Tryb i terminy konsultacji, współdziałania i współpracy przy opracowywaniu Narodowego Planu Rozwoju, programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 13 stycznia 2005 r.
w sprawie trybu i terminów konsultacji, współdziałania i współpracy przy opracowywaniu Narodowego Planu Rozwoju, programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności

Na podstawie art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa tryb i terminy:
1)
konsultacji Narodowego Planu Rozwoju z jednostkami samorządu terytorialnego oraz partnerami społecznymi i gospodarczymi;
2)
współdziałania ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego z właściwymi ministrami oraz zarządami województw przy prowadzeniu negocjacji z Komisją Europejską na podstawie Narodowego Planu Rozwoju;
3)
współpracy instytucji zarządzających z organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego przy opracowywaniu programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności oraz tryb i terminy ich konsultacji z partnerami społecznymi i gospodarczymi.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
wstępny projekt NPR - projekt Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013, przed konsultacjami z jednostkami samorządu terytorialnego oraz partnerami społecznymi i gospodarczymi, o których mowa w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, zwanej dalej "ustawą", opracowany w trybie i terminie określonym w art. 14 ust. 1 ustawy;
2)
wstępny projekt programu operacyjnego - projekt regionalnego programu operacyjnego lub sektorowego programu operacyjnego, o których mowa w art. 2 pkt 12 i 13 ustawy, przed konsultacjami z partnerami społecznymi i gospodarczymi, opracowany w trybie i terminie określonym w art. 17 ust. 1 ustawy;
3)
wstępny projekt strategii wykorzystania Funduszu Spójności - projekt strategii wykorzystania Funduszu Spójności, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy, przed konsultacjami z partnerami społecznymi i gospodarczymi, opracowany w trybie i terminie określonym w art. 17 ust. 1 ustawy.
§  3.
1.
Termin rozpoczęcia konsultacji, o których mowa w § 1 pkt 1, wyznacza minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego zgodnie z harmonogramem prac nad przygotowaniem Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013.
2.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego ogłasza w dzienniku o zasięgu krajowym oraz na stronie internetowej urzędu go obsługującego informację o konsultacjach, a w szczególności: zaproszenie do uczestnictwa w procesie konsultacji, terminy konsultacji, miejsca spotkań i konferencji, temat spotkań i konferencji oraz adres strony internetowej, na której zamieszczono wstępny projekt NPR.
§  4.
Konsultacje, o których mowa w § 1 pkt 1, przeprowadza się nie później niż do dnia 1 marca 2006 r.
§  5.
1.
Konsultacje, o których mowa w § 1 pkt 1, w szczególności polegają na:
1)
organizowaniu spotkań i konferencji na temat wstępnego projektu NPR;
2)
upowszechnianiu wstępnego projektu NPR na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego i umożliwieniu zgłaszania uwag przy użyciu kwestionariusza internetowego zamieszczonego na tych stronach;
3)
innych działaniach, umożliwiających przedstawienie instytucjom i środowiskom oraz opinii publicznej treści wstępnego projektu NPR oraz uzyskanie ich opinii i uwag.
2.
Przy prowadzeniu konsultacji, o których mowa w § 1 pkt 1, podejmuje się działania polegające w szczególności na:
1)
rozpowszechnianiu prognoz, strategii i innych dokumentów programowych niezbędnych do przygotowania Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013 w formie pisemnej albo elektronicznej;
2)
współpracy ze środkami masowego przekazu i innymi środowiskami oraz instytucjami zainteresowanymi promocją i wsparciem procesu konsultacji.
§  6.
1.
Spotkania i konferencje, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, są organizowane jako ogólnokrajowe i wojewódzkie przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego we współpracy z:
1)
samorządami województw;
2)
właściwymi ministrami lub w porozumieniu z nimi;
3)
partnerami społecznymi i gospodarczymi;
4)
jednostkami samorządu terytorialnego.
2.
Spotkania i konferencje dotyczące zagadnień związanych z Narodowym Planem Rozwoju na lata 2007-2013 mogą być organizowane stosownie do potrzeb oraz z inicjatywy partnerów społecznych i gospodarczych albo jednostek samorządu terytorialnego.
3.
Spotkania i konferencje przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień związanych z Narodowym Planem Rozwoju na lata 2007-2013.
§  7.
1.
W terminie 10 dni roboczych od dnia zakończenia spotkań i konferencji, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, zorganizowanych przy współudziale samorządu województwa, właściwy zarząd województwa przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego pisemną informację zawierającą w szczególności:
1)
uwagi zgłaszane w trakcie konsultacji dotyczące zmiany lub uzupełnienia wstępnego projektu NPR;
2)
listę instytucji oraz listę osób biorących udział w konsultacjach, obejmującą w szczególności partnerów społecznych i gospodarczych, o których mowa w art. 2 pkt 8 ustawy.
2.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, w terminie 30 dni od dnia zakończenia konsultacji, o których mowa w § 1 pkt 1, przygotowuje informację dotyczącą przebiegu i wyników konsultacji, zawierającą w szczególności ustosunkowanie się do uwag zgłaszanych w trakcie konsultacji wraz z uzasadnieniem, oraz dołącza listy, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
3.
Informacja, o której mowa w ust. 2, jest przekazywana wszystkim zarządom województw w formie pisemnej i podawana do publicznej wiadomości na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego oraz przedkładana do rozpatrzenia Radzie Ministrów wraz z projektem Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013.
§  8.
1.
Instytucje zarządzające w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego opracowują harmonogram prac nad przygotowaniem programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności, zgodnie z harmonogramem prac nad przygotowaniem Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013.
2.
Instytucje zarządzające przekazują harmonogram prac nad przygotowaniem programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności:
1)
zarządom województw i właściwym organom administracji rządowej - w przypadku sektorowych programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności;
2)
właściwym jednostkom samorządu terytorialnego - w przypadku regionalnych programów operacyjnych.
§  9.
1.
Współpraca instytucji zarządzających z organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego polega w szczególności na:
1)
zapewnieniu zgodnie z harmonogramami, o których mowa w § 8 ust. 1, przygotowania przez właściwe organy administracji rządowej albo jednostki samorządu terytorialnego materiałów i dokumentów programowych niezbędnych do przygotowania programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności;
2)
udzielaniu instytucji zarządzającej doraźnej pomocy merytorycznej, w szczególności przez udostępnianie informacji niezbędnych do realizacji jej zadań;
3)
opiniowaniu materiałów i dokumentów mających znaczenie do przygotowania albo realizacji programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności;
4)
opiniowaniu przez organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego projektów programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności;
5)
opiniowaniu przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego projektów sektorowych programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności;
6)
przekazaniu przez instytucje zarządzające regionalnymi programami operacyjnymi projektów tych programów do wiadomości Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;
7)
odbywaniu, stosownie do potrzeb, wspólnych spotkań służących zapewnieniu terminowego i sprawnego przebiegu prac nad przygotowaniem programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności;
8)
organizowaniu i uczestniczeniu w procesie konsultacji.
2.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, instytucje zarządzające, organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego wymieniają informacje związane z przygotowaniem programów operacyjnych w formie pisemnej.
3.
Instytucje zarządzające informują Międzyresortowy Zespół do przygotowania Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013 o stanie prac nad programami operacyjnymi i strategią wykorzystania Funduszu Spójności, stosownie do potrzeb i nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
§  10.
O terminie rozpoczęcia konsultacji, o których mowa w § 1 pkt 3, postanawia właściwa instytucja zarządzająca w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego, zgodnie z harmonogramem prac nad przygotowaniem programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności, o których mowa w § 8 ust. 1.
§  11.
Właściwa instytucja zarządzająca ogłasza w dzienniku o zasięgu krajowym, a w przypadku programów regionalnych w dzienniku o zasięgu regionalnym, oraz na stronie internetowej urzędu obsługującego właściwą instytucję zarządzającą i ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego informację o konsultacjach, zawierającą w szczególności: zaproszenie do uczestnictwa w procesie konsultacji, terminy konsultacji, miejsca spotkań i konferencji, informację o temacie spotkań i konferencji oraz adres strony internetowej ze wstępnym projektem programu operacyjnego albo strategii wykorzystania Funduszu Spójności.
§  12.
Konsultacje, o których mowa w § 1 pkt 3, przeprowadza się nie później niż do dnia 1 czerwca 2006 r.
§  13.
Instytucja zarządzająca zapewnia prawidłowy i sprawny przebieg konsultacji, o których mowa w § 1 pkt 3.
§  14.
Konsultacje, o których mowa w § 1 pkt 3, polegają w szczególności na:
1)
upowszechnianiu wstępnego projektu programu operacyjnego albo wstępnego projektu strategii wykorzystania Funduszu Spójności na stronach internetowych właściwej instytucji zarządzającej i umożliwieniu zgłaszania uwag przy użyciu kwestionariusza internetowego zamieszczonego na tych stronach;
2)
organizowaniu spotkań i konferencji na temat wstępnego projektu programu operacyjnego albo wstępnego projektu strategii wykorzystania Funduszu Spójności oraz innych dokumentów programowych niezbędnych do przygotowania programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności;
3)
innych działaniach, umożliwiających przedstawienie instytucjom i środowiskom oraz opinii publicznej treści wstępnego projektu programu operacyjnego lub strategii wykorzystania Funduszu Spójności oraz uzyskanie ich opinii i uwag.
2.
Przy prowadzeniu konsultacji, o których mowa w § 1 pkt 3, podejmuje się działania polegające w szczególności na:
1)
rozpowszechnianiu materiałów i innych dokumentów programowych niezbędnych do przygotowania programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności, w formie pisemnej albo elektronicznej;
2)
współpracy ze środkami masowego przekazu i innymi środowiskami oraz instytucjami zainteresowanymi promocją i wsparciem procesu konsultacji.
§  15.
1.
Spotkania i konferencje, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 2, są organizowane jako spotkania i konferencje ogólnokrajowe - w przypadku wstępnych projektów sektorowych programów operacyjnych lub wstępnego projektu strategii wykorzystania Funduszu Spójności.
2.
Spotkania i konferencje, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 2, są organizowane jako spotkania i konferencje wojewódzkie - w przypadku wstępnych projektów regionalnych programów operacyjnych. Spotkania i konferencje dotyczące wstępnych projektów sektorowych programów operacyjnych lub wstępnego projektu strategii wykorzystania Funduszu Spójności mogą również odbywać się jako spotkania i konferencje wojewódzkie.
3.
W spotkaniach i konferencjach dotyczących wstępnych projektów regionalnych programów operacyjnych może uczestniczyć minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego lub osoba przez niego upoważniona.
§  16.
1.
W terminie 10 dni roboczych od dnia zakończenia spotkań i konferencji, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 2, dotyczących wstępnych projektów sektorowych programów operacyjnych i wstępnego projektu strategii wykorzystania Funduszu Spójności, organizowanych w województwach, właściwy zarząd województwa przekazuje właściwej instytucji zarządzającej programem operacyjnym i strategią wykorzystania Funduszu Spójności pisemną informację zawierającą w szczególności dane, o których mowa w § 7 ust. 1.
2.
W terminie 10 dni roboczych od dnia zakończenia konsultacji, o których mowa w § 1 pkt 3, właściwa instytucja zarządzająca regionalnym programem operacyjnym przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego sprawozdanie na temat przebiegu i wyników konsultacji regionalnego programu operacyjnego, zawierające w szczególności uwagi zgłaszane w trakcie konsultacji wraz z ustosunkowaniem się do nich i uzasadnieniem oraz wnioskami dotyczącymi dalszych prac nad dokumentem, oraz dołącza listy, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2.
3.
W terminie 30 dni od zakończenia konsultacji, o których mowa w § 1 pkt 3, właściwa instytucja zarządzająca sektorowym programem operacyjnym i strategią wykorzystania Funduszu Spójności przygotowuje sprawozdanie na temat przebiegu i wyników konsultacji, zawierające w szczególności ustosunkowanie się do uwag zgłaszanych w trakcie konsultacji wraz z uzasadnieniem, oraz dołącza listy, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2.
4.
Instytucje zarządzające przekazują sprawozdania, o których mowa w ust. 2 i 3, zainteresowanym uczestnikom konsultacji oraz podają do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej.
§  17.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego w porozumieniu z właściwymi ministrami i zarządami województw, po przyjęciu Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013 w trybie i terminie określonym w art. 14 ust. 1 ustawy, opracowuje plan negocjacji prowadzonych na podstawie tego dokumentu z Komisją Europejską.
§  18.
1.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego informuje właściwych ministrów i zarządy województw o terminach i zakresie negocjacji z Komisją Europejską.
2.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego prowadzi z Komisją Europejską negocjacje, informując o postępach w negocjacjach i ich ustaleniach właściwych ministrów i zarządy województw.
3.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego może zapraszać do udziału w negocjacjach właściwych ministrów albo właściwe zarządy województw.
4.
Właściwi ministrowie i zarządy województw współdziałają z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego w zakresie negocjacji.
§  19.
Niezwłocznie po zakończeniu negocjacji minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego informuje o wynikach negocjacji właściwych ministrów i zarządy województw.
§  20.
Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego podaje do publicznej wiadomości na stronach internetowych urzędu go obsługującego ostateczne wyniki negocjacji z Komisją Europejską, prowadzonych na podstawie Narodowego Planu Rozwoju.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.10.74

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb i terminy konsultacji, współdziałania i współpracy przy opracowywaniu Narodowego Planu Rozwoju, programów operacyjnych i strategii wykorzystania Funduszu Spójności.
Data aktu: 13/01/2005
Data ogłoszenia: 17/01/2005
Data wejścia w życie: 17/01/2005