Lokowanie środków Funduszu Rezerwy Demograficznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 24 stycznia 2003 r.
w sprawie lokowania środków Funduszu Rezerwy Demograficznej

Na podstawie art. 65 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
dopuszczalne proporcje udziału poszczególnych lokat środków Funduszu Rezerwy Demograficznej, zwanego dalej "FRD";
2)
dopuszczalne inne formy lokowania środków FRD;
3)
szczegółowe zasady i tryb ustalania kosztów bieżącego zarządzania środkami FRD;
4)
obowiązkowe, istotne elementy umowy o zarządzanie środkami FRD.
§  2.
1.
Dopuszczalne proporcje udziału poszczególnych lokat środków FRD nie mogą przekroczyć następujących wartości środków FRD:
1)
100% - w bony, obligacje skarbowe i inne papiery wartościowe Skarbu Państwa;
2)
20% - w papiery wartościowe emitowane przez gminy, związki gmin i miasto stołeczne Warszawa;
3)
80% - w dłużne papiery wartościowe gwarantowane przez Skarb Państwa;
4) 1
 30 % - w akcje zdematerializowane, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538);
5) 2
 20 % - w obligacje zdematerializowane, zgodnie z przepisami ustawy, o której mowa w pkt 4, z wyłączeniem obligacji, dla których proporcje udziału zostały określone w pkt 1-3;
6) 3
 5 % - w obligacje emitowane przez spółki publiczne, w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. Nr 184, poz. 1539).
2.
Łączna suma lokat w papiery wartościowe, o których mowa w ust. 1 pkt 4-6, nie może przekroczyć 40% wartości środków FRD.
3.
Łączna suma lokat w papiery wartościowe, o których mowa w ust. 1 pkt 4-6, jednego emitenta, nie może przekroczyć 10% wartości środków FRD.
4.
FRD może nabyć nie więcej niż 20% jednej emisji papieru wartościowego.
§  3.
1.
Dopuszcza się lokowanie środków FRD również w depozyty bankowe i bankowe papiery wartościowe - do 40% wartości środków FRD, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Banki, w których mogą być dokonywane lokaty określone w ust. 1, muszą posiadać fundusze własne w wysokości nie mniejszej niż 100 milionów euro.
3.
Łączna suma lokat, o których mowa w ust. 1, w depozyty bankowe i w bankowe papiery wartościowe jednego banku, nie może przekroczyć 10% wartości środków FRD.
§  4.
1.
Na koniec każdego kwartału Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zwany dalej "Zakładem", ustala ogólną wartość środków FRD oraz kontroluje, czy zostały zachowane dopuszczalne proporcje udziału poszczególnych lokat, o których mowa w § 2 i 3, oraz warunki określone w art. 65 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, zwanej dalej "ustawą".
2.
Dopuszcza się okresowe przekroczenie udziałów poszczególnych lokat, o których mowa w § 2 i 3, w ogólnej wartości środków FRD, jednak na okres nie dłuższy niż 3 miesiące.
3.
Określając wartość środków FRD, uprawniony podmiot zewnętrzny, któremu powierzono zarządzanie środkami FRD, w trybie określonym w art. 64 ustawy, stosuje odpowiednio przepis ust. 1.
§  5.
1.
Koszty bieżącego zarządzania środkami FRD obejmują wyłącznie koszty:
1)
zaopiniowania przez biegłego rewidenta niebędącego pracownikiem Zakładu rocznych sprawozdań finansowych FRD, zgodnie z art. 74 ust. 3 pkt 5 ustawy;
2)
opłat za zarządzanie środkami FRD pobieranych przez podmioty zewnętrzne;
3)
związane z realizacją transakcji nabywania lub zbywania aktywów ze środków FRD, stanowiące równowartość opłat ponoszonych na rzecz osób trzecich, z których pośrednictwa Zakład korzysta z mocy odrębnych przepisów;
4)
wykonania na potrzeby FRD przez podmioty zewnętrzne badań i ekspertyz.
2.
Kosztów innych niż wymienione w ust. 1 nie uznaje się za koszty bieżącego zarządzania środkami FRD.
3.
Wysokość środków na koszty bieżącego zarządzania, o których mowa w ust. 1, jest określana w planie finansowym FRD.
4. 4
 Zarząd Zakładu corocznie w terminie wynikającym z przepisów dotyczących prac nad projektem budżetu państwa przedkłada Radzie Nadzorczej Zakładu projekt planu finansowego FRD na kolejny rok, zawierający uzasadnienie wysokości planowanych kosztów bieżącego zarządzania.
§  6.
Określa się obowiązkowe, istotne elementy, które powinna zawierać umowa o zarządzanie środkami FRD, których wykaz stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).

2) Zmiany ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 26, poz. 228, Nr 60, poz. 636, Nr 72, poz. 802, Nr 78, poz. 875 i Nr 110, poz. 1256, z 2000 r. Nr 9, poz. 118, Nr 95, poz. 1041, Nr 104, poz. 1104 i Nr 119, poz. 1249, z 2001 r. Nr 8, poz. 64, Nr 27, poz. 298, Nr 39, poz. 459, Nr 72, poz. 748, Nr 100, poz. 1080, Nr 110, poz. 1189, Nr 111, poz. 1194, Nr 130, poz. 1452 i Nr 154, poz. 1792 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676, Nr 155, poz. 1287, Nr 169, poz. 1387, Nr 199, poz. 1673, Nr 200, poz. 1679 i Nr 241, poz. 2074.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ OBOWIĄZKOWYCH, ISTOTNYCH ELEMENTÓW UMOWY O ZARZĄDZANIE ŚRODKAMI FUNDUSZU REZERWY DEMOGRAFICZNEJ

1. Oznaczenie stron i osób reprezentujących FRD oraz uprawniony podmiot zewnętrzny.

2. Określenie celu, dla którego strony zawierają umowę; celu polegającego na lokowaniu środków FRD w sposób gwarantujący osiągnięcie ich maksymalnego bezpieczeństwa i rentowności, a także okresu, na który umowa zostaje zawarta.

3. Definicje podstawowych terminów użytych w umowie.

4. Obowiązki i prawa uprawnionego podmiotu zewnętrznego.

Podstawowym obowiązkiem i prawem uprawnionego podmiotu zewnętrznego jest samodzielne zarządzanie środkami, zgodnie z treścią umowy o zarządzanie, w tym w szczególności:

1) przestrzeganie ograniczeń lokowania środków FRD wynikających z ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

2) stosowanie przy zarządzaniu środkami FRD procedur wynikających z przepisów o finansach publicznych oraz z przepisów o zamówieniach publicznych.

5. Ustalenie dni wyceny środków FRD.

6. Określenie sposobu składania sprawozdań statutowym organom FRD przez uprawniony podmiot zewnętrzny.

7. Określenie rocznej stawki opłaty za zarządzanie środkami FRD, wyrażonej procentowo, pobieranej przez uprawniony podmiot zewnętrzny, z tym że środki FRD są obciążone tylko jedną opłatą stanowiącą wynagrodzenie uprawnionego podmiotu zewnętrznego za powierzenie w zarządzanie środków FRD. FRD nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów związanych z powierzeniem w zarządzanie, a uprawniony podmiot zewnętrzny pokrywa z niej wszelkie koszty związane z zarządzaniem środkami FRD ponoszone przez uprawniony podmiot zewnętrzny, w tym na rzecz podmiotów trzecich.

8. Określenie opłaty stanowiącej wynagrodzenie uprawnionego podmiotu zewnętrznego w dniu wyceny wartości środków FRD, z tym że opłata ta jest naliczana nie rzadziej niż raz w miesiącu, według następującego wzoru:

On = Wn-1 x r x m/365

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

On - opłata związana z powierzeniem w zarządzanie środków FRD naliczana podczas n-tej wyceny tych środków,

Wn-1 - wartość środków FRD przekazana w zarządzanie podmiotowi do dnia (n-1) wyceny skorygowana zmianą wartości środków do dnia n-tej wyceny włącznie,

r - roczna stawka opłaty wyrażona procentowo,

m - ilość dni od dnia (n-1) wyceny do dnia n-tej wyceny włącznie (nie włączając dnia, w którym dokonana została (n-1) wycena).

Jeśli wycena wartości środków FRD jest dokonywana częściej niż raz w miesiącu, opłata pobierana jest raz w miesiącu, jako suma opłat On naliczonych w danym miesiącu.

9. Określenie ograniczeń w zakresie działalności uprawnionego podmiotu zewnętrznego, powodujących obowiązek uzyskania na określone działania pisemnej zgody organów FRD.

10. Określenie okoliczności i terminów, w których uprawniony podmiot zewnętrzny lub FRD mogą wypowiedzieć umowę, oraz określenie związanych z tym praw i obowiązków stron.

11. Określenie okoliczności, za które ponosi odpowiedzialność uprawniony podmiot zewnętrzny, okoliczności, za które uprawniony podmiot zewnętrzny nie odpowiada, oraz kar umownych za naruszenie postanowień umowy przez uprawniony podmiot zewnętrzny.

12. Postanowienia końcowe, w których należy określić:

1) sposób i formę zmiany umowy;

2) sposoby i formę zawiadomień pochodzących od uprawnionego podmiotu zewnętrznego;

3) przepisy, które będą obowiązywały w zakresie nieuregulowanym postanowieniami umowy;

4) klauzulę arbitrażową dotyczącą rozstrzygania sporów między stronami umowy.

13. Podpisy stron umowy oraz liczba sporządzonych egzemplarzy umowy.

1 § 2 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.06.2.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 stycznia 2006 r.
2 § 2 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.06.2.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 stycznia 2006 r.
3 § 2 ust. 1 pkt 6 zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.06.2.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 stycznia 2006 r.
4 § 5 ust. 4 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 28 stycznia 2004 r. (Dz.U.04.32.277) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 marca 2004 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.31.256

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Lokowanie środków Funduszu Rezerwy Demograficznej.
Data aktu: 24/01/2003
Data ogłoszenia: 24/02/2003
Data wejścia w życie: 11/03/2003