Zm.: ustawa o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych ustaw.

USTAWA
z dnia 28 kwietnia 1993 r.
o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych ustaw.

Art.  1.

W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i z 1991 r. Nr 75, poz. 332) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4 w ust. 1 pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5) droga ekspresowa - drogę przeznaczoną wyłącznie dla ruchu pojazdów samochodowych i nie obsługującą przyległego terenu:

a) wyposażoną w jedną lub dwie jezdnie,

b) posiadającą wielopoziomowe skrzyżowania z przecinającymi ją innymi drogami komunikacji, z dopuszczeniem wyjątkowo jednopoziomowych skrzyżowań z drogami publicznymi,

c) wyposażoną w urządzenia obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek, przeznaczone wyłącznie dla użytkowników drogi,

6) autostrada - drogę przeznaczoną wyłącznie dla ruchu pojazdów samochodowych i nie obsługującą przyległego terenu:

a) wyposażoną przynajmniej w dwie trwale rozdzielone jednokierunkowe jezdnie,

b) posiadającą wielopoziomowe skrzyżowania ze wszystkimi przecinającymi ją drogami komunikacji,

c) wyposażoną w urządzenia obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek, przeznaczone wyłącznie dla użytkowników autostrady,";

2)
art. 13 otrzymuje brzmienie:

"Art. 13. 1. Korzystanie z dróg publicznych może być uzależnione, w przypadkach określonych w ust. 2, od wniesienia opłat drogowych.

2. Opłaty mogą być pobierane za:

1) przejazdy po autostradach i drogach ekspresowych, jeżeli istnieje możliwość korzystania z innej, ogólnodostępnej drogi publicznej,

2) przeprawy promowe na drogach publicznych,

3) przejazdy po drogach publicznych pojazdów samochodowych o gabarytach i ciężarze przekraczających dopuszczalne normy,

4) parkowanie pojazdów samochodowych na drogach.

3. Od opłat, o których mowa w ust. 2, zwolnione są przejazdy pojazdów:

1) Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, pogotowia ratunkowego, służby więziennej, urzędów celnych oraz kolumny pojazdów w rozumieniu przepisów Prawa o ruchu drogowym,

2) zarządów dróg albo jednostek, którym powierzono eksploatację autostrady lub drogi ekspresowej.

4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady wprowadzania opłat, o których mowa w ust. 2 i w art. 16c ust. 6 niniejszej ustawy, organ administracji państwowej właściwy do ustalania stawek opłat urzędowych oraz organy właściwe do ich pobierania.";

3)
w art. 14:
a)
skreśla się ust. 4,
b)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Budowa, modernizacja i utrzymanie dróg publicznych mogą być realizowane przy udziale środków rzeczowych i pieniężnych świadczonych przez osoby fizyczne i prawne, krajowe lub zagraniczne.";

4)
po rozdziale 1 dodaje się rozdział 1a w brzmieniu:

"Rozdział 1a

Budowa autostrad i dróg ekspresowych

Art. 16a. Zadania w zakresie budowy i eksploatacji autostrad i dróg ekspresowych mogą być realizowane:

1) na zasadach ogólnych określonych w ustawie,

2) na zasadach szczególnych określonych w niniejszym rozdziale,

3) na zasadach określonych w odrębnych ustawach regulujących realizację konkretnych zadań.

Art. 16b. Budowa, modernizacja i utrzymanie autostrad i dróg ekspresowych mogą być finansowane z:

1) części środków finansowych z budżetu państwa przeznaczonych na drogi krajowe,

2) wpływów z opłat za przejazdy po autostradach i drogach ekspresowych,

3) wpływów z opłat za udzielanie koncesji na budowę i eksploatację miejsc obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych,

4) innych źródeł.

Art. 16c. 1. Koncesja na budowę i eksploatację autostrad i dróg ekspresowych oraz zlokalizowanych przy nich miejsc obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek może być udzielona podmiotowi gospodarczemu, który spełnia następujące warunki:

1) posiada środki własne lub gwarancje bankowe,

2) przedstawi program finansowania przedsięwzięcia,

3) przedstawi program budowy i eksploatacji autostrady, drogi ekspresowej oraz miejsc obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,

4) zapewni w maksymalnym zakresie zatrudnienie wykonawców oraz wykorzystanie materiałów i wyrobów krajowych.

2. Przedstawione programy, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, powinny zabezpieczać interesy Skarbu Państwa oraz powinny być zgodne z ustaloną siecią autostrad i dróg ekspresowych.

3. Organem właściwym do udzielenia, odmowy udzielenia i cofnięcia koncesji jest Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.

4. Udzielenie koncesji jest uzależnione od wyników przetargów.

5. Koncesji udziela się podmiotowi krajowemu lub zagranicznemu na czas określony.

6. Za udzielenie koncesji na budowę i eksploatację miejsca obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek, zlokalizowanego przy autostradzie lub drodze ekspresowej, pobiera się opłatę.

7. Do koncesji, o której mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy o działalności gospodarczej.

Art. 16d. Rada Ministrów w drodze rozporządzenia:

1) określi organy właściwe w sprawach przygotowania budowy i eksploatacji autostrad i dróg ekspresowych,

2) na wniosek Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej ustala sieć autostrad i dróg ekspresowych.";

5)
w art. 23 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Budowa, modernizacja, utrzymanie i ochrona dróg wojewódzkich mogą być przekazywane organom gminy jako zadanie zlecone.";

6)
art. 26 otrzymuje brzmienie:

"Art. 26. Budowa, modernizacja, utrzymanie i ochrona przepraw promowych w ciągu drogi, łącznie z jednostkami przeprawowymi, należy do zarządu tej drogi.";

7)
skreśla się art. 27;
8)
po art. 40 dodaje się art. 40a w brzmieniu:

"Art. 40a. 1. Opłaty pochodzące ze źródeł, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 2-4, oraz opłaty i kary, określone w art. 40 ust. 4, stanowią dochody środka specjalnego zarządów dróg, przeznaczone na utrzymanie dróg.

2. Opłaty pochodzące ze źródeł, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 1 i art. 16c ust. 6, stanowią dochody środka specjalnego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych i przeznaczone są na budowę, modernizację i utrzymanie autostrad i dróg ekspresowych.

3. Opłaty pochodzące ze źródeł, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 1, w przypadku koncesjonowania budowy i eksploatacji autostrad i dróg ekspresowych stanowią dochody podmiotów gospodarczych posiadających koncesję."

Art.  2.

W ustawie z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1989 r. Nr 17, poz. 99, Nr 34, poz. 178 i Nr 35, poz. 192 oraz z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 87, poz. 505) w art. 43 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. W przypadku autostrad i dróg ekspresowych termin określony w ust. 3 wynosi 5 lat."

Art.  3.

W ustawie z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. z 1991 r. Nr 30, poz. 127, Nr 103, poz. 446 i Nr 107, poz. 464) w art. 49 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego może nastąpić po bezskutecznym upływie trzymiesięcznego terminu, który rejonowy organ rządowej administracji ogólnej wyznaczy na piśmie właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości do zawarcia umowy, o której mowa w ust. 1."

Art.  4.

W ustawie z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 41, poz. 324, z 1990 r. Nr 26, poz. 149, Nr 34, poz. 198 i Nr 86, poz. 504, z 1991 r. Nr 31, poz. 128, Nr 41, poz. 179, Nr 73, poz. 321, Nr 105, poz. 452, Nr 106, poz. 457 i Nr 107, poz. 460 oraz z 1993 r. Nr 28, poz. 127) w art. 11 w ust. 1 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:

"7a) budowy i eksploatacji autostrad i dróg ekspresowych oraz zlokalizowanych przy nich miejsc obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,".

Art.  5.

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej ogłosi w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej jednolity tekst ustawy o drogach publicznych, z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem wydania jednolitego tekstu.

Art.  6.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.47.212

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Zm.: ustawa o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych ustaw.
Data aktu: 28/04/1993
Data ogłoszenia: 08/06/1993
Data wejścia w życie: 09/07/1993