Wykorzystanie środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej na realizację przedsięwzięć promujących śródlądowy transport wodny.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 21 kwietnia 2004 r.
w sprawie wykorzystania środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej na realizację przedsięwzięć promujących śródlądowy transport wodny

Na podstawie art. 18 ust. 5 ustawy z dnia 28 października 2002 r. o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym (Dz. U. Nr 199, poz. 1672) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wysokość oprocentowania kredytów preferencyjnych ze środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej, zwanego dalej "Funduszem";
2)
warunki i tryb udzielania dopłat do kredytów ze środków Funduszu oraz ich spłaty;
3)
warunki i tryb przyznawania pożyczek oraz ich spłaty;
4)
rodzaje dokumentów składanych przez wnioskodawcę kredytu lub pożyczki.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 28 października 2002 r. o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym;
2)
Banku - rozumie się przez to Bank Gospodarstwa Krajowego;
3)
kredycie - rozumie się przez to kredyt preferencyjny udzielony przez Bank lub inne banki na cele, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy;
4)
dopłacie - rozumie się przez to dopłatę do kredytu ze środków Funduszu;
5)
Radzie - rozumie się przez to Radę do Spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej.
§  3.
Wysokość oprocentowania kredytów udzielanych przez Bank ze środków Funduszu wynosi 0,4 stopy redyskonta weksli określanej przez Narodowy Bank Polski.
§  4.
1.
Dopłaty są udzielane przez Bank, jeżeli armator:
1)
złoży wniosek o udzielenie dopłaty;
2)
złoży oświadczenie o przeznaczeniu dopłaty na realizację inwestycji finansowanej z kredytu;
3)
terminowo spłaca kredyt wraz z odsetkami oraz spłacił co najmniej 20% kwoty kredytu;
4)
terminowo wpłaca składki roczne do Funduszu oraz spłaca inne zobowiązania publicznoprawne;
5)
udokumentuje wykorzystanie kredytu w terminie i zakresie ustalonym w umowie kredytowej.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 7.
§  5.
Okres spłaty dopłaty nie może przekroczyć dwukrotnego okresu spłaty kredytu, do którego Bank udzielił dopłaty.
§  6.
1.
Pożyczki są przyznawane przez Bank, jeżeli armator:
1)
przeznaczy pożyczkę na realizację przedsięwzięć promujących śródlądowy transport wodny;
2)
zapewni zabezpieczenie spłaty pożyczki.
2.
Pożyczka podlega spłacie w okresie do 2 lat od daty jej uzyskania.
3.
Okres karencji w spłacie pożyczki nie może przekroczyć 6 miesięcy.
4.
Bank może przyznać pożyczkę nieoprocentowaną armatorowi znajdującemu się w trudnej sytuacji ekonomiczno-finansowej jedynie w przypadku, gdy przyczyni się ona do jej przezwyciężenia oraz odzyskania przez armatora rentowności.
§  7.
Armator ubiegający się o pożyczkę składa następujące dokumenty:
1)
wniosek zawierający:
a)
dane, o których mowa w art. 20 ust.1 pkt 8 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43 i Nr 100, poz. 1085, z 2002 r. Nr 199, poz. 1672, z 2003 r. Nr 211, poz. 2049 oraz z 2004 r. Nr 6, poz. 41),
b)
proponowaną wysokość pożyczki,
c)
oświadczenie o przeznaczeniu pożyczki na realizację przedsięwzięć promujących śródlądowy transport wodny,
d)
proponowane zabezpieczenie spłaty pożyczki,
e)
proponowany harmonogram spłat,
f)
uzasadnienie;
2)
załączniki do wniosku, o którym mowa w pkt 1:
a)
opinię Rady,
b)
bilans i rachunek zysków i strat za ostatni rok obrachunkowy lub informację o bieżącej sytuacji ekonomiczno-finansowej armatora,
c)
zaświadczenia z właściwego urzędu skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu z realizacją zobowiązań publicznoprawnych,
d)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
e)
oświadczenie, że wywiązał się z obowiązku uiszczenia opłat i kar stanowiących przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
f)
program naprawczy, który podlega zaopiniowaniu przez Bank oraz Radę, w przypadku pożyczki nieoprocentowanej.
§  8.
1.
Wnioski armatorów o dopłatę lub o pożyczkę Bank rozpatruje w kolejności ich złożenia, w terminie nieprzekraczającym 30 dni od dnia ich otrzymania przez Bank.
2.
W przypadku gdy wniosek nie spełnia warunków określonych w § 7, Bank zwraca go armatorowi w celu uzupełnienia.
3.
Termin rozpatrzenia uzupełnionego wniosku biegnie od dnia jego powtórnego otrzymania przez Bank.
§  9.
Armator ubiegający się o kredyt składa następujące dokumenty:
1)
wniosek zawierający:
a)
dane, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej,
b)
proponowaną wysokość kredytu,
c)
proponowany sposób wypłaty przyznanego kredytu,
d)
opis inwestycji i jej planowaną efektywność ekonomiczną,
e)
strukturę finansowania inwestycji z podziałem na środki własne i obce,
f)
proponowany termin rozpoczęcia inwestycji i harmonogram jej realizacji,
g)
proponowany harmonogram spłaty kredytu, w tym proponowany okres karencji,
h)
proponowane zabezpieczenie spłaty kredytu;
2)
załączniki:
a)
opinię Rady,
b)
zaświadczenie z właściwego urzędu skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu z realizacją zobowiązań publicznoprawnych,
c)
bilans i rachunek zysków i strat za ostatni rok obrachunkowy lub informację o bieżącej sytuacji ekonomiczno-finansowej armatora,
d)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
e)
oświadczenie, że wywiązał się z obowiązku uiszczenia opłat i kar stanowiących przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
§  10.
Bank wypłaca dopłatę, pożyczkę lub kredyt po zawarciu z armatorem umowy, określającej w szczególności wysokość dopłaty, pożyczki lub kredytu oraz warunki i harmonogram ich spłat, a w przypadku pożyczki lub kredytu, po ustanowieniu zabezpieczeń.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 30 kwietnia 2004 r.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.87.836

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykorzystanie środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej na realizację przedsięwzięć promujących śródlądowy transport wodny.
Data aktu: 21/04/2004
Data ogłoszenia: 28/04/2004
Data wejścia w życie: 30/04/2004