Warunki wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych stanowiących mienie komunalne.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 maja 1999 r.
w sprawie warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych stanowiących mienie komunalne.

Na podstawie art. 102 ust. 2 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230, z 1980 r. Nr 3, poz. 6, z 1983 r. Nr 44, poz. 201, z 1989 r. Nr 26, poz. 139 i Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 39, poz. 222, z 1991 r. Nr 32, poz. 131 i Nr 77, poz. 335, z 1993 r. Nr 40, poz. 183, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1995 r. Nr 47, poz. 243, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 47, poz. 299, Nr 88, poz. 554 i Nr 133, poz. 885 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ściekach bytowo-gospodarczych - rozumie się przez to ścieki, które powstają głównie z metabolizmu ludzkiego oraz działalności gospodarstw domowych,
2)
ściekach komunalnych - rozumie się przez to ścieki bytowo-gospodarcze lub mieszaninę ścieków bytowo-gospodarczych ze ściekami przemysłowymi oraz spływami ścieków opadowych,
3)
ściekach przemysłowych - rozumie się przez to ścieki, które są odprowadzane z zakładów prowadzących działalność przemysłową, usługową lub handlową, inne niż ścieki bytowo-gospodarcze i ścieki opadowe,
4)
komunalnych urządzeniach kanalizacyjnych - rozumie się przez to ogólnodostępne urządzenia służące do ujęcia, oczyszczania oraz odprowadzania ścieków do wód lub ziemi, stanowiące mienie komunalne,
5)
kanalizacji ogólnospławnej - rozumie się przez to sieć przewodów kanalizacyjnych, wraz z uzbrojeniem i urządzeniami, którą są odprowadzane ścieki bytowo-gospodarcze, przemysłowe i opadowe,
6)
kanalizacji ściekowej - rozumie się przez to sieć przewodów kanalizacyjnych, wraz z uzbrojeniem i urządzeniami, którą są odprowadzane ścieki bytowo-gospodarcze i przemysłowe,
7)
dostawcach ścieków - rozumie się przez to osoby fizyczne i prawne odprowadzające ścieki do komunalnych urządzeń kanalizacyjnych,
8)
właścicielach komunalnych urządzeń kanalizacyjnych - rozumie się przez to gminy i ich związki oraz gminne osoby prawne.
§  2.
1.
Ścieki przemysłowe wprowadzane do komunalnych urządzeń kanalizacyjnych nie mogą stanowić zagrożenia dla:
1)
zdrowia osób obsługujących urządzenia kanalizacyjne,
2)
konstrukcji budowlanych i wyposażenia technicznego urządzeń kanalizacyjnych,
3)
jakości wód będących odbiornikiem ścieków.
2.
Mieszanina ścieków przemysłowych i bytowo-gospodarczych powinna być podatna na mechaniczno-biologiczne procesy oczyszczania, a powstające osady ściekowe nie powinny stanowić zagrożenia dla środowiska oraz powinny nadawać się do gospodarczego wykorzystania.
3.
Dopuszczalne jest rozcieńczenie ścieków zasolonych w celu unikania ich ujemnego wpływu na konstrukcje komunalnych urządzeń kanalizacyjnych.
§  3.
1.
Do kanalizacji ściekowej nie należy wprowadzać wód z cieków powierzchniowych, wód z otwartych obiegów chłodniczych, wód drenażowych oraz wód opadowych, z wyjątkiem ich części silnie zanieczyszczonej (ścieków opadowych).
2.
Do kanalizacji ogólnospławnej nie należy wprowadzać wód z cieków powierzchniowych oraz wód z otwartych obiegów chłodniczych.
§  4.
1.
Do komunalnych urządzeń kanalizacyjnych zabrania się wprowadzania:
1)
odpadów stałych, które mogą powodować zmniejszenie przepustowości przewodów kanalizacyjnych, a w szczególności żwiru, piasku, popiołu, szkła, wytłoczyn, drożdży, szczeciny, ścinków skór, tekstyliów, włókien, nawet jeżeli znajdują się one w stanie rozdrobnionym,
2)
odpadów płynnych nie mieszających się z wodą, a w szczególności sztucznych żywic, lakierów, mas bitumicznych, smół i ich emulsji, mieszanin cementowych,
3)
substancji palnych i wybuchowych, których punkt zapłonu znajduje się w temperaturze poniżej 85°C, a w szczególności benzyn, nafty, oleju opałowego, karbidu, trójnitrotoluenu,
4)
substancji żrących i toksycznych, a w szczególności mocnych kwasów i zasad, formaliny, siarczków, cyjanków oraz roztworów amoniaku, siarkowodoru i cyjanowodoru,
5)
odpadów i ścieków z hodowli zwierząt, a w szczególności gnojówki, gnojowicy, obornika, ścieków z kiszonek,
6)
nie zdezynfekowanych ścieków ze szpitali i sanatoriów oraz z zakładów weterynaryjnych.
2.
Właściciel komunalnych urządzeń kanalizacyjnych może odmówić przyjęcia do kanalizacji ścieków zawierających inne niż określone w ust. 1 stałe lub płynne odpady oraz substancje, jeżeli mogą one wywołać zagrożenia, o których mowa w § 2.
§  5.
Warunki wprowadzania do komunalnych urządzeń kanalizacyjnych ciekłych odpadów promieniotwórczych określają odrębne przepisy.
§  6.
1.
Dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń w ściekach przemysłowych wprowadzanych do komunalnych urządzeń kanalizacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 3, określa załącznik do rozporządzenia.
2.
Wartości wskaźników zanieczyszczeń, określone w załączniku do rozporządzenia, odnoszą się do średniodobowych próbek ścieków proporcjonalnych do przepływu, zmieszanych z próbek pobieranych w odstępach co najwyżej dwugodzinnych. W przypadku odczynu i temperatury określone w załączniku wartości odnoszą się do próbek jednorazowych.
3.
Właściciel komunalnych urządzeń kanalizacyjnych może ustalić dla dostawcy ścieków wartości wskaźników zanieczyszczeń wyższe od określonych w załączniku, jeżeli zostaną zachowane warunki określone w § 2. Może także ustalić wartości wskaźników zanieczyszczeń niższe od określonych w załączniku, jeżeli jest to uzasadnione czynnikami, o których mowa w § 7 ust. 1.
4.
Właściciel komunalnych urządzeń kanalizacyjnych określa dostawcy ścieków zakres wskaźników zanieczyszczeń w zależności od specyfiki ścieków przemysłowych.
§  7.
Przy ustalaniu dopuszczalnych wartości wskaźników zanieczyszczeń w ściekach przemysłowych właściciel komunalnych urządzeń kanalizacyjnych powinien brać pod uwagę:
1)
bilans jakościowy i ilościowy ścieków,
2)
faktycznie uzyskiwany stopień redukcji zanieczyszczeń w komunalnej oczyszczalni ścieków,
3)
warunki pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków komunalnych do wód lub do ziemi,
4)
możliwość wstępnego podczyszczania ścieków w zakładzie,
5)
możliwość zmniejszenia emisji zanieczyszczeń wynikającej z technologii procesów w zakładzie.
§  8.
W przypadku gdy ścieki przemysłowe mogą powodować zagrożenia, o których mowa w § 2, dostawca ścieków dokonuje pomiarów ilości stanu i składu ścieków oraz przekazuje ich wyniki właścicielowi komunalnych urządzeń kanalizacyjnych.
§  9.
Dostawca ścieków przemysłowych wprowadzanych do komunalnych urządzeń kanalizacyjnych powinien zapewnić:
1)
równomierne ich odprowadzanie, odpowiednio do przepustowości kanałów i dopuszczalnego obciążenia oczyszczalni ścieków,
2)
ograniczenie niektórych zanieczyszczeń, określonych w załączniku, wpływających niekorzystnie na prace komunalnej oczyszczalni ścieków,
3)
ograniczenie specyficznych, szkodliwych, obecnych w ściekach zanieczyszczeń, nie wymienionych w załączniku.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

DOPUSZCZALNE WARTOŚCI WSKAŹNIKÓW ZANIECZYSZCZEŃ W ŚCIEKACH PRZEMYSŁOWYCH WPROWADZANYCH DO KOMUNALNYCH URZĄDZEŃ KANALIZACYJNYCH

Lp. Wskaźnik zanieczyszczenia Jednostka Wartość
1 2 3 4
1 Temperatura °C 40
2 Odczyn pH 6-9,5, 8-101)
3 Zawiesiny łatwo opadające ml/l 10
4 Zawiesiny ogólne mg/l 500
5 Przewodność elektryczna właściwa (25°C) μScm-1 1.500
6 ChZT mgO2/l 2)
7 BZT5 mgO2/l 2)
8 Azot amonowy mgNNH4/l 2)
9 Azot ogólny mgN/l 2)
10 Fosfor ogólny mgP/l 2)
11 Siarczany mgSO4/l 500
12 Siarczyny mgSO3/l 10
13 Glin mgAl/l 3.0
14 Antymon mgSb/l 0.5
15 Arsen mgAs/l 0.5
16 Bar mgBa/l 5.0
17 Beryl mgBe/l 1.0
18 Bor mgB/l 10
19 Cyna mgSn/l 2.0
20 Cynk mgZn/l 5.0
21 Chrom (VI) mgCr/l 0.5
22 Chrom ogólny mgCr/l 2.0
23 Kadm mgCd/l 0.4
24 Kobalt mgCo/l 2.0
25 Miedź mgCu/l 2.0
26 Molibden mgMo/l 1.0
27 Nikiel mgNi/l 1.5
28 Ołów mgPb/l 1.0
29 Rtęć mgHg/l 0.10
30 Selen mgSe/l 1.0
31 Srebro mgAg/l 1.0
32 Tytan mgTi/l 2.0
33 Wanad mgV/l 2.0
34 Indeks sumy metali ciężkich 1.53)
35 Chlor pozostały wolny mgCl/l 2.0
36 Chlor pozostały całkowity mgCl2/l 5.0
37 Cyjanki ogólne mgCN/l 5.0
38 Cyjanki wolne mgCN/l 0.50
39 Fluorki mgF/l 15
40 Rodanki mgSCN/l 10
41 Siarczki mgS/l 1.0
42 Fenole lotne (indeks fenolowy) mg/l 15.0
43 Substancje ropopochodne mg/l 15.0
44 Niepolarne składniki ekstrahujące się eterem naftowym mg/l 10
45 Substancje ekstrahujące się eterem naftowym mg/l 100
46 Benzen mg/l 1.0
47 Lotne węglowodory aromatyczne (BTX)

(benzen, toluen, ksyleny, styren)

mg/l 2.0
48 Nitrobenzen mg/l 2.0
49 Disiarczek węgla mg/l 2.0
50 Formaldehyd mg/l 2.0
51 Chloroform mg/l 2.0
52 Heksachlorobutadien (HCBD) mg/l 3.0
53 1,2-dichloroetan (EDC) mg/l 2.5
54 Trichloroetylen (TRI) mg/l 0.50
55 Tetrachloroetylen (PER) mg/l 0.50
56 Heksachlorobenzen (HCB) mg/l 2.0
57 Trichlorobenzen (TCB) mg/l 1.0
58 Heksachlorocykloheksan (HCH) (suma izomerów) mg/l 4.0
59 Pentachlorofenol (PCP) mg/l 2.0
60 Aldryna, dieldryna, endryna, izodryna mg/l 0.01
61 Polichlorowane bifenyle (PCB) mg/l 0.10
62 Adsorbowalne Organicznie Związane Chlorowce (AOX) mg/l 3.0
63 Insektycydy fosforoorganiczne mg/l 0.10
64 Substancje powierzchniowo czynne anionowe mg/l 15
65 Substancje powierzchniowo czynne niejonowe mg/l 20
1) Dla ścieków zawierających cyjanki i siarczki.

2) Wartości będą ustalane na podstawie aktualnego obciążenia oczyszczalni biologicznej.

ci

3) Obliczona jako Σ ---

ai

gdzie: ci - stężenie metalu, ai - stężenie dopuszczalne metalu.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024