Pilotaż na śródlądowych drogach wodnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie pilotażu na śródlądowych drogach wodnych

Na podstawie art. 52 i 72 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43 i Nr 100, poz. 1085 oraz z 2002 r. Nr 199, poz. 1672) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki wykonywania pilotażu i sprawowania nadzoru nad jego wykonywaniem;
2)
tryb przeprowadzania egzaminów na pilota i sprawdzianów dla uzyskania świadectwa zwolnienia z obowiązku korzystania z pilotażu, zwanych dalej "sprawdzianami";
3)
wzory i tryb wydawania uprawnień pilotowych oraz świadectw zwolnienia z obowiązku korzystania z pilotażu;
4)
warunki i terminy wymiany dotychczasowych dokumentów, o których mowa w pkt 3.
§  2.
1.
Nadzór nad wykonywaniem pilotażu sprawuje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, właściwy dla drogi wodnej, której uprawnienia dotyczą, zwany dalej "dyrektorem urzędu".
2.
W celu zapewnienia prawidłowego wykonywania pilotażu dyrektor urzędu prowadzi listę pilotów świadczących usługi w zakresie pilotażu, w obrębie swojej właściwości terytorialnej.
3.
Lista pilotów zawiera:
1)
imię i nazwisko pilota;
2)
numer uprawnienia pilotowego;
3)
nazwę drogi wodnej lub odcinka, których uprawnienie pilotowe dotyczy;
4)
inne dane, umożliwiające porozumienie się z pilotem, a w szczególności adres do korespondencji, poczty elektronicznej, numer telefonu lub faksu.
4.
Listę pilotów wywiesza się w urzędzie żeglugi śródlądowej w miejscu ogólnodostępnym albo wywiesza się w urzędzie żeglugi śródlądowej w miejscu ogólnodostępnym i zamieszcza na stronie internetowej urzędu.
§  3.
Kierownik statku o każdorazowym zamiarze skorzystania z usług pilotowych zawiadamia dyrektora urzędu.
§  4.
1.
Kierownik statku jest obowiązany udzielić pilotowi informacji o statku, w szczególności dotyczących zdolności manewrowej, wymiarów, rodzaju i ilości ładunku, składu załogi, oraz innych informacji niezbędnych do wykonywania pilotażu.
2.
Kierownik statku może upoważnić pilota do bezpośredniego wydawania poleceń manewrowych lub całkowicie przekazać pilotowi prowadzenie statku. W takim przypadku kierownik statku jest obowiązany kontrolować pracę pilota, aby w razie potrzeby zmienić jego polecenie albo w inny sposób przeciwdziałać błędnemu działaniu pilota w czasie prowadzenia statku.
§  5.
1.
Kierownik statku w dzienniku pokładowym, w rubryce Wydarzenia, dokonuje wpisu informującego o rozpoczęciu i zakończeniu korzystania z usług pilotowych na danym odcinku drogi wodnej.
2.
Wpis powinien zawierać datę i godzinę rozpoczęcia i zakończenia korzystania z usług pilotowych, kilometraż drogi wodnej, imię i nazwisko pilota, numer uprawnienia pilotowego oraz podpis pilota.
§  6.
1.
Pilot może odmówić wykonywania czynności pilotowych, jeżeli:
1)
wymiary statku nie odpowiadają parametrom drogi wodnej, a statek nie posiada odpowiedniej zgody dyrektora urzędu na odbycie podróży lub uprawianie żeglugi na danym odcinku drogi wodnej;
2)
stan techniczny statku, jego wyposażenie albo skład załogi nie zapewniają bezpiecznej żeglugi;
3)
kierownik statku nie udziela informacji, o których mowa w § 4 ust. 1.
2.
O odmowie podjęcia pilotowania statku, z przyczyn, o których mowa w ust. 1, pilot niezwłocznie zawiadamia dyrektora urzędu, podając jednocześnie przyczyny odmowy.
3.
W przypadku kiedy pilot odmówi wykonania pilotażu bez podania uzasadnionej przyczyny, kierownik statku niezwłocznie zawiadamia o tym dyrektora urzędu.
§  7.
1.
Sprawdzian odbywa się w formie ustnej.
2.
Sprawdzian przeprowadza terenowa komisja egzaminacyjna, działająca przy dyrektorze urzędu.
§  8.
1.
Egzamin na pilota przeprowadza się w formie ustnej, w zakresie szczegółowej znajomości przepisów prawa miejscowego, określających szczegółowe warunki bezpieczeństwa ruchu i postoju statków oraz szczegółowej wiedzy o drodze wodnej, której uprawnienie pilotowe ma dotyczyć.
2.
Egzamin na pilota przeprowadza centralna komisja egzaminacyjna, działająca przy Dyrektorze Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu.
§  9.
Do trybu przeprowadzania sprawdzianu oraz egzaminu na pilota stosuje się odpowiednio przepisy w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi śródlądowej.
§  10.
Po zaliczeniu egzaminu na pilota albo sprawdzianu komisja egzaminacyjna wydaje odpowiednie zaświadczenie.
§  11.
1.
Osoba ubiegająca się o wydanie świadectwa zwolnienia z obowiązku korzystania z pilotażu albo uprawnienia pilotowego składa pisemny wniosek o jego wydanie.
2.
Do wniosku o wydanie świadectwa zwolnienia z obowiązku korzystania z pilotażu dołącza się:
1)
potwierdzoną kserokopię patentu żeglarskiego uprawniającego do kierowania statkami,
2)
zaświadczenie o odbyciu rejsów, stanowiące załącznik nr 1 do rozporządzenia, w którym udokumentowuje się odbycie podróży, o których mowa w art. 49 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej,
3)
odpowiednie zaświadczenie, o którym mowa w § 10,

oraz przedkłada się do wglądu żeglarską książeczkę pracy celem zweryfikowania poprawności i rzetelności zaświadczenia o odbyciu rejsów oraz dokument tożsamości.

3.
Wzór świadectwa zwolnienia z obowiązku korzystania z pilotażu określony jest w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
4.
Do wniosku o wydanie uprawnień pilotowych dołącza się:
1)
potwierdzoną kserokopię patentu żeglarskiego uprawniającego do kierowania wszystkimi statkami,
2)
odpowiednie zaświadczenie, o którym mowa w § 10,
3)
zaświadczenie lekarskie stwierdzające posiadanie odpowiedniego stanu zdrowia do wykonywania zawodu pilota,
4)
poświadczoną kserokopię żeglarskiej książeczki pracy, w części potwierdzającej odbycie co najmniej 12-miesięcznej praktyki pływania nabytej po uzyskaniu patentu na drodze wodnej, której ma dotyczyć uprawnienie,

oraz przedkłada się do wglądu dokument tożsamości.

5.
Wzór uprawnienia pilotowego określony jest w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  12.
1.
Dotychczasowe dokumenty, o których mowa w § 1 pkt 3, wydane na podstawie zarządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 września 1992 r. w sprawie pilotażu na śródlądowych drogach wodnych (M.P. Nr 33, poz. 232) podlegają, na wniosek, wymianie na odpowiednie dokumenty określone w niniejszym rozporządzeniu - w terminie do dnia 1 lipca 2003 r.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się dyrektorowi urzędu właściwemu dla drogi wodnej, której uprawnienia dotyczą.
3.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się dotychczasowy dokument oraz przedkłada się do wglądu dokument tożsamości.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Zaświadczenie o odbyciu rejsów

Pan/i ............... urodzony/a dnia ......... w ......,

posiadający/a obywatelstwo ................................,

posiadający/a dokument kwalifikacyjny ......................

wydany przez ...............................................

odbył/a następujące podróże wymagane stosownie do § 11 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie pilotażu na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 5, poz. 53):

Lp. Nazwa lub numer rejestracyjny i rodzaj statku Moc mechanicznych urządzeń napędowych / nośność Data odbycia podróży Droga wodna odcinek od - do Imię i nazwisko pilota Numer uprawnienia pilotowego Podpis pilota
1
2
3
4
5

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

ŚWIADECTWO ZWOLNIENIA Z OBOWIĄZKU KORZYSTANIA Z PILOTAŻU NR ......

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

UPRAWNIENIE PILOTOWE NR ........

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024