Fundusz Budowy Autostrad i Dróg Ekspresowych.

USTAWA
z dnia 24 maja 1989 r.
o Funduszu Budowy Autostrad i Dróg Ekspresowych.

Art.  1.

Tworzy się Fundusz Budowy Autostrad i Dróg Ekspresowych, zwany dalej "Funduszem".

Art.  2.

Zadaniem Funduszu jest finansowanie budowy autostrad i dróg ekspresowych.

Art.  3.
1.
Dochodami Funduszu są:
1)
dotacje budżetu centralnego w wysokości 8% wpływów z tytułu podatku obrotowego od sprzedaży paliw płynnych,
2)
dochody z tytułu udziału Funduszu w zyskach osób prawnych i przedsięwzięć wspólnych,
3)
darowizny i wpływy z innych źródeł.
2.
Fundusz może zwiększać swoje środki w drodze prowadzenia działalności gospodarczej, emisji obligacji oraz zaciągania kredytów i pożyczek, a także może przeznaczać posiadane środki na wnoszenie udziałów do spółek lub nabywanie obligacji i akcji.
Art.  4.

Fundusz posiada osobowość prawną.

Art.  5.

Koszty działalności Funduszu są pokrywane z dochodów Funduszu.

Art.  6.

Organami Funduszu są Rada Nadzorcza i Zarząd.

Art.  7.
1.
Radę Nadzorczą powołuje i odwołuje Minister Transportu, Żeglugi i Łączności.
2.
Rada Nadzorcza liczy 4-7 osób.
3.
Do zadań Rady Nadzorczej należy:
1)
uchwalanie planów działalności Funduszu,
2)
zatwierdzanie wniosków Zarządu o wniesienie udziału do spółek,
3)
ustalanie kryteriów wyboru przedsięwzięć finansowanych przez Fundusz,
4)
zatwierdzanie wniosków Zarządu w sprawie emisji obligacji oraz zaciągania kredytów i pożyczek przez Fundusz,
5)
ustalanie zasad wynagradzania członków Zarządu oraz pracowników Biura Funduszu.
6)
zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności i bilansu Funduszu,
7)
kontrola działalności Zarządu,
8)
składanie Ministrowi Transportu, Żeglugi i Łączności rocznych sprawozdań z działalności Funduszu.
4.
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności ustala dla członków Rady Nadzorczej miesięczne wynagrodzenia.
Art.  8.
1.
Zarząd Funduszu stanowią Prezes i jego zastępcy, powoływani i odwoływani przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności na wniosek Rady Nadzorczej.
2.
Do zadań Zarządu należy:
1)
opracowywanie planów działalności Funduszu,
2)
dokonywanie wyboru przedsięwzięć do finansowania ze środków Funduszu,
3)
gospodarowanie środkami Funduszu, z zastrzeżeniem uprawnień Rady Nadzorczej,
4)
składanie Radzie Nadzorczej sprawozdań z działalności,
5)
zatrudnianie pracowników Biura Funduszu i ustalanie warunków ich pracy i płac.
Art.  9.

Techniczno-organizacyjną obsługę Rady i Nadzorczej i Zarządu sprawuje Biuro Funduszu.

Art.  10.
1.
Prezes Zarządu reprezentuje Fundusz na zewnątrz.
2.
Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Funduszu są upoważnieni:
1)
Prezes Zarządu - samodzielnie,
2)
dwie osoby działające łącznie spośród:
a)
pozostałych członków Zarządu,
b)
pełnomocników Zarządu.
Art.  11.

Dochody z działalności Funduszu zwalnia się z podatku dochodowego.

Art.  12.

Szczegółowe zasady i tryb działania organów Funduszu oraz jego gospodarki finansowej określa statut Funduszu, nadany przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Art.  13.

Minister Transportu, Żeglugi i Łączności składa Radzie Ministrów corocznie informację o działalności Funduszu.

Art.  14.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1989 r.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024