Wzór i sposób prowadzenia rejestru stowarzyszeń.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 17 kwietnia 1989 r.
w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia rejestru stowarzyszeń.

Na podstawie art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rejestr stowarzyszeń, zwany dalej "rejestrem", prowadzony dla rejestrowania stowarzyszeń i związków stowarzyszeń tworzonych na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104), zwanej dalej "ustawą", składa się z dwóch działów:
1) 1
działu A, do którego wpisuje się stowarzyszenia oraz terenowe jednostki organizacyjne stowarzyszenia, o których mowa w art. 17 ust. 1a ustawy,
2)
działu B, do którego wpisuje się związki stowarzyszeń.
§  2.
Dla każdego działu rejestru prowadzi się oddzielną księgę rejestrową według ustalonego wzoru.
§  3.
1.
Dla każdego stowarzyszenia (związku stowarzyszeń) prowadzi się oddzielne akta rejestrowe, obejmujące akta postępowania o zarejestrowanie oraz dołączane sukcesywnie akta postępowań w sprawach o dokonanie dalszych wpisów w rejestrze, a także wszelkie dokumenty stanowiące podstawę dokonania wpisów.
2.
Do akt rejestrowych stowarzyszenia (związku stowarzyszeń) dołącza się również akta spraw rozpoznanych przez sąd na podstawie art. 26, 29, 30 i 31 ustawy.
§  4.
1.
Księga rejestrowa składa się z następujących rubryk:
-
rubryka pierwsza - liczba porządkowa wpisu,
-
rubryka druga - data wpisu,
-
rubryka trzecia - nazwa, siedziba i adres stowarzyszenia,
-
rubryka czwarta - teren działania stowarzyszenia, dane o uprawnieniu do tworzenia terenowych jednostek organizacyjnych,
-
rubryka piąta - cele stowarzyszenia i sposoby ich realizacji,
-
rubryka szósta - imiona i nazwiska członków komitetu założycielskiego,
-
rubryka siódma - zarząd; imiona i nazwiska członków zarządu ze wskazaniem tych, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
-
rubryka ósma - sposób reprezentowania stowarzyszenia i zaciągania zobowiązań majątkowych,
-
rubryka dziewiąta - wzmianka o złożeniu statutu i jego zmianach,
-
rubryka dziesiąta - data, sygnatura akt i treść postanowienia sądu o zastosowaniu wobec stowarzyszenia środków prawnych oraz o ustanowieniu kuratora lub likwidatora,
-
rubryka jedenasta - "uwagi".
2.
W rubryce "uwagi" zamieszcza się w szczególności wzmiankę o podjęciu uchwały o rozwiązaniu się stowarzyszenia.
3.
W rubrykach księgi rejestrowej w dziale B zamieszcza się odpowiednio dane dotyczące związku stowarzyszeń.
§  5.
1.
Podstawą postanowienia zarządzającego wpis do rejestru są wyłącznie dokumenty złożone do akt rejestrowych. W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd rejestrowy określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być dokonany.
2.
Sąd rejestrowy może w treści wpisu powołać się na dokument złożony do akt postępowania rejestrowego. Dokument ten uważa się wówczas za objęty treścią wpisu.
§  6.
Przepisy dotyczące dokonania wpisu stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§  7.
Sąd rejestrowy z urzędu zarządza dokonanie wpisów określonych w § 4 ust. 1 rubryka dziesiąta oraz w § 4 ust. 2.
§  7a. 2
Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące rejestracji stowarzyszenia stosuje się odpowiednio do rejestracji terenowych jednostek organizacyjnych stowarzyszenia, o których mowa w art. 17 ust. 1a ustawy, z tym że w księdze rejestrowej, określonej w § 4, wpisuje się:
-
w rubryce trzeciej - nazwę, siedzibę i adres jednostki organizacyjnej,
-
w rubryce czwartej - teren działania jednostki organizacyjnej,
-
w rubryce ósmej - sposób reprezentowania jednostki organizacyjnej i zaciągania zobowiązań majątkowych.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 10 kwietnia 1989 r.
1 § 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 1990 r. (Dz.U.90.87.507) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 grudnia 1990 r.
2 § 7a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 1990 r. (Dz.U.90.87.507) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 grudnia 1990 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1989.23.126

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wzór i sposób prowadzenia rejestru stowarzyszeń.
Data aktu: 17/04/1989
Data ogłoszenia: 25/04/1989
Data wejścia w życie: 25/04/1989, 10/04/1989