Szczegółowe zasady oraz tryb refundacji, a także sposób przekazywania przez aptekę danych dotyczących obrotu lekami refundowanymi oraz ich zakres.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 25 września 1997 r.
w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu refundacji, a także sposobu przekazywania przez aptekę danych dotyczących obrotu lekami refundowanymi oraz ich zakresu.

Na podstawie art. 12a ust. 3 ustawy z dnia 27 września 1991 r. o zasadach odpłatności za leki i artykuły sanitarne (Dz. U Nr 94, poz. 422, z 1994 r. Nr 111, poz. 535, z 1995 r. Nr 138, poz. 684, z 1996 r. Nr 139, poz. 646 oraz z 1997 r. Nr 80, poz. 502 i Nr 104, poz. 661) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Refundacja ceny leku, artykułu sanitarnego, preparatu diagnostycznego lub sprzętu jednorazowego użytku, wydawanego z apteki na podstawie recepty - bezpłatnie, obejmuje:
1)
cenę detaliczną obowiązującą w dniu wydania - w przypadku, gdy nie został ustalony limit ceny,
2)
wysokość ustalonego limitu ceny - w przypadku, gdy został on ustalony.
2.
Refundacja ceny leku, artykułu sanitarnego, preparatu diagnostycznego lub sprzętu jednorazowego użytku, wydawanego z apteki na podstawie recepty za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością, obejmuje różnicę pomiędzy ceną detaliczną obowiązującą w dniu wydania a odpłatnością wniesioną przez osobę uprawnioną, z uwzględnieniem ustalonego limitu ceny.
§  2.
Refundacji, o której mowa w § 1, ze środków budżetowych dokonują:
1)
wojewoda - właściwy ze względu na siedzibę apteki,
2)
Ministrowie: Spraw Wewnętrznych i Administracji, Obrony Narodowej, Sprawiedliwości oraz Zarząd Przedsiębiorstwa Państwowego "Polskie Koleje Państwowe" - w odniesieniu do pacjentów uprawnionych do korzystania ze świadczeń publicznych zakładów opieki zdrowotnej im podległych.
§  3.
1.
Refundacja, o której mowa w § 1, jest dokonywana na podstawie zbiorczego zestawienia recept zrealizowanych przez osoby uprawnione, opracowanego według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia, składanego przez aptekę za okres 15 dni.
2.
W przypadku gdy dysponentem środków budżetowych jest wojewoda, podmiot gospodarczy prowadzący aptekę, poza zbiorczym zestawieniem, o którym mowa w ust. 1, przedstawia jeden raz w miesiącu zbiorcze zestawienie recept zrealizowanych przez aptekę według podziału na województwa, w których osoba uprawniona jest zameldowana na pobyt stały, sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3.
Szczegółowe terminy przedstawienia dokumentów, o których mowa w ust. 1 i 2, ustalane są w umowie refundacyjnej zawieranej pomiędzy dysponentem środków budżetowych a podmiotem gospodarczym prowadzącym aptekę.
§  4.
1.
Kwota należna z tytułu refundacji przekazywana jest przez dysponenta środków budżetowych na rachunek bankowy podmiotu gospodarczego prowadzącego aptekę, nie później niż w terminie 14 dni od dnia określonego w umowie, zgodnie z § 3 ust. 3.
2.
Dokonanie refundacji następuje w dniu uznania rachunku bankowego podmiotu gospodarczego prowadzącego aptekę.
§  5.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do aptek zakładowych.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Zbiorcze zestawienie zrealizowanych recept podlegających refundacji w okresie od ... do ...

pieczątka podmiotu gospodarczego

prowadzącego aptekę

.........................

numer ewidencyjny apteki

Lp. Rodzaj recept Liczba recept Wartość leków zrealizowanych na podstawie recept według cen detalicznych Opłata wniesiona przez pacjenta Kwota podlegająca refundacji
1 2 3 4 5 6
1 MZPom-31 R
2 MZPom-31 U3
3 MZPom-31 U5
4 MZPom-31 BZ
5 MZPom-31 IW
6 MZPom-31 LR
7 MZPom-32 R
8 MZPom-33 R
9 MZPom-33 U3
10 MZPom-33 U5
11 MZPom-33 BZ
12 MZPom-33 LR
13 MZPom-34 R
14 MZPom-34 U3
15 MZPom-34 U5
16 MZPom-34 BZ
17 MZPom-35
Razem

Do zapłaty: .............. słownie ............................

Oświadczam, że ww. kwota wynika ze zrealizowanych przez aptekę

recept bezpłatnych i częściowo odpłatnych, podlegających

refundacji, które znajdują się w siedzibie apteki i zostaną

udostępnione do wglądu na żądanie dysponenta środków

budżetowych, z wyłączeniem recept MZPom-35.

........................ ...........................

data i czytelny podpis pieczątka i czytelny podpis

osoby sporządzającej właściciela lub osoby

zestawienie i numer reprezentującej podmiot

telefonu gospodarczy prowadzący

aptekę

W załączeniu:

1. Zrealizowane recepty MZPom-32 w liczbie ... sztuk.

2. Wszystkie zrealizowane recepty w liczbie ... sztuk

(gdy dysponentem środków jest Minister Obrony Narodowej

lub Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji).

Sprawdzono pod względem formalnym i rachunkowym

................................................

Zatwierdzam do wypłaty kwotę zł ................

słownie ........................................

................................................

..................

data pieczęć i podpis

osoby przyjmującej

Główny Księgowy Dyrektor

....................... .......................

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Zbiorcze zestawienie recept nr ... za okres od ..... do .... zrealizowanych przez osoby uprawnione według podziału na województwa, w których są zameldowane na pobyt stały

pieczątka podmiotu gospodarczego

prowadzącego aptekę

......................

numer ewidencyjny apteki

Ogółem MZ/Pom-31 MZ/Pom-32 MZ/Pom-33 MZ/Pom-34 MZ/Pom-35 Korekta
Województwo Numer kodu liczba recept kwota podlegająca refundacji liczba recept kwota podlegająca refundacji liczba recept kwota podlegająca refundacji liczba recept kwota podlegająca refundacji liczba recept kwota podlegająca refundacji liczba recept kwota podlegająca refundacji liczba recept kwota podlegająca refundacji
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
warszawskie 01
bialskopodlaskie 03
białostockie 05
bielskie 07
bydgoskie 09
chełmskie 11
ciechanowskie 13
częstochowskie 15
elbląskie 17
gdańskie 19
gorzowskie 21
jeleniogórskie 23
kaliskie 25
katowickie 27
kieleckie 29
konińskie 31
koszalińskie 33
krakowskie 35
krośnieńskie 37
legnickie 39
leszczyńskie 41
lubelskie 43
łomżyńskie 45
łódzkie 47
nowosądeckie 49
olsztyńskie 51
opolskie 53
ostrołęckie 55
pilskie 57
piotrkowskie 59
płockie 61
poznańskie 63
przemyskie 65
radomskie 67
rzeszowskie 69
siedleckie 71
sieradzkie 73
skierniewickie 75
słupskie 77
suwalskie 79
szczecińskie 81
tarnobrzeskie 83
tarnowskie 85
toruńskie 87
wałbrzyskie 89
włocławskie 91
wrocławskie 93
zamojskie 95
zielonogórskie 97
Razem

.........................

miejscowość i data

.........................

czytelny podpis osoby

sporządzającej ......................

i numer telefonu pieczątka i czytelny

podpis właściciela

lub osoby reprezentującej

podmiot gospodarczy

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.124.797

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady oraz tryb refundacji, a także sposób przekazywania przez aptekę danych dotyczących obrotu lekami refundowanymi oraz ich zakres.
Data aktu: 25/09/1997
Data ogłoszenia: 13/10/1997
Data wejścia w życie: 28/10/1997