Nadanie statutu Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 10 sierpnia 2000 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej.

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

§  1.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, zwane dalej "ministerstwem", zapewnia obsługę Ministra Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministrem", właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 listopada 1999 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 91, poz. 1033 i z 2000 r. Nr 8, poz. 98), do spraw:
1)
pracy,
2)
zabezpieczenia społecznego.
§  2.
W skład ministerstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Polityczny Ministra,
2)
Departament Analiz i Prognoz Ekonomicznych,
3)
Departament Polityki Rynku Pracy,
4)
Departament Polityki Sektorowej i Restrukturyzacji,
5)
Departament Programów Przedakcesyjnych i Strukturalnych,
6)
Departament Dialogu Społecznego,
7)
Departament Prawa Pracy,
8)
Departament Warunków Pracy,
9)
Departament Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą,
10)
Departament Pomocy Społecznej,
11)
Departament Ubezpieczeń Społecznych,
12)
Departament Wynagrodzeń,
13)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych,
14)
Biuro Prawne,
15)
Biuro Dyrektora Generalnego,
16)
Biuro Kontroli, Skarg i Wniosków,
17)
Biuro Administracyjno-Budżetowe, a w jego ramach w szczególności:
a)
Wydział Budżetowy,
b)
Wydział Finansowy,
c)
Stanowisko do Spraw Administracyjno-Gospodarczych,
d)
Stanowisko do Spraw Inwestycji i Zamówień Publicznych,
18)
Biuro Informacji i Promocji,
19)
Biuro Informatyki,
20)
Biuro Spraw Obronnych,
21)
Stanowisko do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych,
22)
Sekretariat Społecznej Komisji Rewindykacyjnej.
§  3.
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu "praca" zapewniają w szczególności:
1)
Departament Polityki Rynku Pracy,
2)
Departament Polityki Sektorowej i Restrukturyzacji,
3)
Departament Programów Przedakcesyjnych i Strukturalnych,
4)
Departament Prawa Pracy,
5)
Departament Dialogu Społecznego,
6)
Departament Warunków Pracy,
7)
Departament Wynagrodzeń,
8)
Sekretariat Społecznej Komisji Rewindykacyjnej.
§  4.
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu "zabezpieczenie społeczne" zapewniają w szczególności:
1)
Departament Pomocy Społecznej,
2)
Departament Ubezpieczeń Społecznych,
3)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
§  5.
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024