Spis wyborców sporządzany dla obwodów głosowania utworzonych za granicą w wyborach do Parlamentu Europejskiego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)
z dnia 14 kwietnia 2004 r.
w sprawie spisu wyborców sporządzanego dla obwodów głosowania utworzonych za granicą w wyborach do Parlamentu Europejskiego

Na podstawie art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 25, poz. 219) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób sporządzania i aktualizacji spisu wyborców przez właściwego terytorialnie konsula dla obwodów głosowania utworzonych za granicą w wyborach do Parlamentu Europejskiego, zwanego dalej "spisem";
2)
sposób powiadamiania urzędów gmin o objętych spisem osobach stale zamieszkałych w kraju;
3)
sposób wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania.
§  2.
1.
Do spisu konsul wpisuje wyborców, którzy złożyli wnioski spełniające warunki określone w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego.
2.
Spis dzieli się na część A i B i jest sporządzany na formularzach, których wzory określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie spisu wyborców w wyborach do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 62, poz. 583).
3.
Część A spisu obejmuje wyborców będących obywatelami polskimi stale zamieszkałych za granicą i czasowo przebywających za granicą, z wyjątkiem wyborców, którzy zgłosili chęć głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
4.
Część B spisu obejmuje obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, którzy wskażą miejsce ich wpisania do rejestru wyborców w gminie położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
5.
Spis sporządza się zgodnie z rubrykami właściwych formularzy, o których mowa w ust. 2, z tym, że w rubryce "adres zamieszkania" wpisuje się:
1)
w odniesieniu do obywatela polskiego przebywającego czasowo za granicą - adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
w odniesieniu do obywatela polskiego zamieszkałego stale za granicą - adres stałego zamieszkania za granicą;
3)
w odniesieniu do obywatela Unii Europejskiej, niebędącego obywatelem polskim - adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  3.
1.
Spis sporządza się w dwóch egzemplarzach, oddzielnie dla każdego obwodu głosowania.
2.
Nazwiska wyborców wpisuje się w kolejności alfabetycznej.
3.
Formularz zapisuje się dwustronnie pismem maszynowym lub ręcznym - atramentem lub długopisem lub sporządza się w formie wydruku komputerowego.
4.
W razie sporządzenia spisu w formie wydruku komputerowego:
1)
można przyjąć układ formularza odmienny od określonego we wzorze, o którym mowa w § 2 ust. 2, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze;
2)
formularz może być zapisany jednostronnie.
5.
Konsul podpisuje spis i opatruje go pieczęcią urzędową placówki oraz parafuje i opatruje pieczęcią placówki każdy arkusz formularza spisu wyborców.
§  4.
1.
Spis jest aktualizowany do dnia przekazania go przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej przez wpisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu lub dokonanie skreślenia ze spisu już sporządzonego.
2.
Aktualizacji, o której mowa w ust. 1, podlegają obydwa egzemplarze spisu.
3.
Przepis § 3 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§  5.
1.
Po sporządzeniu spisu na dodatkowym formularzu spisu wpisuje się osoby, które:
1)
zostały pominięte w spisie, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania do spisu została uwzględniona;
2)
zostały pominięte w spisie w wyniku oczywistej omyłki.
2.
Ze spisu skreśla się osoby:
1)
wobec których właściwy konsul wydał decyzję o ich skreśleniu ze spisu w wyniku reklamacji;
2)
które zostały umieszczone w spisie w wyniku oczywistej omyłki;
3)
którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania.
3.
Po dokonaniu zmian, o których mowa w ust. 1 i 2 pkt 1 i 2, w rubryce spisu "uwagi" umieszcza się odpowiednio adnotację "reklamacja" lub "omyłka".
§  6.
1.
Konsul za pośrednictwem właściwego wojewody powiadamia urząd gminy właściwy ze względu na miejsce stałego zamieszkania lub miejsce ostatniego zameldowania na pobyt stały wyborcy o wpisaniu go do spisu lub dopisaniu na dodatkowym formularzu spisu, a także o skreśleniu ze spisu osób, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 1 i 2, jeśli zawiadomił urząd gminy o ich umieszczeniu w spisie.
2.
Konsul dokonuje powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, telefaksem lub telegraficznie, niezwłocznie po wpisaniu, dopisaniu lub skreśleniu, podając dane dotyczące wyborcy według rubryk formularza spisu.
3.
W celu powiadomienia właściwego urzędu gminy, stosuje się odpowiednio wzór określony w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 2.
§  7.
1.
O sporządzeniu spisu konsul powiadamia wyborców, wywieszając stosowną informację w swojej siedzibie.
2.
Udostępnienie spisu następuje na pisemny wniosek osoby zainteresowanej, sporządzony według wzoru określonego w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 2.
§  8.
1.
Na żądanie wyborcy zmieniającego miejsce pobytu konsul, na podstawie spisu, wydaje mu zaświadczenie o prawie do głosowania w miejsce pobytu w dniu wyborów, w tym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, według wzoru, określonego w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 2.
2.
Wydając zaświadczenie, konsul skreśla wyborcę ze spisu, zamieszczając w nim adnotację "zaświadczenie".
3.
Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera osobiście lub przez upoważnioną pisemnie osobę.
4.
Upoważnienie do odbioru zaświadczenia o prawie do głosowania powinno zawierać:
1)
numer ważnego polskiego paszportu wyborcy będącego obywatelem polskim lub numer paszportu albo nazwę i numer dokumentu tożsamości wyborcy będącego obywatelem Unii Europejskiej, który nie jest obywatelem polskim;
2)
imię, nazwisko i numer paszportu lub nazwę i numer innego dokumentu tożsamości osoby upoważnionej do odbioru zaświadczenia.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 97, poz. 870 oraz z 2003 r. Nr 118, poz. 1111).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024