Zasady i tryb finansowania z budżetu państwa dopłat w 1994 r. do oprocentowania kredytów bankowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 kwietnia 1994 r.
w sprawie zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat w 1994 r. do oprocentowania kredytów bankowych.

Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344) oraz w związku z art. 46 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 1994 z dnia 25 marca 1994 r. (Dz. U. Nr 52, poz. 209) zarządza się, co następuje:
§  1.
Kredytobiorcom może być udzielona dopłata ze środków budżetu państwa, w granicach przewidzianych w budżecie państwa na 1994 r., na spłatę części należnego bankom oprocentowania od kredytów zaciągniętych w 1994 r. na:
1)
zakup nawozów mineralnych i środków ochrony roślin,
2)
zakup kwalifikowanego materiału siewnego zbóż, rzepaku, kukurydzy, lnu, motylkowych grubonasiennych i drobnonasiennych, traw, buraków cukrowych i pastewnych, sadzeniaków ziemniaka oraz nasion warzyw, realizowany bezpośrednio przez producentów rolnych,
3)
zakup nawozów mineralnych, środków ochrony roślin, kwalifikowanych nasion i sadzeniaków dla producentów rolnych przez krajowe podmioty gospodarcze prowadzące przetwórstwo spożywcze i farmaceutyczne skupowanych płodów rolnych oraz przetwórstwo włókien łykowatych, kontraktujące płody rolne u rolników, lub przez podmioty posiadające uprawnienia do prowadzenia reprodukcji lub obrotu nasionami i sadzeniakami ziemniaka, wykonujące prace związane z technologicznym przygotowaniem wyżej wymienionych nasion i sadzeniaków - pod warunkiem złożenia przez producenta rolnego - dla podmiotów, o których mowa w § 3 ust. 6 pkt 1 - oświadczenia o niekorzystaniu z kredytów na te cele bezpośrednio w banku,
4)
zakup hodowlanych jałówek i buhajów, z wyłączeniem zakupu na eksport,
5)
zakup hodowlanych loszek i owiec-maciorek oraz rozpłodników knurów i tryków, z wyłączeniem zakupu na eksport,
6)
zakup paliwa na cele rolnicze,
7)
nakłady związane z przystosowaniem gospodarstw rolnych do produkcji żywności metodami ekologicznymi,
8)
finansowanie skupu od producentów krajowych materiału siewnego zbóż, rzepaku, kukurydzy, lnu, motylkowych grubonasiennych i drobnonasiennych, traw, buraków cukrowych i pastewnych, sadzeniaków ziemniaka oraz nasion warzyw, realizowanego przez podmioty krajowe posiadające uprawnienia do prowadzenia reprodukcji lub obrotu nasionami i sadzeniakami ziemniaka, wykonujące prace związane z technologicznym przygotowaniem wyżej wymienionych nasion i sadzeniaków,
9)
finansowanie skupu od producentów krajowych i finansowanie zapasów z produkcji krajowej: zbóż, rzepaku, buraków cukrowych i cukru, ziemniaków, krochmali ziemniaczanych, suszów ziemniaczanych, klejów krochmalnych i innych klejów ziemniaczanych, ziół i suszu ziół, owoców, warzyw, półproduktów i przetworów z owoców i warzyw, słomy lnianej odziarnionej i nieodziarnionej, włókien lnianych długich i krótkich trzepanych biologicznie oraz nasion lnu, cykorii korzeniowej i suszu cykorii,
10)
finansowanie skupu i magazynowania sezonowych nadwyżek mleka w proszku, masła oraz serów twardych, dokonywanych przez podmioty gospodarcze na zlecenie Agencji Rynku Rolnego,
11)
finansowanie skupu ryb złowionych przez polskich armatorów i przechowywanie zapasów tych ryb.
§  2.
1.
Kredyty na cele, o których mowa w § 1, są objęte dopłatą ze środków budżetu państwa, jeżeli ich oprocentowanie w stosunku rocznym nie przekroczy 1,14 stopy oprocentowania kredytu refinansowego lub 1,20 stopy oprocentowania kredytu redyskontowego w przypadku kredytów udzielanych ze środków uzyskanych z kredytu redyskontowego.
2.
Kredyty na cele, o których mowa w § 1, są objęte dopłatą ze środków budżetu państwa, jeżeli ich oprocentowanie w stosunku rocznym dla kredytobiorcy wynosi:
1)
10% dla kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 1-7,
2)
19% dla kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 8-11.
3.
Dopłaty ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1, stanowią część oprocentowania należnego bankom, odpowiadającą różnicy między stopą oprocentowania tych kredytów określoną w ust. 1 a stopą oprocentowania, którą zapłacił kredytobiorca, określoną w ust. 2.
4.
Wysokość kredytu objętego dopłatą ze środków budżetu państwa na cele, o których mowa w § 1 pkt 1-6, nie może przekroczyć łącznie 1 mln zł na 1 ha użytków rolnych.
§  3.
1.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 1-7, może być udzielana pod warunkiem:
1)
udokumentowania fakturami VAT lub rachunkami uproszczonymi, w terminie 2 miesięcy od daty zaciągnięcia kredytu, wykorzystania co najmniej 80% kredytu na zakupy dokonywane po dniu 1 grudnia 1993 r., a w przypadku zakupów określonych w § 1 pkt 3 odpowiednio udokumentowania dodatkowo imiennymi listami zbiorczymi producentów rolnych,
2)
przedstawienia nakazu płatniczego podatku rolnego określającego wielkość użytków rolnych w gospodarstwie lub zaświadczenia z urzędu gminy właściwego do pobierania podatku rolnego, dokumentującego wielkość użytków rolnych w gospodarstwie, oraz złożenia oświadczenia przez właściciela gruntu, że użytki rolne, na które ubiega się o kredyt, nie zostały przez niego wydzierżawione innemu użytkownikowi i nie będą wydzierżawione w okresie, za który będzie realizowana dopłata ze środków budżetu państwa do oprocentowania kredytu,
3)
przedstawienia umowy dzierżawy co najmniej na okres 10 miesięcy, w tym co najmniej 8 miesięcy w 1994 r. - w przypadku dzierżawy gruntu, a w przypadku użytkowania gruntu z nie uregulowanym stanem własności - odpowiedniego zaświadczenia z urzędu gminy.
2.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 1-7, może być udzielana przez okres 6 miesięcy od daty otrzymania kredytu.
3.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 7, jest udzielana producentom rolnym posiadającym atesty lub zaświadczenia wydane przez Stowarzyszenie Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi EKOLAND.
4.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 8 i 9, jest udzielana pod warunkiem, że termin spłaty tych kredytów nie przekracza 30 września 1994 r. w odniesieniu do kredytów na skup i finansowanie zapasów ze zbiorów 1993 r. oraz nie przekracza 30 września 1995 r. w odniesieniu do kredytów na skup i finansowanie zapasów ze zbiorów 1994 r.
5.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 10, jest udzielana pod warunkiem, że kredyty te udzielane są na okres nie dłuższy niż 9 miesięcy, a termin ich spłaty nie przekracza 30 września 1995 r.
6.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 9 i 10, jest udzielana do kredytów zaciąganych przez:
1)
krajowe podmioty gospodarcze prowadzące przetwórstwo spożywcze i farmaceutyczne skupowanych płodów rolnych oraz przetwórstwo włókien łykowatych,
2)
podmioty prowadzące działalność w zakresie przechowalnictwa płodów rolnych, mające w odniesieniu do zbóż i rzepaku magazyny atestowane przez Agencję Rynku Rolnego,
3)
podmioty gospodarcze realizujące zlecenia Agencji Rynku Rolnego w zakresie określonym w § 1 pkt 9 i 10.
6a. 1
W przypadku, gdy podmiot gospodarczy spełnia jeden z warunków, o których mowa w ust. 6, a nie posiada wystarczających własnych możliwości skupowych, suszarniczych, przechowalniczych lub przetwórczych na potrzeby realizacji prowadzonej działalności gospodarczej, może zlecić wykonanie tych czynności innym podmiotom gospodarczym. Podmiot gospodarczy przyjmujący zlecenie winien działać w imieniu i na rzecz podmiotu zlecającego. W takim przypadku z dopłat może korzystać tylko jeden podmiot gospodarczy, tzn. podmiot zlecający.
7.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 8 i 9, nie dotyczy wyrobów alkoholowych i surowców do ich produkcji.
8.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 11, jest udzielana pod warunkiem, że kredyty te udzielane są na okres nie dłuższy niż 9 miesięcy, a termin ich spłaty nie przekracza 30 kwietnia 1995 r.
§  4.
Minister Finansów zawrze umowy z bankami, w których ustalone zostaną w szczególności:
1)
ogólne kwoty dopłat ze środków budżetu państwa do oprocentowania kredytów na cele, o których mowa w § 1,
2)
terminy rozliczania dopłat ze środków budżetu państwa między budżetem państwa a bankami oraz przesłania informacji o udzielonych kredytach na cele, o których mowa w § 1,
3)
sposoby uruchamiania dopłat ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1, przez Ministerstwo Finansów i ich rozliczania przez banki.
§  5.
1.
Dopłaty ze środków budżetu państwa do kredytów zaciągniętych do dnia 31 grudnia 1993 r. na podstawie:
1)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 maja 1991 r. w sprawie zakresu, zasad i trybu udzielania kredytobiorcom pomocy ze środków budżetowych w 1991 r. w spłacie części należnego bankom oprocentowania od kredytów (Dz. U. Nr 50, poz. 217),
2)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 marca 1992 r. w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1992 (Dz. U. Nr 24, poz. 102),
3)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 1993 r. w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1993 (Dz. U. Nr 30, poz. 137)

- będą realizowane na zasadach określonych powyższymi rozporządzeniami.

2.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele określone w § 1, zaciągniętych w okresie od dnia 1 stycznia 1994 r. do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, jest realizowana na zasadach określonych w § 2 i 3.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 3 ust. 6a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.91.424) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1994 r.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024