Wymagania, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko inwestycji nie zaliczonych do inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, obiektów oraz robót zmieniających stosunki wodne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OCHRONY ŚRODOWISKA, ZASOBÓW NATURALNYCH I LEŚNICTWA
z dnia 14 lipca 1998 r.
w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko inwestycji nie zaliczonych do inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, obiektów oraz robót zmieniających stosunki wodne.

Na podstawie art. 70 ust. 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622 oraz z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wymagania, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko:
1)
inwestycji, o których mowa w art. 70 ust. 1 i art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622 oraz z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885), zwanej dalej "ustawą", nie zaliczonych do inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, zwanych dalej "inwestycjami",
2)
obiektów budowlanych albo zespołu obiektów, o których mowa w art. 70 ust. 1 i art. 71 ust. 2 ustawy, zwanych dalej "obiektami",
3)
robót polegających na regulacji wód, budowie wałów przeciwpowodziowych oraz robót melioracyjnych, odwodnień budowlanych i innych robót ziemnych zmieniających stosunki wodne na terenach, o których mowa w art. 20 ust. 3 ustawy, zwanych dalej "robotami".
§  2.
1.
Oceny oddziaływania na środowisko inwestycji, sporządzane na etapie poprzedzającym opracowanie projektu budowlanego, powinny spełniać następujące wymagania:
1)
określać oddziaływanie inwestycji na następujące elementy środowiska: ludzi, świat zwierzęcy i roślinny, powietrze, powierzchnię ziemi i glebę, wody powierzchniowe i podziemne, złoża kopalin, klimat, krajobraz, dobra materialne i dziedzictwo kultury, z uwzględnieniem ich wzajemnych powiązań i oddziaływań,
2)
uwzględniać stan środowiska w powiązaniu z istniejącym i planowanym zagospodarowaniem terenu na obszarze potencjalnego oddziaływania inwestycji,
3)
uwzględniać etap budowy, eksploatacji i likwidacji inwestycji wraz z towarzyszącymi jej obiektami i urządzeniami budowlanymi,
4)
identyfikować i określać skutki potencjalnych sytuacji awaryjnych,
5)
przyjmować za podstawę istniejące dane obserwacyjne i pomiarowe oraz inne informacje dotyczące stanu środowiska i występujących uciążliwości,
6)
przedstawiać zastosowane metody oceny i przyjęte założenia, jak również wykorzystane dane o środowisku, a także stwierdzone braki i niedoskonałości w tym zakresie,
7)
zawierać wnioski,
8)
zawierać streszczenie w języku niespecjalistycznym,
9)
przedstawiać zagadnienia w formie opisowej i graficznej.
2.
Oceny, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać:
1)
opis inwestycji, w tym jej położenie i powierzchnię oraz charakterystykę technologii i rozwiązań technicznych,
2)
opis sposobu korzystania ze środowiska na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji inwestycji wraz z określeniem zużycia wody, kopalin, materiało- i energochłonności, ilości i rodzajów wytwarzanych odpadów i ścieków, emitowanych zanieczyszczeń, odorów, promieniowania, wibracji oraz zasięgu uciążliwego hałasu (przedstawionego na mapach w odpowiedniej skali),
3)
opis i analizę skuteczności proponowanych sposobów zminimalizowania ujemnego wpływu na środowisko i zdrowie ludzi, wynikających z aktualnego stanu wiedzy,
4)
oszacowanie, czy uciążliwe oddziaływanie inwestycji na środowisko mieści się w granicach terenu, dla którego jednostka organizacyjna wystąpiła o wydanie decyzji lub otrzymała decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a w przypadku niespełnienia tego warunku, gdy przepisy ustawy dopuszczają ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania - wstępne określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobu korzystania z terenu,
5)
ochronę interesów osób trzecich.
3.
Oceny oddziaływania na środowisko inwestycji, sporządzane po opracowaniu projektu budowlanego, powinny spełniać następujące wymagania:
1)
określać oddziaływanie inwestycji na poszczególne elementy środowiska i zdrowie ludzi przy przyjętym rozwiązaniu technologicznym, ze szczegółowością i dokładnością odpowiednią do posiadanych danych wynikających z projektu budowlanego i innych informacji oraz z uwzględnieniem sposobu zagospodarowania terenu,
2)
brać pod uwagę ustalenia zawarte w posiadanych decyzjach i innych rozstrzygnięciach administracyjnych dotyczących ochrony środowiska oraz wnioski sformułowane w ocenie oddziaływania na środowisko, jeśli taka była sporządzona wcześniej,
3)
określać metody oceny, przyjęte założenia oraz wykorzystywane dane o środowisku oraz stwierdzone braki i niedoskonałości w tym zakresie,
4)
uwzględniać ochronę interesów osób trzecich,
5)
ustalać, czy uciążliwe oddziaływanie obiektów na środowisko mieści się w granicach terenu, do którego jednostka organizacyjna ma lub stara się o tytuł prawny, a w przypadku niespełnienia tego warunku, gdy przepisy ustawy dopuszczają ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania - określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobu korzystania z terenu,
6)
zawierać wnioski, w tym w szczególności dotyczące wymagań ochrony środowiska w trakcie wykonywania robót budowlanych oraz na etapie eksploatacji i likwidacji inwestycji,
7)
zawierać streszczenie w języku niespecjalistycznym.
§  3.
1.
Oceny oddziaływania na środowisko obiektów powinny spełniać następujące wymagania:
1)
określać oddziaływanie obiektów na następujące elementy środowiska: ludzi, świat zwierzęcy i roślinny, powietrze, powierzchnię ziemi i glebę, wody powierzchniowe i podziemne, złoża kopalin, klimat, krajobraz, z uwzględnieniem ich wzajemnych powiązań i oddziaływań,
2)
uwzględniać stan środowiska w powiązaniu z istniejącym i planowanym zagospodarowaniem terenu z punktu widzenia nakładania się negatywnych oddziaływań na środowisko i zdrowie ludzi,
3)
uwzględniać etap eksploatacji i likwidacji,
4)
przyjmować za podstawę istniejące dane obserwacyjne i pomiarowe o stanie środowiska, w tym uzyskane w ramach państwowego monitoringu środowiska z okresu poprzedzającego uruchomienie obiektów, jeżeli takie istnieją, oraz dane zebrane w czasie eksploatacji, a także inne informacje dotyczące stanu środowiska i występujących uciążliwości,
5)
identyfikować i określać skutki potencjalnych sytuacji awaryjnych,
6)
określać zastosowane metody oceny i przyjęte założenia, jak również wykorzystane dane o środowisku oraz stwierdzone braki i niedoskonałości w tym zakresie,
7)
zawierać streszczenie w języku niespecjalistycznym,
8)
przedstawiać zagadnienia w formie opisowej i graficznej.
2.
Oceny, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać:
1)
opis obiektów z podaniem ich położenia i powierzchni oraz charakterystyki zastosowanych rozwiązań technicznych i technologicznych,
2)
opis stanu środowiska i sposobu zagospodarowania terenu w obszarze stwierdzonego oddziaływania obiektów,
3)
analizę spełnienia warunków określonych w decyzjach administracyjnych wydanych na podstawie ustaw: o ochronie i kształtowaniu środowiska, Prawo wodne, Prawo geologiczne i górnicze, Prawo budowlane, o odpadach oraz o zagospodarowaniu przestrzennym,
4)
stopień realizacji zaleceń z przeprowadzonych kontroli dotyczących ochrony środowiska i zdrowia ludzi,
5)
dane jakościowe i ilościowe dotyczące poboru wody, wytwarzania ścieków, emisji zanieczyszczeń, odorów, promieniowania, wibracji oraz zasięg uciążliwego natężenia hałasu (przedstawiony na mapach w odpowiedniej skali), ustalone w czasie eksploatacji obiektów, w tym zaistniałe sytuacje awaryjne powodujące wprowadzenie do środowiska substancji niebezpiecznych,
6)
porównanie zastosowanych rozwiązań technologicznych z innymi rozwiązaniami stosowanymi w praktyce krajowej lub zagranicznej i proponowanie rozwiązań ograniczających oddziaływanie na środowisko i zdrowie ludzie,
7)
opis i analizę skuteczności proponowanych sposobów zminimalizowania ujemnego wpływu na środowisko oraz niezbędnego do osiągnięcia tego celu przystosowania technologii, rozwiązań technicznych, zgodnych z aktualnym stanem wiedzy, w tym sposoby zapobiegania powstawaniu odpadów lub minimalizacji ich ilości oraz ich usuwania, wykorzystywania lub unieszkodliwiania, z wyodrębnieniem postępowania z odpadami niebezpiecznymi,
8)
określenie potencjalnego oddziaływania obiektów przy zastosowaniu środków minimalizujących negatywny wpływ na poszczególne elementy środowiska i zdrowie ludzi oraz na istniejące i planowane zagospodarowanie terenu,
9)
ustalenie, czy uciążliwe oddziaływanie obiektów na środowisko mieści się w granicach terenu, do którego jednostka organizacyjna ma tytuł prawny, a w przypadku niespełnienia tego warunku, gdy przepisy ustawy dopuszczają ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania - określenie lub weryfikację granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobu korzystania z terenu,
10)
koncepcję lokalnego monitoringu,
11)
wnioski, a w szczególności:
a)
dotyczące ewentualnej potrzeby wykonania oceny oddziaływania na środowisko obiektów po określonym czasie kontynuowania eksploatacji w celu sprawdzenia skuteczności zastosowanych środków minimalizujących negatywny wpływ na środowisko i zdrowie ludzi,
b)
dotyczące gospodarczego korzystania ze środowiska.
§  4.
Do ocen oddziaływania na środowisko robót, o których mowa w § 1 pkt 3, § 2 stosuje się odpowiednio.
§  5.
Do ocen oddziaływania na środowisko inwestycji polegających na odbudowie, rozbudowie, nadbudowie lub modernizacji obiektu, powodujących zmianę sposobu zagospodarowania terenu, § 2 stosuje się odpowiednio, w zależności od etapu inwestycyjnego.
§  6.
Oceny oddziaływania na środowisko inwestycji, o których mowa w art. 68 ust. 6 ustawy, oraz inwestycji i obiektów, o których mowa w art. 70 ust. 1 i art. 71 ust. 2 ustawy, zaliczonych do szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, powinny spełniać wymagania określone w § 3-5 rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 14 lipca 1998 r. w sprawie określenia rodzajów inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska oraz wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko tych inwestycji (Dz. U. Nr 93, poz. 589).
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 1998 r.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.93.590

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko inwestycji nie zaliczonych do inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, obiektów oraz robót zmieniających stosunki wodne.
Data aktu: 14/07/1998
Data ogłoszenia: 23/07/1998
Data wejścia w życie: 01/08/1998