Świadczenia przewoźnika lotniczego w razie niezabrania pasażera na pokład statku powietrznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 14 października 2003 r.
w sprawie świadczeń przewoźnika lotniczego w razie niezabrania pasażera na pokład statku powietrznego

Na podstawie art. 202 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa wymagania dotyczące obowiązkowych świadczeń przewoźnika lotniczego w razie niezabrania na pokład statku powietrznego odlatującego z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pasażera, posiadającego ważny bilet oraz potwierdzoną rezerwację, na lot regularny o zawyżonej liczbie dokonanych rezerwacji.
2. 
Świadczenia przewoźnika w przypadku niezabrania na pokład statku powietrznego pasażera na lot sprzedany jako część imprezy turystycznej określają przepisy o zasadach organizowania przewozów lotniczych w ramach imprez turystycznych oraz przewozów czarterowych.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
potwierdzonej rezerwacji - należy przez to rozumieć, że bilet sprzedany przez przewoźnika lotniczego lub upoważnionego agenta sprzedaży zawiera następujące informacje:
a)
wyszczególnienie numeru, daty i godziny lotu oraz
b)
adnotację "OK" lub każdy inny zapis dokonany w odpowiednim miejscu na bilecie, oznaczający rejestrację przez przewoźnika lotniczego, oraz wyraźne potwierdzenie tej rezerwacji;
2)
locie regularnym - należy przez to rozumieć lot wykonywany w ramach przewozu regularnego w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
3)
locie o zawyżonej liczbie dokonanych rezerwacji - należy przez to rozumieć lot, w którym liczba pasażerów posiadających potwierdzoną rezerwację przekracza liczbę miejsc dostępnych na ten lot;
4)
miejscu docelowym - należy przez to rozumieć miejsce przeznaczenia wymienione w odcinku biletu lotniczego przedstawionym przy stanowisku odprawy pasażerów lub, w przypadku kolejnych lotów, w ostatnim odcinku biletu lotniczego.
§  3. 
1. 
Przewoźnik lotniczy obowiązany jest ustalić szczegółowe zasady postępowania w przypadku, o którym mowa w § 1 ust. 1.
2. 
O zasadach postępowania i ich zmianach przewoźnik powiadamia pasażerów w swoim regulaminie przewozu.
3. 
Przewoźnik może w regulaminie przewozu ustalić zasady postępowania korzystniejsze dla pasażera niż określone w rozporządzeniu.
4. 
Zasady, o których mowa w ust. 1, przewoźnik obowiązany jest podać do wiadomości publicznej w przedstawicielstwach i agencjach sprzedaży oraz punktach odprawy pasażerów.
§  4. 
1. 
Rekompensatę, o której mowa w art. 200 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, ustala się, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, w wysokości równowartości w złotych polskich kwoty:
1)
150 euro dla lotów na trasach o długości do 3.500 km;
2)
300 euro dla lotów na trasach o długości powyżej 3.500 km.
2. 
Jeżeli miasto lub region jest obsługiwany przez kilka portów lotniczych, przewoźnik lotniczy może zaoferować pasażerowi, któremu odmówił przyjęcia na pokład, lot do innego portu lotniczego niż zarezerwował pasażer. W takim przypadku koszty podróży pomiędzy alternatywnymi portami lotniczymi lub alternatywnym najbliższym miejscem docelowym uzgodnionym z pasażerem pokrywa przewoźnik lotniczy.
3. 
Jeżeli przewoźnik lotniczy oferuje zmianę trasy do miejsca docelowego alternatywnym lotem i opóźnienie w przylocie do miejsca docelowego dla tras do 3.500 km jest mniejsze niż 2 godziny, a dla tras powyżej 3.500 km jest mniejsze niż 4 godziny, rekompensatę ustaloną zgodnie z ust. 1 zmniejsza się o 50 %.
4. 
Wysokość rekompensaty ustalonej w ust. 1 nie może przekroczyć ceny biletu wykupionego do miejsca docelowego.
5. 
Odległości, o których mowa w ust. 3, ustala się, przyjmując najkrótszą odległość pomiędzy miejscem wylotu i miejscem docelowym.
6. 
Rekompensata, w uzgodnieniu z pasażerem, może być wypłacana łącznie lub oddzielnie w następujących formach:
1)
gotówka;
2)
czek;
3)
przelew;
4)
zlecenie wystawione na inne dodatkowe usługi.
7. 
Jeżeli w locie o zawyżonej liczbie dokonanych rezerwacji pasażer wyraża zgodę na umieszczenie w klasie niższej niż ta, na którą został zakupiony bilet, przewoźnik jest obowiązany do zwrotu pasażerowi różnicy pomiędzy ceną biletu w klasie, w której wykupił bilet, a ceną biletu za klasę, w której faktycznie podróżował.
§  5. 
Przewoźnik lotniczy obowiązany jest do dostarczenia każdemu pasażerowi, któremu odmówił przyjęcia na pokład z powodu lotu o zawyżonej liczbie dokonanych rezerwacji, pisemnej informacji określającej zasady wypłacania rekompensat.
§  6. 
Rozporządzenie traci moc z dniem przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.186.1817

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Świadczenia przewoźnika lotniczego w razie niezabrania pasażera na pokład statku powietrznego.
Data aktu: 14/10/2003
Data ogłoszenia: 31/10/2003
Data wejścia w życie: 15/11/2003