Określenie szczegółowych warunków, jakim powinien odpowiadać prospekt informacyjny funduszu inwestycyjnego otwartego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 marca 1998 r.
w sprawie określenia szczegółowych warunków, jakim powinien odpowiadać prospekt informacyjny funduszu inwestycyjnego otwartego.

Na podstawie art. 124 ust. 2 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 139, poz. 933) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki, jakim powinien odpowiadać prospekt informacyjny funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, zwany dalej "prospektem".
§  2.
Prospekt powinien zawierać prawdziwe i rzetelne informacje o funduszu inwestycyjnym otwartym albo specjalistycznym funduszu inwestycyjnym otwartym, zwanym dalej "funduszem", i innych wskazanych w rozporządzeniu osobach oraz o ich sytuacji majątkowej, finansowej i prawnej, w zakresie określonym w rozporządzeniu.
§  3.
1.
Wszelkie informacje stanowiące treść prospektu zamieszcza się według kolejności określonej w przepisach rozporządzenia. Jeżeli wymóg przedstawienia pewnych danych nie ma zastosowania, w treści prospektu powinno to zostać wyraźnie wskazane.
2.
Stosowanie skrótów w treści prospektu jest dopuszczalne, jeżeli są one pisane wielką literą i zostały zdefiniowane w części prospektu, o której mowa w § 4 pkt 3.
§  4.
Prospekt składa się z następujących części:
1)
strony tytułowej,
2)
spisu treści,
3)
definicji pojęć i objaśnień skrótów użytych w treści prospektu,
4)
rozdziału "Dane o towarzystwie funduszy inwestycyjnych",
5)
rozdziału "Dane o funduszu",
6)
rozdziału "Dane o depozytariuszu",
7)
rozdziału "Dane o podmiotach obsługujących fundusz",
8)
rozdziału "Informacje dodatkowe".
§  5.
Na stronie tytułowej zamieszcza się:
1)
tytuł "Prospekt informacyjny",
2)
nazwę funduszu,
3)
firmę i siedzibę towarzystwa funduszy inwestycyjnych, będącego organem funduszu, zwanego dalej "towarzystwem",
4)
wskazanie podstawy prawnej sporządzenia prospektu,
5)
datę i numer decyzji Komisji Papierów Wartościowych i Giełd w sprawie udzielenia towarzystwu zezwolenia na utworzenie funduszu,
6)
datę i miejsce sporządzenia prospektu.
§  6.
W rozdziale "Dane o towarzystwie funduszy inwestycyjnych" zamieszcza się:
1)
firmę, siedzibę i adres towarzystwa,
2)
datę i numer decyzji Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o udzieleniu zezwolenia na utworzenie towarzystwa,
3)
oznaczenie sądu rejestrowego i numer, pod którym towarzystwo jest zarejestrowane, a także datę wpisu do rejestru,
4)
imiona i nazwiska oraz funkcje osób uprawnionych do reprezentowania towarzystwa wraz z podaniem sposobu reprezentacji,
5)
wysokość kapitału własnego towarzystwa, w tym składniki kapitału własnego,
6)
sposób i termin opłacenia kapitału akcyjnego towarzystwa,
7)
firmę (nazwę) lub imiona i nazwiska oraz siedzibę akcjonariuszy towarzystwa, wraz z podaniem liczby głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy - jeżeli akcjonariusz posiada co najmniej 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy,
8)
firmę (nazwę) i siedzibę podmiotu dominującego wobec towarzystwa, w rozumieniu art. 4 pkt 16 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945), ze wskazaniem cech tej dominacji,
9)
firmę (nazwę) i siedzibę podmiotu bezpośrednio lub pośrednio dominującego w stosunku do podmiotu, o którym mowa w pkt 8, ze wskazaniem cech tej dominacji,
10)
informacje o członkach organów towarzystwa i innych osobach odpowiedzialnych za działalność towarzystwa:
a)
imiona i nazwiska członków zarządu, ze wskazaniem pełnionych funkcji w zarządzie,
b)
imiona i nazwiska członków rady nadzorczej, ze wskazaniem przewodniczącego,
c)
imiona i nazwiska członków komisji rewizyjnej (jeżeli statut towarzystwa przewiduje powołanie komisji rewizyjnej), ze wskazaniem przewodniczącego,
d)
imiona i nazwiska prokurentów towarzystwa oraz rodzaj udzielonej prokury,
e)
imiona i nazwiska osób fizycznych zarządzających funduszami i doradców inwestycyjnych, ze wskazaniem pełnionych funkcji oraz numerów licencji doradców inwestycyjnych,
11)
opis posiadanych przez osoby wymienione w pkt 10 kwalifikacji do wykonywania funkcji w towarzystwie oraz informacje o pełnionych przez te osoby funkcjach poza towarzystwem, jeżeli ta okoliczność może mieć znaczenie dla sytuacji uczestników funduszu,
12)
nazwy i charakterystyki funduszy zarządzanych przez towarzystwo, określające politykę inwestycyjną i cel inwestycyjny każdego z tych funduszy,
13)
informację o prowadzeniu bezpośrednio przez towarzystwo zapisów na jednostki uczestnictwa, wraz ze wskazaniem punktów, w których są prowadzone zapisy, lub miejsca, gdzie można uzyskać informację o punktach, w których są prowadzone zapisy.
§  7.
W rozdziale "Dane o funduszu" zamieszcza się:
1)
statut funduszu,
2)
datę i numer decyzji Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o udzieleniu zezwolenia na utworzenie funduszu,
3)
datę i numer wpisu funduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych,
4)
w przypadku funduszu powstałego z przekształcenia funduszu powierniczego w fundusz inwestycyjny otwarty - datę rozpoczęcia działalności przez ten fundusz powierniczy,
5)
datę rozpoczęcia i zakończenia przyjmowania zapisów na jednostki uczestnictwa,
6)
opis ryzyka inwestycyjnego związanego z przyjętą polityką inwestycyjną funduszu, z uwzględnieniem opisu ryzyka związanego z inwestowaniem w poszczególne instrumenty finansowe,
7)
określenie rynków, na których są zbywane jednostki uczestnictwa,
8)
informacje na temat obowiązków podatkowych funduszu lub jego uczestników, wraz ze wskazaniem obowiązujących przepisów, w tym informację, czy z posiadaniem jednostek uczestnictwa wiąże się konieczność uiszczania podatku dochodowego,
9)
podstawowe dane finansowe funduszu w ujęciu historycznym, uwzględniające zmiany wysokości aktywów netto i zmianę wysokości aktywów netto na jednostkę uczestnictwa w okresie trzyletnim, ze wskazaniem źródła pochodzenia tych danych oraz podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych funduszu,
10)
informację o przypadkach, w których towarzystwo jest zobowiązane niezwłocznie zwrócić wpłaty do funduszu, wraz z odsetkami od wpłat naliczonymi przez depozytariusza,
11)
w przypadku specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego - informację o utworzeniu rady inwestorów,
12)
informację, że jednostki uczestnictwa nie mogą być zbywane przez uczestnika na rzecz osób trzecich, podlegają dziedziczeniu, jak również, że wierzytelność, której przedmiotem jest odkupienie jednostki uczestnictwa, może być przedmiotem zastawu.
§  8.
W rozdziale "Dane o depozytariuszu" zamieszcza się:
1)
firmę (nazwę), siedzibę i adres depozytariusza,
2)
datę powstania depozytariusza,
3)
podstawowy przedmiot działalności depozytariusza,
4)
informację o tym, czy depozytariusz jest spółką publiczną w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945),
5)
wysokość kapitałów własnych depozytariusza,
6)
firmę (nazwę) lub imiona i nazwiska oraz siedzibę akcjonariuszy depozytariusza, wraz z podaniem liczby głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy - jeżeli akcjonariusz posiada co najmniej 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy,
7)
firmę (nazwę) i siedzibę podmiotu dominującego wobec depozytariusza, w rozumieniu art. 4 pkt 16 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945), ze wskazaniem cech tej dominacji,
8)
zakres obowiązków depozytariusza wobec funduszu,
9)
zakres obowiązków depozytariusza wobec uczestników funduszu,
10)
uprawnienia depozytariusza w zakresie reprezentowania interesów uczestników wobec towarzystwa,
11)
imię i nazwisko członka zarządu odpowiedzialnego za działalność w zakresie pełnienia funkcji depozytariusza,
12)
wskazanie jednostki organizacyjnej w strukturze depozytariusza, wyznaczonej do wykonywania zadań związanych z funkcją depozytariusza.
§  9.
W rozdziale "Dane o podmiotach obsługujących fundusz" zamieszcza się:
1)
dane o podmiocie prowadzącym rejestry uczestników funduszu (agent transferowy), w tym:
a)
firmę (nazwę), siedzibę, adres, formę prawną agenta transferowego,
b)
podstawowy przedmiot działalności agenta transferowego,
c)
kapitał własny, w tym podstawowe składniki kapitału własnego na koniec roku obrotowego,
d)
firmę (nazwę) lub imiona i nazwiska oraz siedzibę akcjonariuszy lub udziałowców agenta transferowego, wraz z podaniem liczby głosów na walnym zgromadzeniu - jeżeli akcjonariusz lub udziałowiec posiada co najmniej 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy lub zgromadzeniu wspólników,
e)
firmę (nazwę) i siedzibę podmiotu dominującego wobec agenta transferowego, w rozumieniu art. 4 pkt 16 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945), ze wskazaniem cech tej dominacji,
f)
zakres czynności realizowanych na rzecz funduszu przez agenta transferowego,
2)
dane o podmiotach, które pośredniczą w prowadzeniu zapisów na jednostki uczestnictwa lub w zbywaniu i odkupywaniu przez fundusz jednostek uczestnictwa, w tym:
a)
firmę (nazwę), siedzibę, adres i formę prawną podmiotu,
b)
zakres świadczonych usług,
c)
podstawę prawną prowadzenia działalności (datę i numer decyzji Komisji Papierów Wartościowych i Giełd udzielającej zezwolenia na prowadzenie tej działalności),
d)
wskazanie miejsca, gdzie można uzyskać informacje o punktach prowadzących zapisy lub zbywających i odkupujących jednostki uczestnictwa,
3)
dane o podmiotach świadczących usługi polegające na doradztwie w zakresie obrotu papierami wartościowymi, w tym:
a)
firmę (nazwę), siedzibę i adres podmiotu,
b)
podstawę uprawnień do wykonywania czynności doradztwa w zakresie obrotu papierami wartościowymi (datę i numer decyzji Komisji Papierów Wartościowych i Giełd udzielającej zezwolenia na działalność, podstawę uprawnień do wykonywania czynności doradztwa w zakresie obrotu papierami wartościowymi przez zagraniczną osobę prawną),
c)
zakres świadczonych usług na rzecz funduszu.
§  10.
W rozdziale "Informacje dodatkowe" zamieszcza się:
1)
wskazanie osób odpowiedzialnych za sporządzenie prospektu, jak również świadczących na rzecz towarzystwa lub funduszu usługi w zakresie sporządzenia prospektu informacyjnego, w tym:
a)
nazwę (firmę), siedzibę, adres i formę prawną,
b)
zakres świadczonych usług,
2)
inne informacje, których zamieszczenie, zdaniem towarzystwa, jest niezbędne inwestorom do właściwej oceny ryzyka inwestowania w fundusz.
§  11.
1.
Fundusz jest zobowiązany, z zastrzeżeniem ust. 2, aktualizować dane zawarte w prospekcie co najmniej raz w roku w ciągu 3 miesięcy od zakończenia roku obrotowego.
2.
Zmiana danych objętych prospektem, która może mieć znaczący wpływ na zmianę oceny ryzyka inwestycyjnego funduszu, powinna być dokonywana niezwłocznie.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024