Książeczka żeglarska i opłaty za jej wystawienie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 2 kwietnia 2003 r.
w sprawie książeczki żeglarskiej i opłat za jej wystawienie

Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 61, poz. 258, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wzór książeczki żeglarskiej;
2)
tryb wystawiania, wymiany i unieważniania książeczki żeglarskiej;
3)
rodzaj dokonywanych w książeczce żeglarskiej adnotacji urzędowych i wpisów, a także sposób i tryb ich dokonywania;
4)
wysokość pobieranych przez urząd morski opłat za wystawienie książeczki żeglarskiej.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"ustawie" - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych;
2)
"dyrektorze urzędu morskiego" - należy przez to rozumieć także konsula Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli książeczka żeglarska jest wystawiana za granicą przez polski urząd konsularny.
§  3.
Do wniosku o wystawienie lub wymianę książeczki żeglarskiej, składanego do dyrektora urzędu morskiego, należy załączyć:
1)
wypełniony kwestionariusz paszportowy oraz trzy aktualne fotografie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm;
2)
dokument stwierdzający posiadanie morskich kwalifikacji zawodowych marynarza lub rybaka albo
3)
oświadczenie armatora o rodzaju zawartej lub zamierzonej umowy o pracę na statku, albo
4)
oświadczenie armatora o rodzaju zawartej lub zamierzonej umowy w sprawie praktyk pływania ucznia;
5)
aktualne świadectwo o stanie zdrowia, stwierdzające zdolność do pracy na statkach, wystawione przez uprawnionego lekarza;
6)
poświadczoną kopię stron paszportu lub w razie jego braku - dowodu osobistego, które zawierają dane o tożsamości wnioskodawcy;
7)
dowód wniesienia opłaty za wystawienie książeczki żeglarskiej.
§  4.
1.
Wystawiając książeczkę żeglarską, należy:
1)
przytwierdzić fotografię posiadacza na drugiej stronie okładki i opatrzyć ją w prawym dolnym rogu odciskiem suchej pieczęci tłoczonej urzędu morskiego;
2)
wypełnić czarnym tuszem rubryki na drugiej i trzeciej stronie okładki;
3)
przyłożyć na trzeciej stronie okładki pieczęć urzędu morskiego oraz umieścić obok niej podpis dyrektora urzędu morskiego albo osoby przez niego upoważnionej.
2.
Książeczka żeglarska powinna być opatrzona numerem ewidencyjnym na pierwszej i czwartej stronie okładki oraz na wszystkich nieparzystych stronach książeczki.
3.
Dyrektor urzędu morskiego wydaje książeczkę żeglarską w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
§  5.
1.
W książeczce żeglarskiej dokonuje się wpisów i adnotacji urzędowych dotyczących:
1)
posiadacza książeczki żeglarskiej;
2)
kwalifikacji zawodowych posiadacza książeczki żeglarskiej uprawniających do pracy na morskich statkach handlowych;
3)
danych o statku, na którym posiadacz książeczki jest zatrudniony lub odbywa praktykę;
4)
danych o czasie zatrudnienia na statku;
5)
stanu zdrowia posiadacza książeczki żeglarskiej;
6)
terminu ważności książeczki żeglarskiej.
2.
Wpisy i adnotacje urzędowe dokonane po wystawieniu książeczki żeglarskiej powinny być opatrzone datą, podpisem oraz pieczęcią uprawnionej osoby.
3.
Wpisy i adnotacje urzędowe powinny być dokonywane starannie, drukowanymi literami bez używania skrótów i korekt. Pomyłki prostuje się przez przekreślenie błędnego tekstu w sposób pozwalający na jego odczytanie i wpisanie obok tekstu prawidłowego, poświadczonego podpisem.
§  6.
1.
Posiadacz książeczki żeglarskiej, w celu dokonania wymiany książeczki, składa do dyrektora urzędu morskiego, który ją wydał, pisemny wniosek o jej wymianę.
2.
Książeczka żeglarska podlega wymianie na nową:
1)
w razie jej uszkodzenia w stopniu utrudniającym posługiwanie się nią;
2)
w razie zmiany imienia lub nazwiska jej posiadacza;
3)
jeżeli brak w niej miejsca na dokonanie wymaganych wpisów.
3.
W razie wymiany książeczki żeglarskiej na nową dyrektor urzędu morskiego lub osoba przez niego upoważniona odciska prostokątny stempel o wymiarach 9 x 3 cm w kolorze czerwonym, o treści "ANULOWANO" na trzeciej stronie okładki książeczki żeglarskiej dotychczasowej i zwraca ją posiadaczowi.
4.
W razie utraty książeczki żeglarskiej jej posiadacz zawiadamia o tym dyrektora urzędu morskiego, który wydał książeczkę żeglarską, oraz składa pisemne oświadczenie, w którym podaje przyczyny jej utraty potwierdzone przez właściwy organ lub armatora.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, dyrektor urzędu morskiego wystawia nową książeczkę żeglarską na pisemny wniosek osoby ubiegającej się o jej wydanie.
§  7.
Wzór książeczki żeglarskiej stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  8.
1.
Z chwilą wydania ostatecznej decyzji o unieważnieniu książeczki żeglarskiej z przyczyn, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 lit. b-d oraz art. 15 ust. 2 pkt 2 ustawy, dyrektor urzędu morskiego wzywa posiadacza książeczki żeglarskiej do niezwłocznego jej przedłożenia, w celu zniszczenia.
2.
Jeżeli na wezwanie, o którym mowa w ust. 1, posiadacz książeczki żeglarskiej nie przedłoży jej w celu zniszczenia, dyrektor urzędu morskiego powiadamia właściwe organy o unieważnieniu książeczki żeglarskiej.
§  9.
1.
Za wystawienie książeczki żeglarskiej dyrektor urzędu morskiego pobiera od wnioskodawcy opłatę w jednostkach taryfowych, zwanych dalej "j.t.", których wartość złotowa jest ustalona zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 109, poz. 1156 oraz z 2002 r. Nr 240, poz. 2060).
2.
Opłata, o której mowa w ust. 1, z uwzględnieniem art. 11 ust. 3 ustawy, wynosi:
1)
50 j.t. - za książeczkę wystawioną na czas nieokreślony;
2)
40 j.t. - za książeczkę wystawioną na czas określony;
3)
20 j.t. - za książeczkę wystawioną na czas określonej podróży.
3.
Za wystawienie nowej książeczki żeglarskiej w miejsce utraconej dyrektor urzędu morskiego pobiera opłatę w podwójnej wysokości.
§  10.
Dyrektor urzędu morskiego prowadzi ewidencję wydanych, anulowanych i unieważnionych książeczek żeglarskich.
§  11.
W sprawach wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy tego rozporządzenia.
§  12.
Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 25 sierpnia 1992 r. w sprawie książeczek żeglarskich i opłat za ich wystawianie (Dz. U. Nr 67, poz. 340, z 1994 r. Nr 40, poz. 154, z 1996 r. Nr 107, poz. 513 oraz z 2000 r. Nr 61, poz. 716).
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 113, poz. 547, z 1998 r. Nr 113, poz. 717, z 2000 r. Nr 109, poz. 1156 oraz z 2002 r. Nr 240, poz. 2060.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR KSIĄŻECZKI ŻEGLARSKIEJ

wzór

Uwagi do załącznika:

* Format książeczki: 88 x 125 mm

* Okładka koloru szarego, miękka typu paszportowego, wodoodporna z godłem i napisami tłoczonymi w kolorze srebrnym

* Papier ze znakiem wodnym: tło giloszowe, rozeta stalorytnicza wykonana farbą optycznie zmienną, mikrodruk, papier zabezpieczony chemicznie, włókna widoczne w świetle dziennym oraz włókna aktywne w UV

* Kolorystyka morska

* Pierwsza i czwarta strona okładki oraz wszystkie strony nieparzyste książeczki oznaczone numerem ewidencyjnym tłoczonym (Nr 0000000) siedmiocyfrowym, wykonanym farbą aktywną w UV

* Napisy w kolorze czarnym

* Winylowa taśma samoprzylepna znajdująca się tuż za drugą stroną okładki, skierowana stroną przylepną w jej kierunku, zabezpieczająca przed wilgocią i zamazywaniem danych posiadacza książeczki żeglarskiej powinna być przyklejona do drugiej strony okładki przez posiadacza książeczki po uprzednim złożeniu przez niego podpisu pod znajdującym się tam zdjęciem lub odciśnięciu lewego kciuka w przypadku osób niepiśmiennych.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.65.604

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Książeczka żeglarska i opłaty za jej wystawienie.
Data aktu: 02/04/2003
Data ogłoszenia: 16/04/2003
Data wejścia w życie: 17/10/2003