Określenie celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 marca 1998 r.
w sprawie określenia celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie.

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 100, poz. 442, z 1992 r. Nr 21, poz. 85, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 152, poz. 720 oraz z 1997 r. Nr 18, poz. 105, Nr 71, poz. 449, Nr 121, poz. 770 i Nr 137, poz. 926) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa cele specjalne, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organy, zasady i tryb przeprowadzania kontroli w tym zakresie.
§  2.
1.
Celami specjalnymi, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 100, poz. 442, z 1992 r. Nr 21, poz. 85, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 152, poz. 720 oraz z 1997 r. Nr 18, poz. 105, Nr 71, poz. 449, Nr 121, poz. 770 i Nr 137, poz. 926), zwanej dalej "ustawą", są:
1)
mobilizacyjne zabezpieczenie jednostek oraz zapasy nienaruszalne wynikające z planów obronnych,
2)
zadania operacyjno-rozpoznawcze wywiadu, kontrwywiadu i innych służb (komórek) specjalnych oraz uposażenia (wynagrodzenia) i pozostałe świadczenia dla żołnierzy, funkcjonariuszy oraz pracowników tych służb,
3)
działalność finansowana ze środków na cele operacyjne,
4)
nabywanie i eksploatacja obiektów, lokali i terenów przeznaczonych na stanowiska dowodzenia i stanowiska kierowania organów określonych odrębnie,
5)
nabywanie, przechowywanie i eksploatacja uzbrojenia, amunicji, sprzętu wojskowego, sprzętu i materiałów techniki operacyjnej, a także pojazdów samochodowych używanych w celach operacyjnych,
6)
organizowanie, funkcjonowanie i rozwój systemów łączności oraz specjalnych systemów teleinformacyjnych, służących ochronie wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową, przesyłanych, przechowywanych i przetwarzanych w środkach łączności i informatyki,
7)
metody i środki kryptoanalizy i deszyfrażu,
8)
funkcjonowanie systemów rozpoznawania i przeciwdziałania radioelektronicznego,
9)
prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe dotyczące uzbrojenia, amunicji i sprzętu wojskowego, sprzętu i materiałów techniki operacyjnej, specjalnych systemów teleinformacyjnych, deszyfrażu, rozpoznania i zabezpieczania inżynieryjnego,
10)
współpraca z odpowiednimi służbami innych państw w zakresie objętym tajemnicą państwową,
11)
inna działalność, która, stosownie do art. 12 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej (Dz. U. Nr 40, poz. 271, z 1989 r. Nr 34, poz. 178, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i z 1997 r. Nr 110, poz. 714), została zakwalifikowana do wiadomości stanowiących tajemnicę państwową o szczególnie ważnym znaczeniu dla obronności państwa, Sił Zbrojnych i bezpieczeństwa państwa.
2.
Przez użyte w ust. 1 w pkt 4 i 5 określenie "nabywanie" rozumie się zarówno nabycie własności rzeczy ruchomych i nieruchomości, jak i uzyskanie tytułu do ich używania w sposób przewidziany prawem.
§  3.
Przeprowadzanie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności jednostek kontrolowanych, rzetelne jego udokumentowanie i dokonanie oceny kontrolowanej działalności pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
§  4.
Kontrolę wykorzystania środków budżetowych oraz mienia państwowego na cele specjalne przeprowadzają:
1)
w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej - dyrektor Departamentu Kontroli i inspektorzy kontroli wojskowej przez niego wyznaczeni,
2)
w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i w jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji - dyrektor Departamentu Nadzoru i Kontroli oraz inspektorzy przez niego wyznaczeni,
3)
w jednostkach organizacyjnych podległych Szefowi Urzędu Ochrony Państwa - dyrektor Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz inspektorzy przez niego wyznaczeni.
§  5.
Organy kontroli, o których mowa w § 4, przeprowadzają kontrolę wykorzystania środków budżetowych oraz mienia państwowego na cele określone w § 2 w zakresie ustalonym w art. 2 ustawy i w granicach oraz na zasadach i w trybie przewidzianym w rozdziale 3 ustawy, z wyjątkiem przepisów art. 13 ust. 5, art. 16 ust. 2-4, art. 24 ust. 2 pkt 1 i ust. 3, art. 25-26, art. 32-33b, art. 34 i 35, z zastrzeżeniem § 6 rozporządzenia.
§  6.
Określone w rozdziale 3 ustawy uprawnienia Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, z zastrzeżeniem przepisów art. 34, przysługują odpowiednio organom określonym w § 4 rozporządzenia.
§  7.
Przepisy rozporządzenia nie naruszają uprawnień Najwyższej Izby Kontroli, przysługujących na podstawie odrębnych przepisów.
§  8.
Traci moc uchwała nr 126/92 Rady Ministrów z dnia 4 listopada 1992 r. w sprawie określenia celów specjalnych, na które wykorzystywane są środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministrów Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych, oraz organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.44.261

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie.
Data aktu: 24/03/1998
Data ogłoszenia: 09/04/1998
Data wejścia w życie: 24/04/1998