współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i opieki.
4.
  2  W statucie ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych i ogólnokształcącej szkoły baletowej, realizującej projekt edukacyjny, o którym mowa w przepisach w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, określa się:
1)
sposób i kryteria oceny opisowej za wkład ucznia w realizację projektu edukacyjnego;
2)
zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły odpowiedzialnych za realizację projektów edukacyjnych przez uczniów.
§  4.
Statut szkoły może określać:
1)
organizację zajęć nadobowiązkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb uczniów w zakresie rozwoju artystycznego;
2)
organizację współdziałania szkoły z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
§  5.
Statut szkoły określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów szkoły, którymi są:
a)
dyrektor szkoły,
b)
rada pedagogiczna,
c)
samorząd uczniowski,
d)
rada szkoły oraz rada rodziców - jeżeli zostały utworzone;
2)
zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§  6.
Statut szkoły określa organizację szkoły, z uwzględnieniem § 7-10.
§  7.
W statucie szkoły wymienia się odpowiednio: kierunki kształcenia, wydziały, specjalności, specjalizacje oraz cykle kształcenia, z uwzględnieniem przepisów w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego i w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
§  8.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym czasie, z zachowaniem ogólnego czasu zajęć ustalonego na podstawie ramowego planu nauczania.
§  9.
Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole, szkoła może zorganizować świetlicę. Organizację świetlicy określa statut szkoły.
§  10.
Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła może zorganizować internat. Organizację internatu określa statut szkoły.
§  11.
1.
Szkoła organizuje bibliotekę.
2.
Statut szkoły określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej oraz zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej szkoły.
§  12.
1.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
2.
Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący szkołę, a w przypadku szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego - specjalistyczna jednostka nadzoru, utworzona na podstawie art. 32a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
3.
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor szkoły ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§  13.
Statut szkoły określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem § 14-16.
§  14.
1.
Stanowisko wicedyrektora może być utworzone w szkole, w której prowadzi się zajęcia ogólnokształcące lub w której realizuje się tygodniowo co najmniej 400 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2.
Stanowisko drugiego wicedyrektora może być utworzone w szkole, w której realizuje się tygodniowo co najmniej 800 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
3.
Stanowisko kierownika sekcji może być utworzone w szkole, w której jest zatrudnionych co najmniej 6 nauczycieli nauczających tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
4.
Stanowisko kierownika wydziału może być utworzone w szkole, w której w ramach danego wydziału nie utworzono stanowiska kierownika sekcji.
5.
Dyrektor szkoły może, w ramach posiadanych środków finansowych, utworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze, za zgodą organu prowadzącego szkołę, a w przypadku szkoły prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego - po zasięgnięciu opinii jednostki nadzoru, o której mowa w § 12 ust. 2.
§  15.
1.
Nauczyciele mogą wchodzić w skład wydziałów lub sekcji.
2.
Pracą wydziału lub sekcji kieruje kierownik wydziału lub sekcji.
3.
Nauczyciele mogą wchodzić w skład zespołów przedmiotowych lub problemowo-zadaniowych.
4.
Pracą zespołu przedmiotowego lub problemowo-zadaniowego kieruje przewodniczący zespołu powoływany przez dyrektora szkoły, na wniosek zespołu.
§  16.
1.
Dyrektor szkoły, w której prowadzi się zajęcia ogólnokształcące, powierza każdą klasę opiece nauczycielowi wychowawcy, którym może być nauczyciel uczący w danej klasie.
2.
Zakres zadań nauczyciela wychowawcy określa statut szkoły.
§  17.
Statut szkoły określa:
1)
sposób sprawowania opieki nad uczniami w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych,
2)
sposób sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza terenem szkoły,
3)
zasady pełnienia dyżurów nauczycielskich podczas przerw między zajęciami w szkole, w której prowadzi się zajęcia ogólnokształcące

- odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiska.

§  18.
1.
Statut szkoły określa szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do szkoły, a w szczególności formy, zakres tematyczny egzaminów wstępnych oraz sposoby i terminy informowania kandydatów, z uwzględnieniem przepisów w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
2.
Dla kandydatów ubiegających się o przyjęcie do szkoły szkoła może organizować edukacyjne zajęcia wyrównawcze.
§  19. 3
 Statut szkoły określa:
1)
prawa ucznia, z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka, oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia;
2)
obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:
a)
udziału w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowania się podczas trwania tych zajęć,
b)
usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych,
c)
dbania o schludny wygląd, w tym zasady ubierania się uczniów na terenie szkoły lub noszenia na terenie szkoły jednolitego stroju w przypadku, gdy obowiązek noszenia jednolitego stroju został wprowadzony,
d)
korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły;
3)
przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów, z wyłączeniem przypadku skreślenia z listy uczniów z powodu nieuzyskania promocji, o którym mowa w przepisach w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych;
4)
rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary.
§  20.
1.
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z przepisami o pieczęciach państwowych.
2.
Szkoła filialna używa pieczęci urzędowej szkoły, której jest organizacyjnie podporządkowana.
3.
Zespół szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu.
§  21.
Statut szkoły może określać formy i zasady ceremoniału szkolnego.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ PLACÓWKI ARTYSTYCZNEJ - OGNISKA ARTYSTYCZNEGO

§  1.
1.
Statut publicznej placówki artystycznej - ogniska artystycznego, zwanej dalej "placówką", określa nazwę placówki. Nazwa placówki zawiera:
1)
określenie "Ognisko";
2)
określenie kierunku kształcenia;
3)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy placówki, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedna placówka o tym samym kierunku kształcenia;
4)
imię placówki, jeżeli imię takie zostało nadane;
5)
oznaczenie siedziby placówki.
2.
Nazwa placówki może zawierać sformułowanie określające organ prowadzący.
3.
Nazwa placówki wchodzącej w skład zespołu składa się z nazwy zespołu i nazwy tej placówki.
4.
Nazwa placówki filialnej zawiera nazwę placówki, której placówka filialna jest organizacyjnie podporządkowana, oraz określenie "Filia w ......".
5.
Nazwa placówki jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
6.
Placówce imię nadaje organ prowadzący, na wniosek rady placówki lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
§  2.
W statucie placówki wymienia się:
1)
organ prowadzący placówkę;
2)
organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§  3.
Statut placówki określa w szczególności:
1)
cele i zadania placówki wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz z innych przepisów prawa;
2)
szczegółowe zasady systemu oceniania uczniów, z uwzględnieniem przepisów w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych;
3)
organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli placówka taką działalność prowadzi;
4)
formy opieki nad uczniami, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc;
5)
sposób współdziałania placówki z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i opieki;
6)
sposób współdziałania placówki z jednostkami samorządu terytorialnego w realizacji działalności kulturalnej.
§  4.
Statut placówki określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów placówki, którymi są:
a)
dyrektor placówki,
b)
rada pedagogiczna,
c)
samorząd uczniowski,
d)
rada placówki oraz rada rodziców - jeżeli zostały utworzone;
2)
zasady współdziałania organów placówki oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§  5.
W statucie placówki wymienia się odpowiednio: kierunki kształcenia, specjalności oraz cykle kształcenia, zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
§  6.
1.
Placówka może zorganizować bibliotekę.
2.
Statut placówki określa szczegółowo organizację biblioteki i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej placówki.
§  7.
1.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji placówki opracowany przez dyrektora placówki, z uwzględnieniem przepisów w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
2.
Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący placówkę.
3.
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor placówki ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§  8.
Statut placówki określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników.
§  9.
1.
Stanowisko wicedyrektora może być utworzone w placówce, w której realizuje się tygodniowo co najmniej 400 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2.
Dyrektor placówki może utworzyć inne stanowiska kierownicze, w ramach posiadanych środków finansowych oraz za zgodą organu prowadzącego placówkę.
§  10.
Statut placówki określa sposób sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć w placówce oraz podczas zajęć organizowanych poza terenem placówki, odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiska.
§  11.
Statut placówki określa szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do placówki, z uwzględnieniem przepisów w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
§  12. 4
 Statut placówki określa:
1)
prawa ucznia, z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka, oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia;
2)
obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:
a)
udziału w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowania się podczas trwania tych zajęć,
b)
usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych,
c)
korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie placówki;
3)
przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów;
4)
rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary.
1 Załącznik nr 1 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret pierwsze rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 18 kwietnia 2011 r. (Dz.U.11.89.511) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2011 r.
2 Załącznik nr 1 § 3 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 18 kwietnia 2011 r. (Dz.U.11.89.511) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2011 r.
3 Załącznik nr 1 § 19 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 18 kwietnia 2011 r. (Dz.U.11.89.511) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2011 r.
4 Załącznik nr 2 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 18 kwietnia 2011 r. (Dz.U.11.89.511) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2011 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.181.1507

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ramowe statuty publicznych szkół i placówek artystycznych.
Data aktu: 31/08/2005
Data ogłoszenia: 21/09/2005
Data wejścia w życie: 06/10/2005