Wzór legitymacji emeryta-rencisty oraz tryb jej wydawania, wymiany lub zwrotu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 12 sierpnia 2004 r.
w sprawie wzoru legitymacji emeryta-rencisty oraz trybu jej wydawania, wymiany lub zwrotu

Na podstawie art. 68 ust. 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1778, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa wzór legitymacji emeryta-rencisty, tryb jej wydawania, wymiany lub zwrotu, a także zakres informacji, jakie legitymacje mogą zawierać.
§  2. 
1. 
Wzór legitymacji emeryta-rencisty, zwanej dalej "legitymacją", jest określony w załączniku do rozporządzenia.
2. 
Legitymacja ma formę spersonalizowanej karty identyfikacyjnej o wymiarach 53,98 mm x 85,60 mm, z zaokrąglonymi narożnikami, wykonanej z tworzywa sztucznego, dwustronnie laminowanej (poziomej), zawierającej elementy zabezpieczające przed podrobieniem i sfałszowaniem. Na stronie drugiej legitymacji, w prawym górnym rogu jest umieszczony skrót "LER" pisany alfabetem Braille'a.
§  3. 
Legitymacja jest wydawana przez terenową jednostkę organizacyjną Zakładu Ubezpieczeń Społecznych właściwą w sprawach wydawania decyzji dotyczących świadczeń, zwaną dalej "organem rentowym", wraz z decyzją o przyznaniu emerytury lub renty.
§  4. 
1. 
Legitymacja podlega wymianie w przypadku:
1)
zmiany nazwiska, imienia, numeru PESEL, rodzaju świadczenia, numeru oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia emeryta lub rencisty, a także w przypadku upływu terminu ważności legitymacji;
2)
uszkodzenia lub zniszczenia.
2. 
Wymiany legitymacji dokonuje się na wniosek emeryta, rencisty lub ich pełnomocnika, określonego w przepisach w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe i zasad wypłaty tych świadczeń.
§  5. 
1. 
Osoba, której prawo do emerytury lub renty ustało, zwraca legitymację do organu rentowego.
2. 
W przypadku śmierci emeryta lub rencisty zwrotu legitymacji dokonuje członek rodziny zmarłego.
§  6. 
1. 
W przypadku utraty legitymacji organ rentowy wydaje nową legitymację na wniosek osób, o których mowa w § 4 ust. 2.
2. 
W przypadku odzyskania utraconej legitymacji emeryt lub rencista zwraca ją do organu rentowego.
§  7. 
Legitymacja zawiera następujące informacje:
1)
numer legitymacji;
2)
imię emeryta lub rencisty;
3)
nazwisko emeryta lub rencisty;
4)
numer PESEL;
5)
rodzaj świadczenia;
6)
określenie terminu ważności legitymacji;
7)
informację wskazującą na warunki ważnego posługiwania się dokumentem;
8)
oznaczenie organu rentowego, który wydał legitymację, imię, nazwisko i podpis jego kierownika;
9)
miejsce i datę wystawienia.
§  8. 
Osobie, która nabyła prawo do emerytury lub renty przed dniem 1 stycznia 2006 r., organ rentowy wyda legitymację w terminie sześciu miesięcy.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 3 i § 8, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR LEGITYMACJI EMERYTA-RENCISTY

1 Obecnie działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne kieruje Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz.U.2017.2329).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024